„Holland. Biografia od nowa” - recenzja

Recenzja książki „Holland. Biografia od nowa”.
Pierwsza biografia najwybitniejszej polskiej reżyserki, która często chwyta za serce, ale niejednokrotnie swoimi filmami i wypowiedziami wzbudza kontrowersje. Jak stała się ikoną światowego kina i jak odnalazła się w męskim świecie filmu?

To, że Agnieszka Holland jest świetna w swoim fachu wiadomo już od dawna. Cudownie potrafi opowiadać i przekazywać emocje przez szklany ekran. Nie unika trudnych, mocnych tematów,  często wyprzedza trendy. Mało natomiast wiemy o niej samej – o jej dzieciństwie, dorastaniu i życiu prywatnym. Mimo swojej otwartości na ludzi i przyjaciół Agnieszka Holland jest niezmiernie skryta -  rzadko opowiada o sobie, niezbyt często dzieli się swoją codziennością. Karolina Pasternak postanowiła odkryć tę wrażliwą stronę osobowości Agnieszki Holland. Biografia została napisana w formie reportażu. Chwilami autorka łamie chronologię wydarzeń, by opowiedzieć czytelnikowi o ważnym momencie w życiu swojej bohaterki. Znajdziemy tu wiele niepublikowanych dokumentów z prywatnego archiwum. Będą to zarówno wiersze, jak i listy do najbliższych. Nie zabraknie także zdjęć, a nawet prywatnych rysunków.

Agnieszka Holland wywodzi się z pokolenia, które zostało pokiereszowane przez historię, pochodzenie, miejsce urodzenia, co bardzo mocno wybrzmiewa w jej  twórczości filmowej. Wojna, obozy, zsyłki, zbyt wczesna śmierć to epizody, które dotknęły każdą polską rodzinę bez wyjątku. Dorastanie na gruzach zniszczonej Warszawy, samobójstwo ojca, obserwowanie oko w oko porażki Praskiej Wiosny, epizod więzienny, nieudane małżeństwo, molestowanie w dzieciństwie, wymuszona emigracja podczas stanu wojennego – to wszystko składa się na złożony obraz człowieka i twórcy filmowego. Agnieszka Holland chętnie zdradza anegdoty z planu filmowego. Kogo w „Zabić księdza” miał zagrać Richard Gere i dlaczego do tego nie doszło? Jak wyglądała praca z Edem Harrisem? Dlaczego w Niemczech tak źle odebrano film „Europa Europa” i jaki tak naprawdę był Andrzej Wajda oraz Krzysztof Kieślowski? Tego i wiele więcej dowiemy się z tej biografii. Cienka granica prywatności nie zostaje jednak przekroczona. Agnieszka Holland nadal stoi na jej straży. Jej stosunki z matką, ojcem, mężem, siostrą, córką zostają jedynie lekko zarysowane. Wspólne projekty filmowe dowodzą jednak, że rodzinna współpraca układa się całkiem nieźle, więc i stosunki prywatne są najwyraźniej w najwyższej formie.

Jeśli chcecie poznać głównie zawodowe oblicze Agnieszki Holland to ta biografia przepięknie poprowadzi was za rękę po jej filmografii. Ta znamienita reżyserka da się poznać jako wierna przyjaciółka, społecznica mocno zainteresowana polityką, a do tego prawdziwa pedantka i miłośniczka sztuki kulinarnej. Często zdarza mi się nie zgadzać z opiniami wygłaszanymi przez Agnieszkę Holland, ale  podziwiam jej odwagę, siłę, talent i ugruntowane poglądy. Wydaje mi się, że to krytyczne oko na to, co nas otacza i równoczesne przymknięcie oka na wady świata zachodniego jest wyjątkowo polskie, choć pewnie sama bohaterka biografii Karoliny Pasternak  zaprzeczyłaby temu natychmiast. Kobieta o wielu talentach obdarzona ogromną wrażliwością, obywatelka świata i patriotka w jednym, mieszkanka Bretanii z polską duszą, wrażliwa i ostra jednocześnie  – tyle sprzeczności kryje w sobie Agnieszka Holland – legenda polskiego kina. Zdecydowanie warto poznać ją lepiej, nawet jeśli w biografii Karoliny Pasternak uchyla nam tylko lufcik do swojego świata.

Anna Wasyliszyn
(anna.wasyliszyn@dlalejdis.pl)

Karolina Pasternak, „Holland. Biografia od nowa”, Kraków, Wydawnictwo Znak, 2022




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat