Jak działa pasek napędowy?

Pasek napędowy - jak działa?
We współczesnych silnikach za ich prawidłową pracę odpowiada układ rozrządu. Kieruje on pracą zaworów dolotowych, przez które powietrze dostaje się do silnika, oraz zaworów wylotowych, którymi usuwane są spaliny. Jednostki napędowe bywają wyposażone w łańcuch, a częściej pasek rozrządu. Jak dokładnie działa pasek rozrządu? Po czym rozpoznać jego awarię i dlaczego zdecydowanie nie warto dopuszczać do jego zerwania? W jaki sposób naprawić układ rozrządu tanim kosztem?

Jaką rolę pełni pasek rozrządu?

Niewidoczny dla oczu, bo zazwyczaj schowany za obudową pasek rozrządu pełni w tym układzie kluczową rolę. Dzięki jego pracy zawory dolotowe i wylotowe są precyzyjnie otwierane domykane w odpowiednim momencie. Pasek rozrządu ma postać paska zębatego, w którym liczba zębów nie jest przypadkowa, bo tylko wówczas silnik może pracować prawidłowo. Pasek musi charakteryzować się odpowiednim napięciem, aby zęby nie miały prawa przeskakiwać samoistnie. Dlatego ważną rolę w układzie rozrządu odgrywa także napinacz paska. We współczesnych silnikach, zwłaszcza jednostkach wysokoprężnych, pasek jest poddawany bardzo silnym napięciom, więc musi charakteryzować się ogromną wytrzymałością.

Po czym rozpoznać zużycie paska rozrządu?

Pasek rozrządu jest w samochodzie typowym elementem eksploatacyjnym, zatem z czasem naturalnie podlega zużyciu. Objawy zużycia paska rozrządu mogą nie być oczywiste dla mniej doświadczonego kierowcy. O takiej awarii świadczyć będzie między innymi nierówna praca silnika, szczególnie nienaturalne szarpanie w trakcie jego gaszenia. Jeśli istnieje podejrzenie zużycia paska rozrządu, diagnozę prawdopodobnie potwierdzi nietypowy hałas wydobywający się spod obudowy. Dysponując odpowiednią wiedzą awarię paska rozrządu można szybko rozpoznać po jego oględzinach. Bardzo zbliżone objawy daje również uszkodzenie napinacza paska rozrządu bądź obecnych w nim rolek.

Do najpopularniejszych awarii paska rozrządu, które świadczą o konieczności jego wymiany należą:

  • nadmierne wyciągnięcie i poluzowanie,
  • rozwarstwienie struktury paska,
  • uszkodzenie zębatek,
  • wytarta powierzchnia.

Co dzieje się w przypadku zerwania paska?

Symptomów świadczących o problemach z paskiem rozrządu zdecydowanie nie warto lekceważyć. W przeciwnym razie prędzej czy później dojdzie do jego zerwania. Może to oznaczać opłakane skutki dla samego silnika w postaci tłoków uderzający w zawory. W takiej sytuacji tłoki również ulegną zniszczeniu, co będzie oznaczało konieczność ich wymiany. Innymi słowy niedopilnowana wymiana paska rozrządu spowoduje bardzo kosztowną konieczność naprawy jednostki napędowej. Aby uniknąć tego problemu, należy regularnie obserwować auto, a jednocześnie stosować zalecane przez producenta terminy wymiany paska rozrządu.

Jak znaleźć optymalny pasek rozrządu?

Rozrządy we współczesnych autach są bardzo skomplikowanymi układami, dlatego wymianie może podlegać nie tylko pasek, ale także inne elementy eksploatacyjne. Na szczęście wszystkie niezbędne części można obecnie znaleźć w sklepie internetowym Aparts. Jego oferta jest skierowana do wszystkich posiadaczy mniej i bardziej popularnych modeli samochodów oraz motocykli. W ofercie sklepu znajdują się nie tylko części, ale także oleje samochodowe, inne płyny eksploatacyjne oraz akcesoria – wszystkie dostępne w konkurencyjnych cenach i wyróżniające się wysoką jakością!




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat