W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


LODY

Opublikowano: 2012-08-10
Dietetyczne lody.
Lody to najlepsza przekąska na gorące dni. Są doskonałą metodą na schłodzenie organizmu i poprawę samopoczucia.

Lody produkowane z prawdziwego mleka i śmietany lub jogurtu dostarczają organizmowi witamin A, B2, B12 oraz wapnia, potrzebnego do rozwoju kośćca, dlatego zalecane są także jako przekąska dla dzieci – porcja 2 gałek lodów śmietankowych ma o połowę mniej kalorii niż drożdżówka lub batonik – zapewnia Katarzyna Łacina z Centrum Dietetycznego Nutri-Med. Ponadto są dobrym źródłem białka i fosforu. Najlepsze są z lodów mlecznych są jogurtowe, które zawierają także pożyteczne bakterie wspomagające pracę przewodu pokarmowego.

Trzeba jednak podkreślić, że lody- tak jak każdy produkt mleczny- zawierają w swoim składzie nasycone kwasy tłuszczowe, które podwyższają poziom cholesterolu we krwi i sprzyjają tycius. Ponadto zawierają spore ilości cukru, który z jednej strony oddziałuje na organizm pozytywnie, ponieważ wzmaga produkcję serotoniny- hormonu odpowiedzialnego za dobry nastrój, uczucie odprężenia i spokoju, ale też cukier jest łatwo przyswajany przez organizm i powoduje szybki wyrzut insuliny we krwi, co sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Wobec tego lody w dużych ilościach nie są wskazane dla osób z nadwagą. Jeśli masz problemy z wagą to jedz nie więcej niż 1 gałkę dziennie (najlepiej do południa), bez dodatków typ: bakalie, orzechy i czekolada, tego typu desery to prawdziwa bomba kaloryczna lub ogranicz się do mniej kalorycznych sorbetów. Zrobione są z owoców, więc zawierają więcej witaminy C, która wspomaga układ odpornościowy. Nie znajdziemy w nich jednak białka ani wapnia. Pamiętać należy, że najmniej kaloryczne lody to te, które przyrządzimy samodzielnie w domu. Wystarczy zmiksować blenderem zamrożone owoce np. truskawki i od razu podawać lub dodać do zmiksowanych owoców jogurt i zamrozić.

Lekarze potwierdzają dobroczynny wpływ lodów na zdrowie. Przyspieszają gojenie się ran, ponieważ oziębiając organizm powodują kurczenie naczyń krwionośnych, co w połączeniu z zawartą w nich witaminą C przyspiesza proces odbudowy tkanek. Polecane są osobom po wycięciu migdałków. Lody są również dobrym lekarstwem na lekki ból i drapanie w gardle- uśmierzają ból i zmniejszają obrzęki. Poza tym bakterie powodujące anginę nie lubią zimna. Natomiast przy gorączce nie należy podawać lodów, ponieważ sprzyja to rozwojowi infekcji. Podobnie w upalne dni nie należy serwować organizmowi dużej dawki lodów, ponieważ nagłe ochłodzenie organizmu zwiększa ryzyko rozwoju infekcji. W taką pogodę trzeba jeść lody powoli i małymi kęsami.

Jeżeli nie masz problemów z nadwagą i prowadzisz zdrowy styl życia polegający na prawidłowym odżywianiu i codziennej aktywności fizycznej, możesz spokojnie jeść 1-2 gałki lodów każdego dnia. Natomiast jeżeli cierpisz na otyłość, zaburzenia gospodarki lipidowej lub cukrzycę, powinieneś ograniczać spożycie lodów- nie więcej niż gałka lodów 1-2 razy w tygodniu.

Podsumowując: lody są zdecydowanie lepszym wyborem niż ciastka, batoniki, cukierki czy inne słodycze. Najlepiej wybierać lody jogurtowe i przyozdobione świeżymi owocami.

Katarzyna Łacina
Doradca żywieniowy
Centrum Dietetyczne NUTRI - MED
Ul. Oławska 27/29 Wrocław





REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Społeczność
Reklama