Czystość otoczenia jest gwarancją szczęścia

Opublikowano: 2019-12-02
Raport Hunting Dynasty, Clean Environment’s Impact on People’s Happiness.
Szczęście jest sumą składową wielu czynników, bez których osiągnięcie wewnętrznego spokoju byłoby wyzwaniem. Należy pamiętać, że można mu pomóc poprzez wprowadzanie zmian w środowisku, które nas otacza.

To ważne, by w codziennym życiu dążyć do zaspokojenia własnych potrzeb i osiągać zadowolenie, wyzwalając przy tym pozytywne nastawienie i emocje. Raport na temat wpływu otoczenia na człowieka1 zlecony przez markę Electrolux i przeprowadzony m.in. w 5 państwach Unii Europejskiej, wykazuje pewną regularność. Okazuje się, że niezależnie od szerokości geograficznej, reakcje są podobne, a ludzie potrzebują czystego otoczenia, by doznać pełni szczęścia. Aż 95%2 badanych twierdzi, że jest ono głównym celem ich życia.

Relaks na ulicy w zestawieniu z relaksem w domu…
Okazuje się, że potrzeba spędzania czasu w czystej przestrzeni jest dla mieszkańców Europy bardzo istotna. 90%2  badanych przyznało, że czystość ulic wpływa pozytywnie na ich humor. Znaczna część badanych (94%2) podkreśla też, że w zadbanej przestrzeni publicznej są bardziej zrelaksowani. W trakcie przebywania na zewnątrz, bardziej od plakatów, banerów i graffiti drażni nas zaśmiecanie ulic. Ostatecznie, to jednak w naszych czterech kątach, człowiek potrafi się w pełni zrelaksować i osiągnąć spokój ducha. Szczególnie ważna dla ankietowanych jest także czystość w mieszkaniu – aż 94%2 z nich odczuwa radość płynącą z czystego domu, a dla 96%2 badanych jest to powiązane z poczuciem odprężenia.

Zadbane ulice - komfort zapewniający szczęście
Do szczęścia potrzeba tak niewiele. Posprzątane ulice, świeże i czyste powietrze, wygląd drzew i zapach kwiatów. Środowisko może wywierać olbrzymi wpływ na wzrost odczuwanej przez mieszkańców radości życia. Wielu z badanych, bo aż 92%2 wskazało wpływ czystości ulic na wzrost poczucia szczęścia. Czyste otoczenie jest szczególnie ważne dla Polaków - aż 95% ankietowanych z Polski podkreśliło jego znaczenie w kontekście lepszego samopoczucia. Poprawa aspektów wizualnych przestrzeni, choćby w ujęciu posprzątanych ulic, pobudza respondentów do działania i podtrzymuje ich stan zadowolenia.

Domowe zacisze szczęścia
Każdy dom czy mieszkanie zdaje się funkcjonować jak żywy organizm. Trzeba o nie odpowiednio dbać, sprzątać, ogrzewać, by czuć się w nim dobrze. To tam człowiek może prawdziwie wypocząć i się zrelaksować. Aż 95%2 respondentów odpowiedziało, że w wysprzątanym domu czują się szczęśliwsi, a 93%2 z nich wskazało, że czyste mieszkanie wpływa pozytywnie także na samopoczucie całej rodziny i domowników. Warto dodać, że czystość w domu jest bardziej istotna w kontekście ogólnego zadowolenia niż czystość ulic, co wiąże się z przyczynami psychologicznymi. To w tym miejscu można pozwolić sobie na pełną swobodę, tworzyć indywidualną przestrzeń i być prawdziwym sobą. Jak wskazują badania, jeżeli czystość mieszkania nas satysfakcjonuje, to o wiele chętniej chcemy spotykać się w nim z przyjaciółmi czy bliskimi. 

Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz
Porządek ma wpływ także na jakość naszego snu, na co zwraca uwagę aż 93%2 respondentów. Świeżość w sypialni oznacza lepsze wysypianie się i dobre samopoczucie w ciągu dnia. Pomaga także w zwalczaniu bezsenności, która niesie za sobą negatywne skutki dla naszego zdrowia. Lepszy i spokojniejszy sen w czystym otoczeniu, skutkuje zatem pozytywnym nastawieniem do życia i odczuwaniem komfortu osobistego.

Czyste otoczenie = oaza spokoju
Funkcjonowanie w czystej przestrzeni jest też odzwierciedleniem komfortu i bezpieczeństwa. 88%2 badanych twierdzi, że czułoby się niekomfortowo na niesprzątniętych ulicach, a 95%2 podkreśliło, że wysprzątane ulice wyglądają na bezpieczniejsze. Tyczy się to także domu – 87%2 respondentów odpowiedziało, że czuje się niekomfortowo, kiedy w ich mieszkaniu jest bałagan. Nie jest niczym dziwnym, że negatywne odczucia kumulują się w nieuporządkowanym otoczeniu. Poczucie dyskomfortu w zaniedbanym środowisku, czy to ulicy, czy domu, może wpływać na ogólny poziom naszego życia. Ponadto, nieład może być też przyczyną wstydu i unikania wizyt znajomych i przyjaciół. Wywołuje to uczucie zaniepokojenia, że coś jest nie w porządku, co z kolei prowadzi do martwienia się o przyszłość i rozpamiętywania przeszłości.

Czystość w domu, czystość w głowie
Kobiety poświęcają zdecydowanie więcej uwagi na zachowanie porządku w domu niż mężczyźni. Jest to zależność nie mająca związku z krajem pochodzenia. Z psychologicznej perspektywy można stwierdzić, że znaczenie czystego domu dla kobiet nie odnosi się jedynie do przesłanek fizycznych, ale również psychicznych. Zapewnia to kontrolę behawioralną, czyli czysty dom odnosi się nie tylko do czystszej przestrzeni, ale również jasnego umysłu. Fizyczny proces sprzątania pozwala oczyścić umysł ze strachu, niepokoju i zwątpienia, wyhamowuje stany negatywne, takie jak strach o finanse, rodzinę, krewnych i inne niepokojące sprawy. Porządek zwiększa też atrakcyjność samej przestrzeni dla rodziny i odzwierciedla „ja” gospodyni.

Raport Hunting Dynasty, Clean Environment’s Impact on People’s Happiness został opracowany w maju 2019 roku. Miał na celu zbadanie, jaki wpływ na jakość życia i szczęście wśród społeczeństwa ma czyste otoczenie. Jako metody badawcze zastosowano ankietę internetową oraz wywiady domowe. Ankietę online przeprowadzono w 7 krajach: w Niemczech, Francji, Polsce, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Japonii i Korei Południowej. W badaniu wzięło udział łącznie 2800 respondentów (50:50 mężczyzn/ kobiet) w różnym wieku.

W ramach raportu został przeprowadzony także eksperyment społeczny dotyczący czystości ulic. Na zlecenie Electrolux, w jedną noc posprzątano jedną z popularnych ulic Sztokholmu, a następnie zapytano ludzi, którzy tam mieszkają i bywają, czy dzięki temu czują się inaczej. Okazało się, że po sprzątnięciu ulicy, mieszkańcy czuli się tu nie tylko szczęśliwiej, ale też bezpieczniej i swobodniej.  

1 Raport Hunting Dynasty, Clean Environment’s Impact on People’s Happiness, May 2019
2 W materiale zostały wykorzystane dane dot. 5 państw europejskich (Niemcy, Francja, Polska, Szwecja, Wielka Brytania). Całościowy raport uwzględnia także dane dotyczące 2 państw z regionu Azji i Pacyfiku.

Fot. Electrolux
Informacja prasowa




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat