Pędzący świat

Podnoszenie kompetencji w społeczeństwie informacyjnym.
Któż z nas nie dostrzega diametralnych zmian we współczesnym społeczeństwie?

Nasz świat i otaczająca nas rzeczywistość podlega ciągłym zmianom. Ewoluuje wręcz w zaskakującym tempie. Zatem w związku z dynamicznym rozwojem technologicznych możliwości, np. mediów cyfrowych, i tworzeniem się zupełnie nowej jakości środowiska cyfrowego, wciąż systematycznie rośnie znaczenie kwalifikacji i kompetencji człowieka. Każdy dorosły człowiek musi w pewnym momencie zacząć podnosić swoje kompetencje, ponieważ nierzadko wymaga od niego tego pracodawca, ale także po prostu rzeczywistość. Taką refleksję na temat andragogicznych zadań w różnorodnych aspektach funkcjonowania człowieka dorosłego wobec wyzwań współczesności, należy rozważyć w kontekście różnych zjawisk współczesnego życia oraz modeli życia społecznego, dlatego między innymi, że dorosły to ten, który dorósł do wymagań, jakie daje mu społeczeństwo. Z tego również względu, że większość naszego życia spędzamy w społeczności, w której żyjemy. To w interakcjach społecznych i interpersonalnych uczymy się dopasowywać, tworzyć i wspólnie ustalać obowiązujące normy, tworzyć i poszukiwać naszą tożsamość, gdyż przemiany społeczne zmuszają nas do zmierzania się z wciąż nowymi sytuacjami. Ludźmi stajemy się poprzez interakcje z innymi ludźmi w najrozmaitszych kontekstach kulturowych i społecznych, które mają również zasadniczy wpływ na rozwój umiejętności umożliwiających nam uczestniczenie w społeczeństwie. W stosunkach międzyludzkich istnieje wiele sposobów relacji prowadzących do powstawania różnego typu interakcji. Ludzi połączonych określonymi stosunkami, np. przyjaźni lub rywalizacji, można traktować jako dwa układy, między którymi występuje wymiana informacji.

Musimy o tym pamiętać praktycznie zawsze. Wracając do rozważań na temat edukacji dorosłych wobec problemów współczesnego świata powinniśmy skoncentrować się przede wszystkim na świadomości. Aktywny udział w dzisiejszym społeczeństwie informacyjnym wymaga od obywateli zrozumienia, w jaki sposób funkcjonują zarówno tradycyjne, jak i nowe media. Sposób, w jaki korzystamy z mediów ulega cały czas zmianie – w obliczu ogromnych zasobów informacji nie wystarczają już umiejętności czytania, pisania czy też posługiwania się komputerem. Edukacja w zakresie korzystania z mediów mogłaby wskazać użytkownikowi bardziej skuteczne sposoby posługiwania się wyszukiwarkami internetowymi albo wyjaśnić im jak powstają filmy, bądź w jaki sposób funkcjonuje reklama. W niektórych krajach (np. w Szwecji, Irlandii, Wielkiej Brytanii) umiejętność korzystania z mediów jest już elementem programów szkolnych. Czemu mają służyć takie programy? W dorosłym życiu osoby korzystające z mediów będą bardziej świadome zagrożeń wiążących się z rozpowszechnianiem ich danych osobowych. Im lepiej potrafimy posługiwać się współczesnymi technologiami i im lepiej rozumiemy zasady funkcjonowania reklamy online, tym lepiej możemy chronić swoją prywatność. Pamiętajmy o tym zawsze!

Joanna Sieg
(joanna.sieg@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat