Szczodrze dzieli się przykładami warsztatowymi ze swojej pracy, pozwala zajrzeć za kulisy współpracy z klientem. Na arenie biznesu to nie jest podręcznik jak zostać szkoleniowcem lub coachem. To raczej inspiracja i punkt odniesienia do własnych pomysłów, jak pracować.
Coaching spowodował głęboką ideową przemianę rynku pracy, umożliwił wielu ludziom zastanowienie się nad sobą w kontekście pracy. Otrzymali dzięki niemu przestrzeń, w której rozważanie problemów, dylematów, spraw trudnych, niejasnych, takich, na które nie ma czasu w toku zwykłych obowiązków, a ważnych i potrzebnych, jest możliwe. Coach zanurza się w nią, by wsłuchać się w to, co mówi coachee, i jest nastawiony na zrozumienie. Jak bardzo powszechna jest potrzeba, by być w takiej relacji, świadczy coachingowy boom, który rozwija się od blisko dziesięciu lat. Biznes w Polsce docenił coaching. Powszechne w firmach stało się oczekiwanie, by menedżerowie stosowali tak zwany coachingowy styl zarządzania. Raport o trendach HR firmy Deloitte z roku 2015 nad przywództwem pokazuje, kogo obecnie nazywają liderami pracownicy z najmłodszych roczników na rynku pracy. Oczekują, że liderzy będą chcieli z nimi rozmawiać, pytać o ich zdanie. Nie poddają się dystansowi władzy. Chcą, by szefowie udowadniali im swoje liderskie kompetencje nie formalnym autorytetem stanowiska, lecz autorytetem osobistym opartym na fachowości i rozwiniętych umiejętnościach społecznych.
Łada Drozda, szkoleniowiec i coach w jednym, a także gospodyni audycji Emocjonalny Ład na antenie radia Chilli Zet, w swojej książce Na arenie biznesu chce skłonić czytelników do refleksji nad sensem pracy szkoleniowca i coacha, a także zwrócić uwagę na kryteria profesjonalizacji obu zawodów. Podsumowuję, analizuję, wyciągam wnioski z tego, co zrobiłam, i syntetyzuję doświadczenie. Moja praca ciągle stymuluje uczenie się, jest gwarancją „nierdzewienia” intelektualnego oraz emocjonalnego. Wykonywanie zawodu szkoleniowca i coacha stymuluje ciągły apetyt na uczenie się – przyznaje autorka. Dzięki lekturze jej książki poznasz zasady pracy w polskich realiach, a także nauczysz się stawiać na autentyczność, wyznaczać granice współpracy oraz przewidywać porażki i radzić sobie z nimi. Ta książka nie jest podręcznikiem, nie nauczysz się z niej metod i technik pracy szkoleniowca i coacha. Każdego dnia kiedy idziesz na spotkanie z klientem albo stajesz w sali szkoleniowej, jesteś jak na arenie. Mierzysz się na niej z wyzwaniami, jakimi są grupa, temat szkolenia i jego kontekst. Jesteś sam, ze swoją wiedzą – taką, jaką masz, ciekawością, chęcią, by sprostać wyzwaniu. Ale też ze swoimi wątpliwościami, obawami, a nawet wstydem, na przykład że nie wiesz wszystkiego, co byłoby przydatne do podjęcia tego wyzwania – pisze Łada Drozda.
Dla kogo jest ta książka?
Łada Drozda
Szkoleniowiec z 20-letnim stażem i coach od 14 lat, partner w House of Skills, gospodyni audycji Emocjonalny Ład na antenie radia Chilli Zet.
Jest absolwentką Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Wykłada i superwizuje studentów na Podyplomowym Studium Coachingu i Mentoringu SWPS. Prowadzi również autorski program „Coaching menedżerski” w ramach Podyplomowych Studiów Coachingu w SGH.
Praca szkoleniowca daje jej poczucie bycia „na scenie” (kiedyś marzyła o byciu aktorką). Przekonuje innych tylko do tego, w co sama wierzy. Miewa stany flow i wtedy bywa charyzmatyczna.
Pracuje z menedżerami i przekonuje, by iść za własnym głosem – jeśli tylko nikogo on nie krzywdzi. Uczy, jak chwalić i jak mówić rzeczy trudne, nie niszcząc relacji z ludźmi. Pomaga prawdziwie rozmawiać w miejscu pracy. Zachęca do odkrywania własnych emocji i odwagi bycia w kontakcie z emocjami innych ludzi.
Łada Drozda
Na arenie biznesu. Z życia coacha i szkoleniowca
260 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami, cena 39,90 zł
Premiera 13 października 2017, Wydawnictwo MT Biznes