Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Opublikowano: 2018-10-14
Stres w pracy. Jak sobie z nim radzić?
Jeśli chociaż raz w życiu przyszło ci do głowy pytanie czy jest możliwe życie bez stresu, zapytaj siebie szybko, jak sobie z nim dobrze radzić!

Niestety, przez całe swoje życie na pewno nie unikniesz sytuacji trudnych, nieprzyjemnych, bolesnych, czyli takich, które wywołują stres. Istnieją jednak skuteczne sposoby radzenia sobie z silnymi emocjami, byś nie dał się wyprowadzić z równowagi lub żebyś przynajmniej doprowadził do końca trudną sytuację i nie dał się zniszczyć stresowi.

W każdej pracy, nawet jeśli jest dobrze, znajdziemy momenty, które powodują w nas chwile zwątpienia. W przypływie złości, bezsilności i stresu, może nam nawet nasunąć się myśl, by zacząć poszukiwania nowego miejsca pracy z nadzieją na „nowy początek” i bezstresowe warunki. Niestety, taką wizję warto szybko porzucić, gdyż to jedynie utopia, która nigdy nie istniała. Zamiast uciekać od sytuacji problemowych, stawiaj im czoła, mierz się z nimi, a czasem nawet pokonuj samego siebie.

Jeśli czujesz, że zaraz wybuchniesz, bo szef niesłusznie cię skrytykował, nie czekaj, tylko broń się! Pamiętaj, że nawet w wielkich nerwach masz wpływ na swoją reakcję. Wystarczy tylko w porę wyczuć epicentrum złości i zadecydować, że jednak nie chcesz jej wylewać. Jeśli zależy ci na zmniejszeniu ilości nieporozumień, kłótni, niedopowiedzeń, a co za tym idzie - stresu, sam bądź osobą, która takich sytuacji nie wytwarza. Utrzymuj dobre stosunki nawet z osobami, za którymi nie przepadasz. Wzajemny szacunek zmniejsza poziom stresu, a nawet sprzyja porozumieniu.

Natomiast co zrobić w sytuacji, gdy codziennie pracujesz w miejscu, w którym jest ci wystarczająco dobrze, ale mocną przeszkodą do dobrego samopoczucia jest brak wspólnego języka z resztą współpracowników, nieprzyjazna atmosfera w biurze, na oddziale szpitala, czy gdziekolwiek indziej? W tego typu sytuacjach staraj się wykonywać swoją pracę najlepiej jak potrafisz tak, żeby niemal nikt nie miał ci czego zarzucić. Wtedy prawdopodobnie poziom twojego niepokoju się zmniejszy.

Sam, jeśli jest to możliwe, staraj się zmieniać nieprzyjemną atmosferę w otoczeniu na bardziej przyjazną. Zacznij od swojego dobrego nastawienia. Nie reaguj zbyt emocjonalnie w sytuacjach, w których wiesz, że nazbyt emocjonalne zachowanie zostanie odebrane negatywnie, pogorszy sytuację i doda jeszcze więcej stresu. Pamiętaj też o tym, by codziennie być przygotowanym na wystąpienie stresującej sytuacji. Jeśli wiemy, że jest to prawdopodobne, to mniej nas zaskakuje, męczy i stresuje.

Monika Trentowska
(monika.trentowska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat