W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Anemia – jak z nią walczyć?

Opublikowano: 2017-03-13
Jak walczyć z anemią.
Osłabienie, bladość, senność, szybkie marznięcie, szum w uszach, zawroty głowy, omdlenia – jeżeli od jakiegoś czasu towarzyszą Ci takie objawy, koniecznie zbadaj krew. To może być anemia.

Niedokrwistość, bo tak inaczej nazywamy anemię, związana jest z mniejszą niż u osoby zdrowiej ilością hemoglobiny we krwi. Czym ona jest? To białko w czerwonych krwinkach, którego zadaniem jest transportowanie tlenu i składników odżywczych. Krwinki zawdzięczają hemoglobinie także swoją barwę. Gdy białka jest za mało, niedotlenienie najbardziej odczuwa nasz mózg i serce. Krew w dużych ilościach jest pompowana do mózgu, by zaopatrzyć go w odpowiednią ilość tlenu, serce musi więc szybciej pracować. Z tym wiąże się także przyspieszenie oddechu.

Jakie są przyczyny anemii? W wielu przypadkach wystarczy spojrzeć na wyniki badań laboratoryjnych i wszystko staje się jasne. Niekiedy jednak trzeba wykonać serię innych badań. Do najczęstszych przyczyn niedokrwistości należą zaburzenia produkcji czerwonych krwinek, skrócenie czasu ich przeżycia lub utrata krwi (nawet niepozorna).

Jest wiele objawów anemii, które możemy zauważyć same. Co powinno wzbudzić nasz niepokój? Problemy z włosami, paznokciami, bladość śluzówki jamy ustnej, gardła, spojówek i skóry.

Organizm na początku stara się radzić sobie sam z problemem. Zwiększa się liczba produkowanych czerwonych krwinek, ale jest to możliwe tylko wtedy, kiedy mamy zdrowy szpik i dostarczamy odpowiedniego budulca w postaci witaminy B12, kwasu foliowego i żelaza. Nie oszukujmy się – nasza dieta często jest uboga w te składniki. Dotyczy to głównie młodych kobiet, osób jedzących mało mięsa i osób starszych. Najlepiej dostarczać organizmowi żelazo poprzez włączenie do jadłospisu większej ilości mięsa. Jeśli jednak jesteście wegetariankami, problem staje się bardziej złożony. Spożywanie samych warzyw, które zawierają żelazo, może nie wystarczyć, ponieważ jest to tak zwane żelazo niehemowe, a więc trudniej przyswajane przez organizm. Jajka, produkty sojowe, fasolę, soczewicę, groch i masło arachidowe należy jeść razem z warzywami lub owocami, które w swoim składzie mają witaminę C. Dzięki temu żelazo będzie lepiej wchłaniane. Jeżeli chodzi o witaminę B12 i kwas foliowy, to powinnyście przyjmować suplementy diety, zawierające te składniki.

Anemia to bardzo poważny problem. Dlatego gdy tylko zauważycie u siebie jakiekolwiek niepokojące objawy, wykonajcie badanie krwi i udajcie się do lekarza. Pomoc specjalisty i wprowadzenie zmian w odżywianiu pomoże wam wrócić do zdrowia.

Katarzyna Kubiak
(katarzyna.kubiak@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama