Analiza kolorystyczna – co warto o niej wiedzieć?

Co warto wiedzieć o analizie kolorystycznej?
Wielu osobom zdarza się usłyszeć, że dany odcień ubrań jest dla nich idealny lub że znakomicie podkreśla ich urodę. Nic w tym dziwnego – każdy typ urody, a jest ich aż dwanaście, ma swoje ulubione barwy. Niestety większość osób nie wie, jaki typ reprezentuje, co czasami przekłada się na trudności w dobraniu ubrań.

Może się również zdarzyć, że ubierzemy bluzkę, której odcień kompletnie do nas nie pasuje i np. podkreśla cienie pod oczami lub sprawia, że wyglądamy na zmęczonych. Na szczęście z pomocą przychodzi analiza kolorystyczna. Co warto o niej wiedzieć i jak dopasować kolory do konkretnych typów urody?

Analiza kolorystyczna – podstawowe informacje

Sama analiza opiera się na przykładaniu do twarzy analizowanej osoby próbników kolorów lub chust w danym odcieniu. Dzięki temu możemy przekonać się, w jaki sposób skóra prezentuje się na tle konkretnej barwy. Może wyglądać na bardziej rozpromienioną i wypoczętą lub przeciwnie – na chorą i poszarzałą. Pod uwagę bierze się zatem nie tylko kolor włosów, skóry czy oczu, ale również odcień pigmentów, które są w nich zawarte. Właśnie na tej podstawie można określić, z jakim typem kolorystycznym mamy do czynienia i jakie kolory są dla niego najlepsze. Dzięki analizie kolorystycznej możemy zatem łatwiej wybierać ubrania i dodatki oraz komponować stylizacje.

Analizę warto wykonywać w momencie, gdy mamy na sobie delikatny, codzienny makijaż. Nie zaleca się mocnego make-upu, bo może on zaburzyć cały proces dobierania kolorów. Z drugiej strony, analizy nie powinno się przeprowadzać bez makijażu (chyba że na co dzień również się nie malujemy), bo niektóre barwy mogą podbijać np. przebarwienia lub cienie pod oczami. Z kolei, gdy będą one zakryte warstwą makijażu, dana barwa będzie do nas pasować. Kolejnym problemem jest mocna opalenizna. Niestety ona również zaburzy nam analizę, gdyż ciemniejsza skóra wygląda lepiej w połączeniu z innymi odcieniami, które mogą okazać się nieodpowiednie w momencie, gdy opalenizna zejdzie.

Analiza ta przydaje się do wybierania elementów garderoby. Oprócz tego można wykorzystać ją w trakcie kupowania kosmetyków. Poznając swój typ urody, uczymy się także, jak łączyć ze sobą poszczególne kolory, co jest niezwykle cenną wiedzą. Lepiej dopasujemy też odcień włosów. Wiele kobiet decyduje się na analizę kolorystyczną przed planowaną datą ślubu. Wynika to z tego, że wiedząc, jakie barwy do nas pasują, możemy lepiej wybrać odcienie dekoracji, które będą nam towarzyszyć w trakcie imprezy – również na zdjęciach.

Typy urody: wiosna, lato, jesień, zima

Typy urody dzielimy na chłodne, czyli lato i zimę, oraz ciepłe, czyli wiosnę i jesień. Oprócz tego wyróżnia się tzw. siostrzane typy. Oznacza to, że prawie każdy typ ma swój odpowiednik w drugiej grupie. Dzięki temu możliwe jest zapożyczanie kolorów z innej palety. Jak wygląda to w praktyce?

  • Typ wiosenny – w jego obrębie wyróżnia się trzy podtypy: jasny, ciepły i czysty. Jasna wiosna, jak samo określenie wskazuje, ma jasne oczy, włosy i skórę. Pasują do niej najjaśniejsze kolory z palety wiosennej: pastele oraz rozbielone barwy, w tym żółty, niebieski i zielony. Siostrzanym typem jasnej wiosny jest jasne lato. Kolejny typ to ciepła wiosna. Osoby o tym typie urody mają bardziej wyrazistą urodę i najlepiej pasują do nich cieplejsze, intensywniejsze barwy – np. takie jak kolor koszuli Twinset Actitude. Jej siostrzany typ to ciepła jesień. Ostatni typ to czysta wiosna. W jej przypadku kolory są najciemniejsze i najbardziej intensywne. Takie osoby mają ciemniejsze włosy i jasne, wyraziste oczy, np. mocno niebieskie lub szmaragdowo-zielone. Jej siostrzany typ to czysta zima.
  • Typ letni – jego podtypy to jasny, chłodny oraz zgaszony. Jasne lato, jak sama nazwa wskazuje, najlepiej wygląda w kolorach, które są jaśniejsze, chłodne i przygaszone. Charakterystyczną cechą osób o tym typie urody są jasne włosy i oczy, jednak o mniej intensywnej barwie niż w przypadku wiosny. Kolejnym typem jest zgaszone lato, dla którego najlepszym wyborem są mało wyraziste odcienie, raczej przygaszone. Ten typ urody jest bardziej intensywny niż jasne lato, dlatego też można pozwolić sobie na ciemniejsze kolory ubrań. Jego siostrzanym typem jest zgaszona jesień. Ostatnim podtypem jest chłodne lato. Osoby o takiej urodzie najlepiej wyglądają w chłodnych odcieniach, np. takich jak lawendowa koszula marki Marella. Jego typ siostrzany to z kolei chłodna zima.
  • Typ jesienny – jego podtypy to ciepły, zgaszony oraz ciemny. Ciepła jesień to osoby o rudych włosach (lub blond z rudymi refleksami). Najlepszym wyborem dla nich są ciepłe, jesienne kolory ubrań. Od siostrzanego typu, czyli ciepłej wiosny, może pożyczyć niektóre barwy klasyfikowane jako czyste. Zgaszona jesień wyróżnia się znacznie mniejszym kontrastem koloru skóry i włosów. W tym przypadku kolory są nadal ciepłe, ale jednocześnie przytłumione i zgaszone. Ciemna jesień najczęściej ma ciemne włosy, ciemne oczy i nieco ciemniejszą skórę. Taka uroda jest zatem wyrazista. Siostrzany typ to ciemna zima. Jeśli chodzi o kolory, dominują ciemne, intensywne barwy. Świetnym wyborem będzie np. sukienka Patrizia Pepe w odcieniu ciemnego brązu.
  • Typ zimowy – dzieli się na czysty, chłodny i ciemny. Czysta zima wyróżnia się kontrastem między bardzo ciemnymi włosami a jasną skórą i jasnymi oczami. W jej palecie barw znajdują się czyste, wyraziste kolory, mocno nasycone – np. odcień sukienki Vanna marki Marella lub sukienki Karl Lagerfeld. Siostrzany typ to czysta wiosna. U chłodnych zim tak mocny kontrast między oczami a włosami nie jest już zauważalny. Paleta kolorystyczna składa się z chłodnych odcieni, które mogą zostać uzupełnione niektórymi barwami z palety siostrzanego typu, czyli chłodnego lata. Ciemna zima ma ciemne włosy oraz oczy i najlepiej wygląda z ciemnymi, mocnymi odcieniami. Siostrzany typ to ciemna jesień, dlatego można od niej pożyczyć niektóre ciemne, ale cieplejsze barwy.

By przekonać się, jakim typem kolorystycznym jesteśmy, warto skorzystać z pomocy osoby, która zajmuje się profesjonalnym przeprowadzaniem analiz. Może być to zarówno stylistka, jak i kolorystka. Dzięki temu łatwiej będzie nam skomponować garderobę – również w oparciu o luksusowe marki – jak i dobierać kosmetyki.




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat