W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Antyoksydanty kontra wolne rodniki

Opublikowano: 2017-07-17
Walcz z wolnymi rodnikami dzięki antyoksydantom.
Antyoksydanty – pod tym tajemniczym pojęciem kryje się całe bogactwo dobroczynnych właściwości. Czym są i jak z nich korzystać – tego dowiecie się z naszego artykułu.

Zacznijmy od podstaw. Antyoksydanty, nazywane inaczej przeciwutleniaczami, to związki chemiczne, które zapobiegają powstawaniu wolnych rodników i blokują reakcje utleniania w naszych organizmach. Wolne rodniki natomiast to atomy lub cząsteczki, które zawierają niesparowane elektrony, uszkadzające komórki ciała, wywołujące groźne choroby (w tym także nowotwory) i przyspieszające procesy starzenia. I chociaż chemiczne określenia od razu kojarzą nam się z koniecznością przyjmowania tabletek lub stosowania jakichś skomplikowanych zabiegów, to w tym przypadku zdrowa dieta wystarczy, by skutecznie wyeliminować szkodliwe działanie wolnych rodników.

Dieta bogata w antyoksydanty opiera się na kilku podstawowych filarach. Są nimi witaminy A (beta-karoten), C i E, selen oraz likopen. Podstawą naszego jadłospisu, uderzającego bezpośrednio w groźne dla naszego organizmu wolne rodniki, powinny więc być wszelkiego rodzaju warzywa i owoce. Szczególną uwagę należy zwrócić na pomidory, brukselkę, cebulę, pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy laskowe i brazylijskie, paprykę czy kiełki. Świetnym źródłem witamin są także żółte, pomarańczowe i czerwone warzywa oraz owoce. Przy układaniu posiłków pamiętajcie o uwzględnieniu arbuzów, czerwonych grejpfrutów i czarnych porzeczek. Warzywno-owocowe bomby witaminowe powinniście uzupełniać o razowe makarony, pieczywo, wszelkie produkty zbożowe z pełnego ziarna, kiełki pszenicy i kasze. Nie możecie zapomnieć także o drobiu, morskich rybach, mleku, żółtkach jaj i zdrowych olejach roślinnych. Takie połączenie skutecznie wesprze Waszą walkę z wolnymi rodnikami, a antyoksydanty staną się stałymi „bywalcami” w Waszych organizmach.

W tym miejscu pragnę zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż na rynku farmaceutycznym co rusz bombardowani jesteśmy kolejnymi „cudownymi” specyfikami, mającymi zapewnić nam długie życie w zdrowiu i witalności. Takie środki, zamiast rzeczywiście wspomóc nas w walce z wolnymi rodnikami, mogą tylko nam zaszkodzić. Dlatego wszelkie obietnice, składane nam przez farmaceutycznych gigantów, traktujcie z przymrużeniem oka i omijajcie ich „zdrowotne” wspomagacze szerokim łukiem. Pamiętajcie, że podstawą prawdziwego zdrowia zawsze jest stosowanie naturalnych środków, a więc zmiana diety i nawyków. Tylko w taki sposób naprawdę możecie uwolnić swoje komórki od szkodliwego działania wolnych rodników i dać sobie szansę na zaprzyjaźnienie się z prawdziwą młodością i zdrowiem na długie lata, a nie tylko z ich substytutami na bardzo krótki czas.

Katarzyna Kubiak
(katarzyna.kubiak@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama