Czym kierować się przy wyborze franczyzy?

Franczyza - czym kierować się przy jej wyborze?
Przedsiębiorca decydujący się na prowadzenie biznesu w oparciu o system franczyzowy może liczyć na wsparcie i sukces podczas współpracy, ponieważ franczyza niesie ze sobą wiele korzyści. Warto jednak wcześniej bliżej poznać system, jakim jest franczyza, konkretne oferty oraz warunki przystąpienia do współpracy. Jak wybrać odpowiedni projekt, czym się kierować?

Franczyza – oferty dla każdego

Znalezienie właściwej franczyzy dla siebie nie jest proste, ponieważ do wyboru jest bardzo wiele ofert. Można kierować się wieloma kryteriami – jak wysokość wymaganego wkładu własnego, rodzaj działalności, predyspozycje itd. – ale trzeba też umieć ocenić każdą pojedynczą ofertę. Kluczowe jest dokładne zapoznanie się z zasadami współpracy, jaką nawiązuje franczyzodawca oraz franczyzobiorca.

Franczyza – oferty. Co wziąć pod uwagę przy wyborze?

Zainteresowania. Wiesz już, że dobrym pomysłem na biznes dla Ciebie może być franczyza. Oferty pozwalają dopasować konkretny projekt zgodnie z własnymi możliwościami, dlatego czas przejrzeć kilka z nich i sprawdzić, która będzie najbardziej korzystna. Warto kierować się własnymi zainteresowaniami, aby praca /prowadzenie firmy przynosiło środki do życia, ale też satysfakcję.

Wcześniejsze doświadczenie zawodowe. W niektórych branżach ważne jest też doświadczenie – na przykład trudno odnaleźć się komuś w gastronomii, jeśli nie posiada żadnego doświadczenia. Zamiast na siłę otwierać butik odzieżowy, skoro nie śledzisz na bieżąco trendów modowych, ale masz pojęcie o sporcie zastanów się na przykład nad sklepem z odzieżą lub obuwiem o charakterze sportowym.

Doświadczenie w systemie franczyzowym nie jest wymagane, ale może okazać się pomocne i przyczynić się do (szybszego) sukcesu. Franczyzobiorca może co prawda liczyć na wkład merytoryczny i szkolenie ze strony franczyzodawcy, ale doświadczenie na pewno ułatwia prowadzenie działalności oraz podnosi pewność siebie.

Wysokość wkładu własnego. Sprawdź dokładnie, ile wynosi wkład własny, a także, co otrzymasz po przystąpieniu do systemu franczyzowego danej sieci. Może to być w pełni wyposażony sklep, ale nie każda sieć oferuje taką opcję. Każda ustala zasady indywidualnie.

Plan finansowy. Franczyzobiorca powinien też otrzymać od franczyzodawcy plan finansowy, który pomoże ocenić wartość projektu oraz ryzyko. Dobrym pomysłem jest też samodzielne wykonanie takiego planu dla porównania i sprawdzenia, czy prognozy franczyzodawcy są podobne i realne.

Wiarygodność. Kluczowe znaczenie ma też to, ile lat dana marka jest na rynku. Wpływa to na jej wiarygodność i obniża ryzyko porażki. Wieloletnia obecność wynika z lojalności i zaufania klientów i stanowi podstawę, by sądzić, że dany projekt okaże się strzałem w dziesiątkę. W przypadku wielu sieci restauracji czy sklepów warto rozważyć system, jakim jest franczyza. Oferty mogą jednak znacznie się od siebie różnić, dlatego warto dokładnie poznać warunki (przyszłej) współpracy.

Trendy na rynku. Sprawdź również potrzeby lokalnego rynku. Jeśli w okolicy działa kilkanaście pizzerii, kolejna może sobie nie poradzić. Modne są obecnie bary z żywnością wegetariańską oraz wegańską, a także te serwujące ramen czy pierożki na parze. Warto sprawdzić, jakiego lokalu brakuje w okolicy. Rodzaj wsparcia. Sprawdź też, na co możesz liczyć – jakie szkolenia franczyzodawca przeprowadzi, co oferuje w razie kryzysu, czy działania marketingowe na rzecz marki obejmą także Twój sklep, restaurację lub inny obiekt.




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat