Pierwszy rok życia dziecka. O czym musisz pamiętać?

O czym musisz pamiętać w pierwszym roku życia dziecka?
Pierwszy rok życia jest kluczowy dla dalszego rozwoju dziecka. Wydaje się to dziwne, ponieważ noworodek głównie śpi i powszechnie panuje opinia, że nie jest do końca świadomy otaczającego świata. W pierwszym roku życia powstają podwaliny pod umiejętność relacji. Dla rodziców pierwszy rok życia jest szczególnie interesujący ze względu na błyskawiczny postęp w rozwoju motorycznym, społecznym i językowym dziecka. O czym muszą pamiętać rodzice w pierwszych 10-ciu miesiącach życia małego człowieka?

Błyskawiczny rozwój w pierwszym roku życia dziecka

W żadnym innym okresie życia dziecko nie rośnie i nie rozwija się tak szybko, jak w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy. Niemowlę podwaja swoja masę urodzeniową do 5. miesiąca życia, a do końca pierwszego roku potraja ją. Po dwunastu miesiącach życia długość ciała jest o połowę większa niż w chwili urodzenia. W tym czasie masa mózgu podwaja się, a obwód głowy rośnie proporcjonalnie, zwiększając się o prawie 2 cm miesięcznie w pierwszych trzech miesiącach, a potem o około 0,5 cm do 10 miesięcy życia.

Oprócz szybkiego wzrostu niemowlę musi radzić sobie z wieloma zadaniami adaptacyjnymi i rozwojowymi. Noworodek musi samodzielnie oddychać i uregulować swój układ pokarmowy oraz znaleźć rytm snu i czuwania. Podczas wzajemnego oddziaływania na siebie biologicznego dojrzewania organizmu, bodźców płynących ze środowiska i osobistych doświadczeń rozwijają się zdolności motoryczne, umiejętności językowe i społeczne.

Trzeba jednak pamiętać, że etapy rozwoju nigdy nie mają sztywnego schematu, a szybkość, z jaką poszczególne umiejętności są nabywane, może się znacznie różnić. Na przykład 10 miesięczne dziecko nie musi jeszcze mówić. Jakie są ogólne wytyczne dotyczące typowych dla wieku etapów rozwojowych?

Rozwój motoryczny

W pierwszym miesiącu życia dziecko ma odruch szukania i ssania, związany z pobieraniem pokarmu. Zgina ręce i nogi w kierunku ciała, potrafi zacisnąć dłonie, ma także odruch czepiania się i chwytania. Wszystkie te ruchy zdążyło wyćwiczyć jeszcze w życiu płodowym. Charakterystyczne dla tego okresu ułożenie ciała zanika dopiero pod koniec pierwszego miesiąca, kiedy niemowlę próbuje na kilka sekund unieść głowę.

Między trzecim a czwartym miesiącem zaczyna precyzyjniej chwytać, dużo lepsza jest także kontrola głowy. Dziecko potrafi ją unieść z pozycji leżącej, a także oprzeć się na przedramionach. Około półroczne dziecko leżąc opiera się na dłoniach, sprawnie chwyta przedmioty w obie ręce, przekłada zabawki z jednej ręki do drugiej oraz wkłada je do ust. Między 7. a 9. miesiącem życia zaczyna podejmować próby samodzielnego przemieszczania się (czołganie) i siadania. Przedmioty chwyta trzymając między kciukiem a palcem wskazującym. Około 10. miesiąca możliwe jest podciąganie się do pozycji stojącej, chodzenie z podparciem (ściana, meble, rodzic), chwytanie przedmiotów opuszkami palców.

Rozwój społeczny i językowy

Dziecko w pierwszym miesiącu życia podąża wzrokiem za obiektem i zwraca uwagę na znajome twarze. Nieco starsze, w 6 tygodniu zaczyna wydawać odgłosy gardłem i krtanią, płacze, domagając się jedzenia lub wyrażając emocje. W trzecim bądź czwartym miesiącu życia dziecko podejmuje i utrzymuje intensywny kontakt wzrokowy, odwzajemnia uśmiechy opiekunów, buduje więź poprzez spojrzenia, mimikę, gesty i dźwięki. Półroczne dziecko rozróżnia obce osoby i daje temu wyraz, potrafi się śmiać i zaczyna tworzyć rytmiczne łańcuchy sylab (na przykład dei-dei-dei). W wieku około roku naśladuje dźwięki, spontanicznie wypowiada dłuższe łańcuchy sylab i używa pierwszych słów, takich jak mama i tata.




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat