Jak dobrze organizować czas?

Dobra organizacja czasu.
Ile razy jest tak, że masz coś zrobić, a ciągle brakuje ci czasu? Ile razy przekładałaś jakąś wizytę, bo nie wyrobiłaś się z obowiązkami? Czas z tym skończyć.

Jednym z największych problemów ludzi jest wszechobecna prokrastynacja, czyli odwlekanie pewnych spraw na później oraz opóźnianie wykonywania zadań. Przybyło ci kilka kilogramów i chciałabyś zacząć ćwiczyć, ale wiecznie nie masz czasu, bo mąż wraca późno, bo dzieci trzeba odebrać z przedszkola, bo…? Ciągle to bo! Postanowiłaś gotować sobie zdrowe posiłki, ale codzienność przytłacza i sprawia, że nie masz czasu iść na targ po świeże owoce i warzywa, więc w rezultacie kolejny raz zamawiasz kebaba na wynos? Takie działania do niczego nie prowadzą i są efektem złej organizacji czasu.

Większość naszych planów naprawdę da się zrealizować w ramach dnia, pracując i zajmując się domem. Wystarczy po prostu skutecznie zarządzać swoim czasem. Oto kilka wskazówek, które pozwolą skutecznie i właściwie ten czas zagospodarować:

  • Zrób plan dnia (a nawet tygodnia) i pilnuj czasu przeznaczonego na każde zadanie – naprawdę warto poświęcić na to kilka minut swojego czasu! Pilnując się planu, łatwiej nam zdyscyplinować się. Gotowanie? W poniedziałek masz drugą zmianę, więc możesz ranek poświęcić na przygotowanie pożywnego obiadu dla rodziny na co najmniej dwa dni. Musisz w tygodniu skoczyć na pocztę i opłacić rachunki? W czwartek odbierasz dziecko z przedszkola, a pocztę mijasz po drodze, więc to może być idealny termin. Plan pozwala na właściwe zaplanowanie pewnych aktywności w taki sposób, aby nie były one uciążliwe.
  • Używaj kalendarza i organizera -  wiele z nas ma na pewno dobrą pamięć, ale krótką. Warto zapisywać zadania wraz z terminem ich wykonania.
  • Swoje działania określaj w ścisłym czasie – przygotowując plan dnia, warto też (przynajmniej w przybliżeniu) zapisać czas potrzebny na wykonanie pewnych czynności. Jest to bardzo potrzebne szczególnie wtedy, kiedy zadań jest dużo. Jeżeli na obejrzenie ukochanego serialu przeznaczyłaś 45 minut (czyli tyle, ile on trwa), to po jego emisji wyłącz telewizor i zajmij się czymś innym, gdyż bezmyślne przełączanie kanałów pochłania czas, w którym mogłabyś zrobić masę innych rzeczy.
  • Wyeliminuj „pochłaniacze czasu” – narzekasz, że nie masz czasu na czytanie, ale kilka godzin dziennie potrafisz przeglądać Facebooka? Tu chyba nie trzeba nic dodawać.
  • Ustal priorytety – jeżeli zadań jest naprawdę dużo, a czas na ich wykonanie ograniczony, ustal, które z nich należy wykonać teraz, a które można odłożyć na późnej albo zlecić komuś innemu. Hierarchizacja jest również bardzo ważna!


Anna Stasiuk
(anna.stasiuk@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat