Multi-kulti po turecku

Artystom i kuratorkom – Kai Pawełek i Serrze Özhan – udało się uniknąć sztampy i łatwych rozwiązań.

Nie ma szafowania tabelami z  liczbami informującymi o stanie populacji mniejszości narodowych, nie ma pocztówkowych ujęć z Błękitnym Meczetem w tle. Co najważniejsze jednak - nie ma publicystycznego szokowania kontrastami, o co przy prezentacji metropolii takiej jak Stambuł nietrudno (cóż banalniejszego, niż zestawić ze sobą fotografie biurowców i dzielnic nędzy). Twórcom wystawy udało się wypracować nowy język mówienia o różnicach i podziałach przestrzeni miejskiej. Zwiedzając kolejne sale, goście wystawy mogą czuć się jak podczas spaceru po kolejnych dzielnicach – raz jest ciasno, raz luźno, raz głośno, bo autor wideoinstalacji zebrał po prostu „głosy z ulicy”, raz cicho, bo oto kolejny film, z „Bosforem by night”. Raz jasno, raz ciemno. Widz śledzi miejskie podziały, które ni w ząb nie zazębiają się z różnicami etnicznymi czy klasowymi. Tkanka przestrzenna miasta wypracowuje nowe, własne reguły i bariery. Te zaś ulegają kolejnym zmianom, w miarę kolejnych budów, remontów i inwestycji.

Autorom udało się też uniknąć pułapki utożsamiania przestrzeni miejskiej jedynie z architekturą. Artyści, jakby wbrew ambicjom urbanistów, nierzadko skupiają się na szczególe, który, nie przestając być punktem wyjścia, staje się metaforą. Tak jest w pracy Osmana Bozkurta „Tape Republic” (Republika Taśmy), ukazującej kluczowe znaczenie szarej taśmy do pakowania dla funkcjonowania przemysłu tekstylnego, z którego żyje cała dzielnica. Tak jest w pracy „Auto-Park” tego samego autora – fotografie niedzielnych, rodzinnych spotkań na skrawkach zieleni obok tras szybkiego ruchu każą zadać pytanie o nową definicję „przestrzeni publicznej”. Wreszcie, w pracy Ergina Çavuşoğlu, ukazującej ulicę handlarzy „walutą” – gwarny, zajęty sobą świat bez kobiet – upatrywać można uniwersalnego portretu wszelkich systemów finansowych.

Mądra, przemyślana wystawa.

Aleksandra Konarzewska
(aleksandra.konarzewska@dlalejdis.pl)

CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ZAMEK UJAZDOWSKI
Wystawa czynna do 7.11.2010r.



Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat