W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Jak wzmocnić odporność organizmu?

Opublikowano: 2017-11-15
Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmy jesienią.
Kiszonki, owoce cytrusowe, jarmuż, marchew to tylko niektóre składniki, dzięki którym wzmocnisz swoją odporność w chłodniejsze dni. Włącz je do diety już dziś i nie daj się chorobie.

Okres jesienno - zimowy to dla wielu osób czas zmagania się z infekcjami bakteryjnymi oraz wirusowymi. Przeziębienie, grypa oraz nieustające przemęczenie spowodowane są gwałtownymi zmianami temperatury, ogólnym ochłodzeniem, brakiem snu oraz złym odżywianiem. Dzięki włączeniu odpowiednich produktów do codziennej diety można wzmocnić odporność organizmu i wspomóc go w walce z pierwszymi objawami infekcji.

Owoce i warzywa
Przede wszystkim należy zadbać o właściwą ilość warzyw i owoców w diecie, które uzupełnią zapotrzebowanie na witaminy takie jak: A, C i E. Znajdziecie je w papryce, kiwi, owocach cytrusowych, brokułach, marchwi, jarmużu i pomidorach. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje spożywanie około 400g warzyw i owoców dziennie i jest to porcja jak najbardziej osiągalna.

Witaminy
Chłodna, deszczowa aura również ma duży wpływ na nasze ogólne samopoczucie oraz podatność organizmu na infekcje w okresie jesienno-zimowym. W tym czasie należy pamiętać o regularnym dostarczaniu organizmowi magnezu, żelaza oraz witaminy D. Niedobór tych składnych powoduje ogólne osłabienie, ospałość i pogorszenie nastroju.  Dobrymi źródłami magnezu są orzechy włoskie, banany, awokado, fasola oraz rukola. Witaminę D można dostarczyć organizmowi zarówno poprzez suplementację, jak i spożywanie: ryb (śledź, makrela, dorsz), sera żółtego, mleka krowiego i jaj. Warto pamiętać, że alkohol i środki przeczyszczające mogą pogorszyć przyswajanie witaminy D.  Doskonałymi źródłami żelaza są: soczewica czerwona, biała fasola,  buraki,  natka pietruszki oraz pestki dyni. Negatywnie na przyswajanie żelaza wpływa spożywanie nabiału, który może ograniczyć wchłanianie tego składnika o 60%.

Kiszonki
Spożywanie probiotyków to również sposób na wzmocnienie odporności organizmu w okresie chorobowym. Kiszone ogórki, kapusta, buraki czy papryka dzięki dużym zawartościom witaminy K, witamin z grupy B, witaminy C, potasu oraz fosforu chronią organizm przed atakującymi bakteriami. Naturalnie fermentowane i kiszone produkty oprócz wzmocnienia odporności, regulują pracę przewodu pokarmowego i pomogają pozbyć się zaparć.

Weronika Szczesna
(weronika.szczesna@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama