„Jak to powiedzieć?” – recenzja

Recenzja książki „Jak to powiedzieć?”.
Jakie są najczęściej popełniane przez managerów błędy w komunikacji? Jakie ma to znaczenie dla firmy, pracowników oraz samych zarządzających?

W poradniku „Jak to powiedzieć?”, ekspertka Łada Drozda odpowiada na powyższe pytania oraz wyjaśnia, jakie działania można podjąć, aby komunikacja była na wyższym i efektywniejszym poziomie

„Relacje z ludźmi to dla mnie ogromna wartość. Podobnie jak dla wielu innych. Te dobre, które nas karmią, często jednak traktujemy jako coś oczywistego i bywa, że za mało pielęgnujemy. Te, które się popsuły, zraniły nas, bywają zadrą na długie lata (...). Czy zastanawiamy się nad tym, jak rozmawiamy? Pewnie za rzadko – zazwyczaj dopiero wtedy, gdy coś się psuje (...).”

Łada Drozda, psycholog, szkoleniowiec i coach, zawodowo związany z szeroko pojętą komunikacją już w samym wstępie swojej książki pt. „Jak to powiedzieć?”, podkreśla, że nad wypowiedzianymi słowami zastanawiamy się wtedy, kiedy „coś jest nie tak”. Tak jakbyśmy nie doceniali znaczenia pozytywnych relacji, czy nawet niezobowiązującej pogawędki w stylu small talk. Drozda zauważa jednak, że mimo wszystko jakość naszych relacji z innymi jest dla nas ważna, a świadczy o tym chociażby powszechność szkoleń z zakresu komunikacji.

Poradnik Drozdy, pomimo dość ogólnie brzmiącego tytułu, skierowany jest dla szefów i managerów. Autorka przedstawia w nim podstawowe błędy popełniane przez kadrę managerską, które nie tylko frustrują pracowników i często pogarszają efektywność wykonywanej pracy, ale także stanowią przykre konsekwencje dla samych zarządzających. Psycholog podkreśla znaczenie brania pełnej odpowiedzialności za swoje słowa. A w sytuacji, kiedy już zdarzy się popełnić błąd, ekspertka radzi, aby zebrać się na odwagę, przyznać się do pomyłki i przeprosić. Drozda zwraca również uwagę na to, że stosując strategie unikowe, czy przyjmując postawę nieomylnego szefa, manager z taką postawą za daleko nie zajdzie. Zwłaszcza dziś – w czasach, kiedy świadomość pracowników jest na coraz wyższym poziomie.

Autorka nie bagatelizuje różnic pokoleniowych. Wyjaśnia sposób postrzegania oraz wartości przedstawicieli z trzech generacji: baby boomers, X oraz Y (zwanych również milenialsami). Koncentruje się głównie na milenialsach, stanowiących największe wyzwanie dla (zwłaszcza starszych) managerów.

Łada Drozda, w oparciu o swoje bogate doświadczenie przy współpracy z różnymi firmami, proponuje managerom wdrożenie nowego stylu komunikacji opartego na: odwadze, życzliwości, mądrości i odpowiedzialności. W ramach wdrożenia nowego systemu, czytelnik ma do dyspozycji ćwiczenia do pracy własnej oraz przykładowe pytania, które może zadać swoim podwładnym.

Uważam, że każdy manager bazując na swoim dotychczasowym doświadczeniu i specyfice danej branży, powinien samodzielnie umieć dostosować styl komunikacji do swoich podwładnych. Biorąc pod uwagę problemy różnych branż i środowisk, niemożliwe jest aby poradnik Łady Drozdy dał rozwiązanie na dosłownie każdy problem. Aczkolwiek jestem przekonana, że „Jak to powiedzieć?” jest cennym zbiorem ogólnych informacji dla każdego managera, ponieważ znacznie poszerza świadomość roli otwartej, skutecznej komunikacji, dając pomysły na budowanie nowych, lepszych jakościowo komunikatów.

Oprócz istotnych kwestii teoretycznych, poradnik zawiera praktyczne narzędzia, które można wykorzystać w codziennej pracy. Książka nie jest ani za długa, ani za krótka – ma 160 stron i daje wrażenia wyczerpania tematu. Jedyna kwestia do której miałabym zastrzeżenie to dość mylący tytuł, nie sugerujący, że publikacja jest skierowana do konkretnej grupy odbiorców.

Ewelina Grzesiuk-Zeler
(ewelina.grzesiuk@dlalejdis.pl)

Łada Drozda, „Jak to powiedzieć?”, Wyd. Helion S.A., Gliwice 2021




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat