W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Jak budować odporność wiosną?

Opublikowano: 2018-04-06
Buduj odporność organizmu na wiosnę.
Wiosna to wbrew pozorom ciężki okres dla naszego organizmu – po zimie odczuwamy spadek odporności, czujemy się zmęczeni kilkoma miesiącami bez słońca, doskwiera nam brak świeżych owoców i warzyw.

W dodatku pogoda u progu nowej pory roku bywa zmienna i można przemarznąć, źle dobierając ubiór. W efekcie, gdy przyroda budzi się do życia, my często czujemy się ospali i łatwo łapiemy drobne przeziębienia. Jak to zmienić? Jak budować wiosną odporność?

Czym jest odporność?

To naturalny mechanizm naszego organizmu chroniący go przed infekcjami. Odporność rozpoznaje patogeny, czyli czynniki chorobotwórcze i usuwa je z naszego ciała. Odporność wrodzoną otrzymujemy od matki w okresie ciąży, a następnie umacnia się ona wraz z karmieniem piersią. Z mlekiem matki przekazywane dziecku są przeciwciała. Te przeciwciała będą reagować jednak tylko na choroby, na które cierpiała matka. Odporność wtórną buduje się poprzez kontakt z danym antygenem – organizm uczy się go i nabywa odporności na przyszłość. Ten proces trwa zatem całe życie.

Dieta kluczem do odporności

Podstawą do przetrwania trudnego przedwiośnia jest zmiana diety na zdrowszą. Zimą jemy bardziej tłusto, sięgamy po sycące potrawy. Wiosną i latem należy wprowadzić trochę powiewu świeżości do jadłospisu – jeść więcej owoców i warzyw, tych świeżych, które powoli zaczną być dostępne w sklepach. Posiłki powinny być bogate w substancje odżywcze, ale też lekkostrawne. Warto sięgać po produkty ekologiczne, nieprzetworzone. W kwestii witamin i minerałów, najlepiej na wzmocnienie odporności działa witamina C, obecna w cytrusach, ogórkach czy kiszonej kapuście, cynk, który znajdziemy w rybach, migdałach i pestkach dyni oraz witaminy z grupy B, w które bogate są kasza, nabiał i pełnoziarniste pieczywo. Należy zrezygnować ze słodyczy, gazowanych napojów, jedzenia typu fast food, potraw wysokoprzetworzonych oraz konserwowych. Zawierają one sporo chemii i ulepszaczy żywności. Możemy czuć się po nich najedzeni, ale będzie nam brakować składników odżywczych, a w rezultacie organizm nie będzie zdolny do obron przez patogenami.

Dużo pij

Zimą pijemy mniej wody, gdyż aura pogodowa nie zachęca do silnego nawadniania organizmu. Wiosną należy zdecydowanie zwiększyć ilość płynów wypijanych codziennie. Płyny mają zbawienny wpływ na nasz organizm, bo wypłukują z niego toksyny. Ponadto, odpowiedni poziom nawodnienia czyni nas bardziej odpornymi na wirusy i bakterie. Należy pić dużo wody mineralnej, do tego świeżych soków z owoców, kompotów, a także zielnej herbaty czy herbatek ziołowych – łącznie przynajmniej dwa litry płynów dziennie. Herbatki ziołowe, poza nawadnianiem, świetnie działają na odporność. Szczególnie polecany jest napar z kurdybanku – łyżeczkę ziela zalewa się wrzątkiem, odstawia na kilku minut, a następnie dodaje się syrop z malin czy wiśni (najlepiej domowej roboty) albo łyżeczkę miodu dla lepszego smaku. Herbatki z kwiatu lipy czy czarnego bzu także mają właściwości wspomagające odporność

Suplementacja na ratunek

Jeśli cierpimy na częste infekcje lub wiemy, że początek wiosny to zawsze trudny okres dla naszego organizmu, kiedy dopadają nas infekcje, można sięgnąć po suplementy diety. Wspomagająco przy nawracających infekcjach górnych dróg oddechowych sprawdzi się groprinosin syrop, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych (http://www.hartujmisie.pl/products/index). Pamiętajmy, że cięższe problemy z odpornością wymagają wizyty u specjalisty, a suplementacja nie zastąpi odpowiedniej diety i trybu życia.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Lepsza pogoda powinna zmotywować nas do częstszego ruchu na świeżym powietrzu. To idealny sposób na unikanie chorób. Aktywność na zewnątrz dotlenia organizm, poprawia kondycję oraz samopoczucie. Można po prostu spacerować, można jeździć na rowerze czy rolkach, biegać, uprawiać nordic walking. Nieważne jak i gdzie – ważne, by ruszać się codziennie przynajmniej pół godziny.

Dobra dieta i ruch pozwolą nam przetrwać przedwiośnie w zdrowiu, obudzić organizm po zimie, tak jak budzi się przyroda i przygotować kondycję na nadchodzące lato.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem

Źródła:

  • http://polki.pl/dieta-i-fitness/zdrowe-odzywianie,jak-wzmocnic-odpornosc-wiosna,10410513,artykul.html
  • https://portal.abczdrowie.pl/obudz-odpornosc-na-wiosne
  • http://www.newsweek.pl/styl-zycia/jak-zadbac-o-zdrowie-i-wzmocnic-odpornosc-w-czasie-wiosny,artykuly,423661,1.html

Fot. Materiały zewnętrzne




Społeczność
Reklama