„Manewry miłosne” – recenzja

Recenzja książki „Manewry miłosne”.
Któż z nas nie chodzi do kina, aby oglądać na ekranie miłość bohaterów? Zapewne każdemu się zdarza.

Zwykle wygląda to tak: ona wysyła mu sygnał, on ją bierze za rękę, między nimi kawałek polskiego życia i już na ekranie wyświetla się opowieść nie do zapomnienia. Romans nie do podrobienia. Panicz i włościanka, alkoholik i współuzależniona, przodownik murarski i dziewczyna od krów, bandyta i prostytutka, powstaniec i łączniczka, adiunkt i studentka, ksiądz i zakonnica… Przypadków możemy mnożyć. Jednak najciekawsze jest to czy po wyłączeniu kamery jest szansa, aby miłość przetrwała?

Wybitny krytyk filmowy Wiesław Kot odkrywa przed swoimi czytelnikami świat miłości w polskim kinie, oprowadzając ich po trzydziestu filmach o miłości w rozmaitych obliczach: pocztówkowej, nieszczęśliwej, obsesyjnej, uwikłanej w epokę historyczną, niekiedy pięknej, a czasem kalekiej, a nawet tej, do której nigdy nie doszło.

Jako zwolenniczka sztuki filmowej nie wyobrażałam sobie, aby w mojej domowej biblioteczce miało zabraknąć takiej właśnie pozycji literackiej. „Manewry miłosne” to bardzo ciekawie napisana książka, nie znajdziemy tutaj esejów o komediach romantycznych. Na całe szczęście. Wiesław Kot sięgnął po jedne z najważniejszych i najwybitniejszych dzieł kina polskiego. Zaczyna od obrazów przedwojennych, a potem chronologicznie przechodzi przez współczesne kino m.in. przez takie tytuły jak „Rewers”, „Big Love” czy „Tatarak”. Kot prowadzi czytelnika po całej historii polskiej kinematografii i wnikliwie analizuje wątki miłości, która zazwyczaj była albo nieszczęśliwa, albo niespełniona.

Język, którym posługuje się Wiesław Kot jest przejrzysty i bardzo czytelny. Książkę można z łatwością pochłonąć w ciągu 2 wieczorów, mimo, że jest dość obszerna. Dla mnie osobiście dodatkowym plusem było duże poczucie humoru, a także sarkazm autora. Polecam zarówno do kolekcji domowej biblioteczki jak i na prezent dla osób, które interesują się innym spojrzeniem na kinematografię.

Joanna Sieg
(joanna.sieg@dlalejdis.pl)

Manewry miłosne. Najsłynniejsze romanse polskiego filmu, Wiesław Kot, wydawnictwo Poznańskie, 2016




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat