W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Dobre słodycze

Opublikowano: 2012-03-12
Dieta w Nutri Med.
Jeśli jesteś na diecie i brakuje Ci słodyczy, to Doradca Żywieniowy z Centrum Dietetycznego Nutri-Med (www.nutri-med.pl) ma dla Ciebie dobrą wiadomość.

Nie wszystko co jest słodkie jest niezdrowe. Prawie wszystkie słodkie smaki, które możemy znaleźć w przyrodzie, są korzystne dla zdrowia. Cukier, którego najczęściej nam brakuje podczas diet, zawierają owoce. Są one bogate w przeciwutleniacze oraz żywe enzymy, które wzmacniają Twoją odporność, podnoszą poziom energii i przedłużają młodość, dlatego oprócz poprawienia nastroju wpłyną pozytywnie na wygląd. Najlepsze owoce to: jeżyny, borówki, truskawki, maliny, jabłka, arbuzy, morele, wiśnie, winogrona, brzoskwinie, gruszki, śliwki, grejpfruty, kiwi i mandarynki. W ciągu dnia można zjeść 1-2 owoce. Warto korzystać z sezonowości, ponieważ jest to gwarancja wyższej jakości owoców. Najlepsze są surowe owoce, ponieważ zawierają dużo błonnika, minerałów, witamin. W procesach przetwórczych obniża się zawartość składników odżywczych, a zwiększa ilość cukrów, wprowadzane są również chemiczne dodatki. Owoce można jeść same lub przygotowywać z nich przeróżne sałatki, koktajle, sorbety, musy, desery. Koktajle mleczno-owocowe możesz przygotować z ulubionych owoców i niepełnej szklanki chudego mleka, kefiru lub maślanki. Soki z owoców najlepiej samemu wyciskać, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że nie ma w nich dodatku cukrów, lub słodzików. Taki wyciśnięty sok można lekko dosłodzić, dodać soku z cytryny i zamrozić- wtedy uzyska się sorbet. Ciekawym owocowym urozmaiceniem może być przygotowanie musu jabłkowego, do którego możesz dodać płaską łyżeczkę miodu.

Jeśli chcesz od czasu do czasu do gotowania lub jako przysmak użyć substancji słodzącej, to polecane są: brązowy syrop ryżowy, słód jęczmienny i ryżowy, miód, melasa, rozcieńczony sok jabłkowy, rozcieńczony sok winogronowy i czysty syrop klonowy, fruktoza lub cukier brzozowy. Warto poświęcić chwilę uwagi i przyjrzeć się pysznym miodom, które zawierają różnorodne składniki w bardzo dobrze przyswajalnej formie. Miód ma właściwości wzmacniające i jest szczególnie dobry dla osób wyczerpanych pracą umysłową lub fizyczną. Obecne w miodzie składniki pomagają w detoksykacji organizmu, mają dobroczynny wpływ na układ krążenia, chronią przed przeziębieniem ze względu na właściwości antybakteryjne. Lepsze są miody spadziowe niż nektarowe- zawierają więcej minerałów. Spokojnie możesz wypić każdego dnia herbatę z łyżeczką miodu i cytryną- miodu nie można jednak dodawać do wrzącego naparu, ponieważ straci swoje właściwości.

Mniej kaloryczny od miodu jest syrop klonowy, który również zawiera minerały i witaminy oraz ma właściwości bakteriobójcze. Można go używać do słodzenia kawy, herbaty, mleka, jako dodatek do sałatek, płatków śniadaniowych, jogurtu, a także do bardziej kalorycznych potraw: naleśników, tostów i lodów, które możesz jeść jeśli nie obawiasz się zbędnych kilogramów.

Jeśli dbasz o linię nie musisz zupełnie rezygnować ze słodkich produktów czy potraw. Trzeba pamiętać o umiarze, czyli w ciągu dnia jeść maksymalnie 2 porcje owoców (w różnych postaciach) i jeden posłodzony „dobrym cukrem” napój. Na słodkie danie np. budyń z owocami lub kisiel z owocami można sobie pozwolić raz w tygodniu. 

Katarzyna Łacina
Doradca Żywieniowy
Centrum Dietetyczne Nutri-Med
Ul.Oławska 27-29
Wrocław




Społeczność
Reklama