Pracując na własny rachunek zarabia się na ogół tym więcej, im bardziej jesteśmy produktywni, tym samym jednak dobrze jest nauczyć się jak najbardziej efektywnie zarządzać swoim czasem i obowiązkami. Na początku najważniejsze jest to, aby odpowiednio zorganizować sobie czas, kiedy pracujemy, a kiedy odpoczywamy.
Dobrą metodą na to, jest podzielenie swojego dnia na bloki czasowe, np. rano, przedpołudnie, popołudnie i wieczór, a następnie ustalenie, ile czasu możemy poświęcić w każdym z tych segmentów danego dnia na pracę. Kolejny krok to przypisanie zadań do poszczególnych bloków czasowych. Przeznaczając na dane zadanie czas, kiedy wiemy, że faktycznie będziemy w stanie je wykonać od początku do końca, bez przerw, jest świetnym sposobem na to, żeby nie przeciągać wykonywania obowiązków i skuteczniej wykorzystywać swój czas.
Planując zadania w blokach czasowych nie wypełniaj ich po same brzegi, zamiast tego zostaw sobie zapas na kilka przerw pomiędzy pracą do wykonania. Pozwolenie sobie na kilka przerw w ciągu dnia pracy ułatwia skupienie się na zadaniach i wykonaniu ich na czas. Zadbaj jednak o to, aby była to przerwa, która pozwoli Ci faktycznie odpocząć - zjedz porządny posiłek albo wybierz się na spacer, zamiast bezmyślnie przeglądać Instagrama.
Pozostając przy temacie social media i innych aplikacji, nawet jeśli Twoja praca wymaga kontaktu z klientami na czas wykonywania zadania blokuj powiadomienia, które Cię rozpraszają. Pozostaw włączone jedynie aplikacje, które są Ci niezbędne podczas pracy, a pozostałe wycisz.
Dobrze jest również skupiać się na jednym typie pracy jednocześnie, zamiast skakać od zadania do zadania, pozwala to szybciej zrealizować zaplanowane cele i zmniejsza ryzyko błędów. O ile to możliwe staraj się jednocześnie przejrzeć faktury za dany miesiąc czy odpowiedzieć na e-maile. Staraj się podchodzić do danego zadania na raz, nie odkładaj go na późnej. Przykładowo, jeśli już sprawdzasz e-mail, to od razu na nie odpowiedz i podejmij kolejne działania związane z danym zadaniem - zabierz się do realizacji zamówienia, sprawdzenia numeru przesyłki czy wykonaj każdą inną czynność związaną z treścią e-maila, a następnie odznacz go jako wykonany i po sprawie.
Nie zapominaj także o regularnym sprawdzaniu i uzupełnianiu swojego terminarza zadań czy kalendarza. Zdecyduj się na jedną aplikację, dzięki której kontrolujesz rzeczy do zrobienia, a będzie Ci łatwiej wszystko ogarnąć, bez ciągłego poczucia, że być może o czymś zapominasz.
Joanna Adamski
(joanna.adamski@dlalejdis.pl)
Fot. freepik.com