Bądź dobrym słuchaczem

Jak być dobrym słuchaczem?
Umiejętność słuchania jest bardzo ważna. Można powiedzieć: jest nie do przecenienia.

Przydaje się w pracy, ale przede wszystkim w życiu osobistym: pomaga w codziennych interakcjach z obcymi, poprawia relacje ze znajomymi oraz  odgrywa ogromną rolę w budowaniu bliskości z przyjaciółmi i rodziną.

Nie da się dobrze dogadywać z ludźmi, jeśli się ich nie słucha! A ty czy potrafisz słuchać?

Pamiętaj, że prawdziwa umiejętność słuchania to nie to samo, co promowana przez niektórych specjalistów od mowy ciała „strategia aktywnego słuchania”!

Czyli: w prawdziwym słuchaniu nie chodzi tylko o patrzenie w oczy rozmówcy, utrzymywanie zaciekawionego wyrazu twarzy i zadawanie odpowiednich pytań. To wszystko jest owszem pomocne i pokazuje, że jesteś zaangażowana w rozmowę, jednak jeżeli nie idzie za tym autentyczne zainteresowanie, to tylko „sztuczki” i twój rozmówca może to wyczuć.

Co więc robić, żeby być autentycznie dobrym słuchaczem?

Oto kilka podpowiedzi:

  • Postaraj się NAPRAWDĘ zainteresować tym, co ktoś do ciebie mówi! Nawet jeżeli temat, który porusza twój rozmówca jest dla ciebie obojętny lub wręcz nudny. A jeżeli, pomimo dobrych chęci, nie jesteś w stanie „wykrzesać” z siebie zainteresowania, postaraj się  zmienić temat- to lepsze rozwiązanie niż tłumienie ziewania i odpływanie myślami, kiedy ktoś do ciebie mówi…
  • Obudź w sobie empatię- staraj się wczuć w sytuację rozmówcy, zrozumieć jego emocje… i włączyć w nie. Przyjaciółkę rzucił chłopak? Powściekaj się i posmuć razem z nią. Koleżanka chwali się szkolnymi sukcesami dziecka? Uciesz się, pogratuluj, zrozum jej dumę, nawet jeżeli uważasz, że jest trochę przesadna.
  • Bądź cierpliwa i wyrozumiała. Nie popędzaj rozmówcy, żeby przeszedł do sedna, nie niecierpliw się, nie zwracaj mu uwagi, jeżeli się powtarza albo zbacza z głównego tematu- rozmowa to przecież nie wyścig z czasem ani naukowy wykład, który powinien być spójny i logiczny, więc wyluzuj!
  • Bądź szczera. Nie przytakuj bez przekonania, nie kłam, żeby się przypodobać itp.- „podlizywanie się” jest słabe i nie sprawi, że ludzie będą cię lubić. Za to jeżeli zorientują się, że jesteś typem „potakiwaczki” możesz stracić zarówno ich sympatię jak i szacunek.
  • Nie oceniaj. Nie mów: „to było z twojej strony głupie”, „ja bym tak nigdy nie zrobiła”, „moim zdaniem zachowałaś się strasznie” itp.  Nie jesteś wyrocznią. Nawet jeżeli czujesz się mądrzejsza/bardziej doświadczona/ od rozmówcy, postaraj się tego nie okazywać. Nikt nie lubi być traktowany z góry!
  • Doradzaj ostrożnie i z wyczuciem. Po pierwsze: nie każdy kto ci się zwierza, chce twojej rady. Czasem chce tylko być wysłuchany, zrozumiany, pocieszony. Po drugie: nawet jeżeli jesteś proszona o rady, udzielaj ich rozważnie. Tak żeby na pewno pomóc, a nie zaszkodzić np. z powodu braku wiedzy w temacie.


Katarzyna Lewcun
(katarzyna.lewcun@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat