Jak sobie poradzić z negatywnymi emocjami?

Opublikowano: 2020-05-19
Negatywne emocje - jak sobie z nimi radzić?
Wiele z nas ma teraz dużo więcej wolnego czasu, a więcej wolnego czasu oznacza więcej czasu na myślenie.

Jeśli zmagasz się z powrotem trudnych i bolesnych wspomnień, a uczucia, które odczuwasz zaczynają cię przytłaczać, to pozwól sobie na emocjonalny detoks.

Wykaż się zrozumieniem dla samej siebie. Skup się na tym, jakie emocje odczuwasz i przeanalizuj czym są one wywołane. Nie ma nic złego w tym, by czasem czuć się nieco gorzej i nie ma sensu starać się być wiecznym optymistą. Często jednak nieprzepracowane zdarzenia z przeszłości rzutują na aktualne uczucia, podczas gdy powinny one stać się przeszłością. Problemy nie znikają same. Ignorując je, nie poprawiasz swojej sytuacji. Bądź ze sobą szczera i staw czoło nawet tym najbardziej negatywnym emocjom.

Gdy już zrozumiesz, gdzie tkwi problem i jakie sytuacje czy wydarzenia wymagają "przepracowania", stwórz plan działania. Kiedy najdą cię złe myśli, sprawdź, co najlepiej działa u ciebie. Może być to spacer, ćwiczenia czy gorąca kąpiel albo przegadanie emocji z przyjaciółką lub spisanie ich na papierze. Jeżeli w myślach ciągle przywołujesz negatywne sytuacje, spisz je wszystkie i przeanalizuj. Wyobraź sobie, że lista, którą stworzyłaś nie dotyczy ciebie. Co byś doradziła tej osobie? Być może patrząc na nie z dystansu znajdziesz sposób na to by się z nimi pogodzić lub znajdziesz w nich pozytywne aspekty?

Zastanów się również, czy są rzeczy, które wywołują u ciebie niepotrzebne rozpamiętywanie złych wydarzeń z przeszłości. U wielu osób działa w ten sposób alkohol, ale też niektóre relacje międzyludzkie – toksyczni członkowie rodziny bądź znajomi. Identyfikując źródło problemu łatwiej będzie je wyeliminować. Jeśli lampka wina wypita na rozluźnienie po pracy rozpoczyna lawinę złych myśli, znajdź inny sposób na wieczorny relaks. W sytuacji gdy znów owładną cię negatywne emocje - zatrzymaj się na chwilę i zadaj sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje? Skup się na swoich emocjach, a zrozumiesz co je powoduje. Najprawdopodobniej będzie to wymagało od ciebie trochę pracy oraz wybaczenia sobie i innym, jednak na pewno będzie warto.

Pozbywając się złych emocji, wypełniaj swoje myśli pozytywnymi rzeczami. Możesz zacząć prowadzić dziennik wdzięczności, medytować albo robić rzeczy, które cię bawią i przynoszą radość - tańczyć, gotować, oglądać śmieszne filmy. Jeśli jednak czujesz, że nie możesz uporać się sama ze swoimi myślami, skorzystaj z pomocy specjalisty.

Joanna Adamski
(joanna.adamski@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat