W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Czy można łagodzić stres poprzez prawidłowe odżywianie?

Opublikowano: 2012-09-12
Stres a odżywianie.
O tym, w jaki sposób radzić sobie ze stresem poprzez odpowiedni dobór produktów mówi dietetyk z Centrum Dietetycznego NUTRI-MED Katarzyna Łacina.

Stres to reakcja organizmu na różne zewnętrzne bodźce, trudne sytuacje, z którymi nie jesteśmy w stanie sobie poradzić. Objawia się reakcjami typu walka lub typu ucieczka. Pod wpływem takich sytuacji przysadka mózgowa- centrum dowodzenia hormonów- wysyła sygnał do nadnerczy, żeby produkowały hormony stresu np. adrenalinę. W tym czasie zachodzi wiele zmian w organizmie, np. częstsze bicie serca, przyspieszony oddech, wydzielanie się potu, który ochładza organizm, podwyższanie się poziomu glukozy we krwi. Wszystkie te i inne skomplikowane zmiany mogą się dokonywać nawet w ułamku sekundy i służą jednemu celowi- przygotowaniu Cię do natychmiastowej reakcji w kryzysowej sytuacji np. złapanie dziecka wybiegającego na ulicę. W chwili, kiedy niebezpieczeństwo mija organizm wraca do równowagi nie doznając żadnych trwałych szkód. Gorzej jest, jeżeli sytuacje stresowe trwają dłuższy czas. Mogą być spowodowane różnymi czynnikami, np. problemami w pracy, w rodzinie, trudną sytuacją finansową itp. Przedłużający się chaos hormonalny spowodowany stresem, może powodować następujące objawy:

  • ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego krwi,
  • ryzyko podwyższonego stężenia glukozy i cholesterolu we krwi,
  • przyrost lub spadek masy ciała,
  • ciągłe zmęczenie,
  • niepokój, drażliwość, bóle głowy,
  • problemy trawienne np. niestrawność, biegunka, zespół jelita nadwrażliwego.


Dobrze zbilansowana dieta, regularne i urozmaicone posiłki pozytywnie wpływają na Twoje zdrowie oraz pomagają łagodzić stres. Są pewne produkty i napoje, które silnie pobudzają organizm i same stanowią bezpośrednią przyczynę stresu.

  • Kofeina- znajdująca się kawie, czarnej herbacie, czekoladzie, napojach typu cola i energetycznych. Spożywanie zbyt dużych ilości kofeiny w dłuższym okresie czasu może zaburzać przemianę materii, powodować przyrost masy ciała i wywoływać takie same skutki jak długotrwały stres,
  • Alkohol- wbrew powszechnej opinii nie łagodzi objawów stresu, wręcz przeciwnie, jest to główny produkt spożywczy stresujący organizm. Alkohol pobudza wydzielanie hormonów stresu powodujących napięcie, drażliwość, bezsenność. Zbyt częste picie dużych ilości mocnych trunków może powodować otłuszczenie serca, osłabienie układu odpornościowego oraz pracy wątroby,
  • Słodycze- zapewniają chwilowy przypływ energii i dobrego samopoczucia. Jednocześnie wyczerpują nadnercza, co prowadzi do przygnębienia i obniżonej koncentracji. Duże spożycie słodyczy obciąża trzustkę i wiąże się z ryzykiem rozwoju cukrzycy,
  • Tłusta żywność- obciąża układ sercowo-naczyniowy,
  • Słone przekąski, przetworzona żywność, z dużą zawartością konserwantów- duża ilość chemicznych dodatków czy soli powoduje stres organizmu,
  • Zbyt częste spożycie czerwonego mięsa- wywołuje zwiększoną produkcję związków odpowiedzialnych za stres,
  • Pikantna żywność- podrażnia wyściółkę żołądka, np. ostre curry, chilli.


Na drugiej stronie barykady znajdują się produkty, które mają korzystny wpływ na redukcję stresu:

  • Seler naciowy- obniża ciśnienie krwi, ma działanie uspakajające. Zestresowanym zaleca się jedzenie 2-4 gałązek selera dziennie,
  • Pestki słonecznika i sezamu- doskonały dodatek do sałatek- dobre źródło potasu, witamin z grupy B oraz cynku, czyli składników odżywczych, których może brakować w okresie silnego stresu,
  • Węglowodany złożone, które są powoli wchłaniane przez organizm i dostarczają uczucia przyjemności, co pomaga w radzeniu sobie ze stresem. Należą do nich: brązowy ryż, grube kasze, pieczywo razowe,
  • Owoce (a szczególnie owoce jagodowe), a także warzywa (szczególnie kapusta) - źródło przeciwutleniaczy, które likwidują skutki stresu oraz pośrednio wpływają na poprawę nastroju,
  • Migdały- bogate w magnez, który obniża napięcie nerwowe. Migdały można traktować jako przekąskę lub dodatek do sałatek owocowych lub warzywnych,
  • Czosnek- naturalny lek wzmacniający odporność, pomaga odtruwać organizm z toksyn, obniża ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu we krwi oraz podnosi samopoczucie, czyli radzi sobie świetnie z głównymi skutkami stresu.
  • Herbaty ziołowe-rumianek, melisa, żeń- szeń, lukrecja, waleriana- o działaniu relaksującym.


W obecnych czasach trudno jest unikać sytuacji stresowych, więc trzeba nauczyć się z nimi radzić. Warto zadbać o odpowiedni sposób odżywiania, który nie będzie dodatkowo nasilał stresu, ale wręcz przeciwnie- będzie go łagodził. Regularna aktywność fizyczna również jest dobrym sposobem rozładowania negatywnych emocji, a dodatkowo pomaga utrzymać prawidłową masę ciała i lepszą kondycję oraz zdrowie.

Katarzyna Łacina
Centrum Dietetyczne NUTRI-MED.
Ul. Oławska 27-29
Wrocław

Fot. geekphilosopher





REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Społeczność
Reklama