W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Jak skutecznie i szybko zregenerować się po treningu?

Opublikowano: 2017-11-24
Spoosoby na skuteczną i szybką zregenerację po treningu.
Często po intensywnych i długotrwałych ćwiczeniach odczuwamy zmęczenie i czujemy się zniechęci do dalszej walki o lepszą formę i kondycję. Jak temu zapobiec?

Osoby trenujące wiedzą doskonale jak istotną rolę w całym procesie pełni odpoczynek. Według nauki fizjologii wykonanie następnej pracy wysiłkowej powinno odbywać się po przywróceniu ustrojowi pełnej zdolności wysiłkowej. Tu z pomocą przychodzi nam sam organizm, który samoistnie regeneruje się poprzez sen. Istnieją dodatkowe formy wspomagające regenerację naszego organizmu, czyli tzw. odnowa biologiczna. Planując takie zabiegi musimy pamiętać, żeby zadbać o ich odpowiednią częstotliwość, intensywność i zróżnicowanie.

Pierwszą formą regeneracji jest korzystanie z sauny, czyli suchej kąpieli w gorącym powietrzu o niewielkiej wilgotności. W czasie tej kąpieli, co 15-20 minut stosuje się zimny prysznic w celu chłodzenia ciała. Sauna „wyszczupla” sylwetkę, ponieważ podczas jednego seansu można wypocić nawet ponad pół litra potu. Dodatkowo przebywanie w niej ujędrnia skórę, oczyszcza organizm z toksyn, poprawia cerę, a także zbawiennie działa na nasze samopoczucie.

Kolejną metodą regeneracji, która staje się coraz popularniejsza to krioterapia, czyli metoda leczenia zimnem (temperaturami sięgającymi do -120ºC). Regularne powtarzanie zabiegów w kriokomorze niweluje stres, a co za tym idzie - zmęczenie mięśni. Kriostymulacja leczy również choroby układu krążeniowego, poprawia kondycję fizyczną i przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Intensywne treningi warto co jakiś czas przeplatać masażami leczniczymi, które przyspieszają regenerację mięśni. Wpływają one korzystnie na skórę, mięśnie, więzadła, układ krwionośny i nerwowy. Masaż ma na celu przede wszystkim zmniejszenie napięcia, odpoczynek i uspokojenie organizmu.

Jeżeli nie mamy możliwości skorzystania z wymienionych form relaksu i odpoczynku, po ciężkim treningu warto zafundować sobie zimną, letnią lub gorącą kąpiel w zależności od celu, który chcemy osiągnąć. Zimne kąpiele hartują organizm, pobudzają i przyspieszają przemianę materii, z kolei gorące obniżają ciśnienie, zwiększają potliwość i redukują poziom hormonów związanych ze stresem. Kąpiele działają korzystnie na skórę, odprężają i usuwają zmęczenie. Warto z nich korzystać, szczególnie podczas intensywnych i długotrwałych treningów.

Anna Stasiuk
(anna.stasiuk@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama