W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Dlaczego wciąż jestem zmęczona?

Opublikowano: 2017-05-06
Ciągłe zmęczenie - jakie są tego przyczyny?
Nieustanne znużenie, senność czy brak energii może by objawem nie tylko przepracowania, ale może zwiastować niektóre choroby. Jeśli nie przemija, jak najszybciej należy udać się do lekarza.

Przewlekłe zmęczenie to zawsze sygnał alarmowy. Specjaliści przestrzegają, żeby nie bagatelizować tego z pozoru banalnego objawu. Istnieją pewne choroby, które bardzo długo rozwijają się w ukryciu, a zmęczenie jest pierwszym, a niekiedy nawet jedynym symptomem.

Zimowa chandra
Uczucie zmęczenia, wręcz wyczerpania często ma związek z sezonową depresją. A wszystkiemu jest winna melatonina, czyli hormon snu. Jej ilość zależy od tego, ile światła dociera przez oko do mózgu. Późną jesienią i zimą, gdy słońca jest mało, mózg produkuje więcej hormonu snu. Stąd bierze się ciągłe zmęczenie, ociężałość, apatia. Gdy na dworze szaro i ponuro, zmniejsza się wydzielanie m. in. serotoniny, która odpowiada za nasz nastrój.

Jak sobie pomóc? Przede wszystkim dużo spacerujmy. Wykorzystujmy każdy słoneczny dzień, żeby doświetlić się na świeżym powietrzu. W naszym jadłospisie powinno znaleźć się więcej węglowodanów, takich jak pełnoziarniste makarony czy brązowy ryż. Ważne są także witaminy: A, z grupy B, C i E oraz makroelementy: magnez, żelazo, cynk, selen.

Wahania hormonów
Powodem naszego zmęczenia mogą by wahania poziomu kobiecych hormonów – estrogenów. Oprócz zmęczenia bardzo charakterystyczne są zaburzenia miesiączkowania, stajemy się rozdrażnione i bardzo często płaczemy bez powodu.

Jak sobie pomóc? Do codziennej diety włączamy ziarenka sezamu i olej lniany. Sezam ma pozytywny wpływ na kobiecą gospodarkę hormonalną. Olej, ze względu na  dużą zawartość kwasów omega-3 , dodaje sił i zapobiega stanom depresyjnym.

Zbyt mało żelaza
Brak sił bardzo często wiąże się z brakami w magazynach żelaza. Gdy  w naszym organizmie jest zbyt mało tego pierwiastka, zmniejsza się liczba czerwonych krwinek. Albo zawierają one za mało hemoglobiny – czerwonego barwnika krwi, który dostarcza tlen do komórek. Wówczas narządy wewnętrzne są niedotlenione i gorzej pracują, a my czujemy się zmęczone i senne.

Jak sobie pomóc? Gdy zauważymy u siebie niepokojące objawy, najlepiej zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu i poprosić o skierowanie na badanie krwi. W wielu przypadkach niedokrwistość można wyleczyć dietą. Do jadłospisu włączamy więcej czerwonego mięsa i wątróbki w połączeniu z papryką i kiszoną kapustą. Zawierają one witaminę C, która ułatwia przyswajanie cennego pierwiastka.

Klaudia Kwiatkowska
(klaudia.kwiatkowska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama