Jak urządzić domowe biuro?

Praca zdalna - jak zorganizować miejsce pracy?
W dobie rosnącej popularności wolnych zawodów, zaaranżowanie w mieszkaniu „domowego biura” staje się coraz częściej niezbędnym rozwiązaniem.

Największym wyzwaniem jest oczywiście oddzielenie sfer prywatnej od zawodowej. Trudność polega na tym, że w przypadku pracy zdalnej oba wymiary naszego życia realizują się w tej samej przestrzeni. Jak je ze sobą pogodzić? I czego nie powinno zabraknąć w domowej strefie biurowej? Oto kilka praktycznych wskazówek.

Przyjmuje się, że osiem godzin w ciągu doby poświęcamy na odpoczynek, osiem na pracę, a pozostałe osiem na realizowanie pasji i wypełnianie pozostałych obowiązków. Kiedy decydujemy się na pracę zdalną, stajemy w obliczu naturalnego ryzyka zaburzenia stanu równowagi – czegoś, co możemy określić mianem work-life balance. Dlatego tak ważne jest, by zaaranżowanie miejsca do pracy było starannie przemyślane.

Podział mieszkania na strefy
Jak wiadomo, mieszkanie dzieli się na kilka stref, a każda z nich pozwala nam zaspokoić różne potrzeby. W której strefie wydzielić „kącik” biurowy? Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zaaranżowanie miejsca do pracy w strefie dziennej lub w strefie sypialnianej. Najważniejsze, by było to dobrze doświetlone miejsce oraz takie, w którym będziemy mogli się skoncentrować. Drugą ważną kwestią jest wydzielenie samej strefy biurowej w taki sposób, by nie zaburzać spójności wystroju pomieszczenia, w którym ją stworzymy.

„Granice” domowego biura
Sposobów na subtelne wydzielenie kącika do pracy w salonie lub w sypialni jest co najmniej kilka. Jednym z nich będzie przemalowanie ściany, do której przylegają meble tworzące domowe biuro, na nieco inny kolor niż ściany pomieszczenia. Warto połączyć ten zabieg z oddzieleniem strefy do pracy np. wąskim regałem z książkami. Innym sposobem będzie ustawienie biurka i innych mebli w strefie home office na dywanie – w ten sposób naturalnie wyznaczymy granice miejsca, w którym na co dzień wykonujemy swoje zawodowe obowiązki. Niezależnie od tego, w jaki sposób będziemy chcieli oddzielić część dzienną od części „gabinetowej”, pamiętajmy o spójności aranżacyjnej całego pomieszczenia.

Kolory sprzyjające pracy
Istnieje paleta kolorów, które są szczególnie polecane podczas aranżowania przestrzeni do pracy. Ich wprowadzenie do strefy biurowej może wpłynąć na jakość i efektywność naszej pracy. Na jakie kolory warto postawić? Niebieski w najróżniejszych odcieniach wspomaga koncentrację, jest też kolorem, który symbolizuje logiczne myślenie oraz komunikację. Zieleń wprowadza stan równowagi, a co więcej nie męczy oczu, co jest istotne podczas częstego i długotrwałego przebywania w tej samej przestrzeni. Odcienie żółtego wpłyną na kreatywność i twórcze myślenie. Kolor ten symbolizuje pewność siebie oraz optymistyczne podejście do życia. Bez względu na nasz ostateczny wybór, pamiętajmy o tym, by kolory we wnętrzu pomieszczenia ze strefą biurową dobrze się ze sobą komponowały.

Sprytnie, ergonomicznie, funkcjonalnie
Jeśli praca, którą wykonujemy zdalnie można określić mianem biurowej, niezbędnymi elementami kącika do pracy będą: biurko, fotel oraz dodatkowy mebel, który umożliwi nam przechowywanie przedmiotów. Ważne, aby wyposażenie naszego aranżowanego biura było spójne z umeblowaniem całego salonu. Na co zwrócić uwagę wybierając biurko do salonu? – Ważne jest połączenie estetyki oraz funkcjonalności. Ze względu na to, że miejsce do pracy zdalnej nie jest pełnowymiarowym gabinetem, ważne, aby w biurku znajdowały się szuflady lub schowki, które umożliwią przechowanie najpotrzebniejszych przedmiotów. Bardzo dobrze sprawdzą się przy tym również wbudowane organizery, które pozwolą uporządkować narzędzia do pracy znajdujące się bezpośrednio na blacie. Co więcej, „gabinet” w salonie powinien być możliwie najbardziej reprezentacyjną, starannie dopracowaną i uporządkowaną przestrzenią – dlatego zwróćmy uwagę, by nasze biurka były wyposażone w praktyczne schowki na kable. Jeżeli strefę biurową zdecydujemy się zaaranżować w sypialni, wybierzmy niewielkie, wąskie i zgrabne biurko, które będzie mogło pełnić również rolę toaletki – podpowiada Anna Zeman, Product Manager marki Paged Meble.

Elementy wspierające kreatywność
Copywriter, marketingowiec, programista, projektant, PR-owiec, fotograf – rankingi najpopularniejszych zawodów, uprawianych przez freelancerów, przedstawiają przede wszystkim zajęcia, które wymagają twórczego podejścia do codziennych zadań. Dlatego też ważne jest, by pracując w domowym biurze zadbać nie tylko o samo stanowisko do pracy, ale również o elementy, które będą wspomagały kreatywność, a tym samym pozwolą efektywniej wykonywać naszą pracę. Jednym z nich będzie plansza zawieszona na ścianie, która będzie służyła nam za tablicę inspiracji lub moodboard – uzupełniany i modyfikowany na bieżąco. Innymi elementami, które pomogą stworzyć twórczą atmosferę w miejscu pracy będą plakaty i grafiki umieszczone w ramach. Ze względu na to, że strefa do pracy nie jest duża, unikajmy przesady – wystarczy jeden ciekawy eksponat, który będzie pobudzał naszą kreatywność.

Fot. Paged Meble
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat