Pij dużo. Nie tylko wodę!

Opublikowano: 2018-03-13
Picie wody, herbaty i kawy.
Odwodnienie organizmu może być wynikiem krótkotrwałej choroby, takiej jak biegunka, wymioty czy gorączka, ale także stanów przewlekłych: chorób nerek czy parkinsona.

Wydawać by się mogło, że ryzyko odwodnienia u osób zdrowych pojawia się głównie latem, kiedy jest gorąco i bardzo się pocimy. Wtedy dorosła osoba może dziennie stracić nawet 10 litrów wody.

Jednak ryzyko istnieje także zimą, gdy oddajemy ciepło wraz z parą wodną podczas oddychania na mrozie i przebywamy w ogrzewanych pomieszczeniach. To dlatego po wszelkie napoje nawadniające, ale też dostarczające niezbędnych do życia witamin i minerałów należy sięgać codziennie, niezależnie od aury panującej za oknem.

Dlaczego woda przede wszystkim?
Woda pozwala na zachowanie zdrowia i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ ten składa się z niej w 60%. Osoba dorosła, która nie ma do niej dostępu, może przeżyć zaledwie kilka dni. To woda umożliwia transport substancji chemicznych, reguluje ciepłotę ciała, nawilża od wewnątrz skórę, jest składnikiem soków trawiennych. Wodę tracimy podczas wydalania zbędnych składników przemiany materii, z potem, z wydychanym powietrzem, z moczem, dlatego w ciągu dnia powinno się sięgać po minimum 1,5-2 litry wody. Zresztą w Internecie znajdziemy kalkulatory, które obliczą, ile dziennie płynów należy przyjąć, z czego oczywiście większość powinna stanowić woda. Wodę należy pić przez cały dzień, małymi łyczkami. Jeśli czujemy pragnienie, oznacza to, że organizm już jest odwodniony. Oprócz wody warto też sięgać po inne napoje, które mają pozytywne działanie na nasz organizm.

Wyciśnij sobie sok
Woda oczywiście ma najwięcej zalet, bo nie ma kalorii, dostarcza odpowiedniej dawki minerałów, hamuje łaknienie, przyspiesza metabolizm. Jednak nie jesteśmy skazani tylko na nią, a jadłospis możemy sobie urozmaicać na wiele sposobów. Można codziennie sięgać po sok: owocowy, warzywny lub mieszany, najlepiej świeży, samodzielnie wyciskany lub kupny, ale tzw. “jednodniowy”, przecierowy, bez dodatku cukru i konserwantów. Soki same w sobie mają dużo cukru, dlatego nie należy pijać ich między posiłkami, a wyłącznie podczas jedzenia. Najlepiej rano do śniadania. Możemy też ze szklanki soku zrobić element podwieczorka. Jeśli soki wypijać będziemy między posiłkami, podniesiemy sobie poziom cukru, czyli szybko poczujemy głód. I tak jak w przypadku wody, nie należy wypijać zbyt dużej porcji na raz. Szklanka 200 ml w zupełności wystarczy.

Kawa
Przez wiele lat krążył po świecie mit, że picie kawy odwadnia organizm, ponieważ kawa działa moczopędnie. Oczywiście tym zagadnieniem zajęli się naukowcy i udowodnili, że wypicie czterech filiżanek kawy dziennie nie ma żadnego negatywnego wpływu na stan nawodnienia organizmu. Co więcej, picie kawy może okazać się dobroczynne dla zdrowia, pod warunkiem, że nie przesadzamy z jej ilością. Po kawę powinny sięgać osoby zagrożone chorobą Alzheimera czy Parkinsona, jednak jej picie muszą rozważyć kobiety ciężarne http://www.rmf24.pl/ciekawostki/news-kofeina-a-rozwoj-plodu-czyli-picie-kawy-podczas-ciazy,nId,2435084 głównie przez wzgląd na kofeinę. Kofeina jednak znajduje się nie tylko w kawie, ale też w napojach energetycznych, w coli, w suplementach na odchudzanie czy w lekach przeciwbólowych, a te nie są polecane ciężarnym. Kubek kawy można więc doliczyć do codziennego bilansu spożywanych napojów. Warto jednak pamiętać, że przy piciu espresso, latte czy cappuccino liczą się też walory smakowe, a aromat kawy wpływa na ogólne samopoczucie. Jeśli przygotujemy napój w ekspresie do kawy Krups, a nie zalejemy tylko taniej kawy instant wodą, poczujemy się odprężeni, pełni energii, a także poprawi się nasz nastrój https://www.wprost.pl/zycie/10104566/5-rzeczy-ktore-warto-rozwazyc-kupujac-ekspres-do-kawy.html. Ekspres Krups umożliwia łatwe i szybkie przygotowanie kubka z kawą, dlatego, kiedy mamy ochotę napić się ulubionej małej czarnej, możemy to zrobić bez obaw. Kawa nie odwadnia. Nie można nią jednak pokryć całego zapotrzebowania na wodę w organizmie.

Zielona herbata
W cudowne właściwości zielonej herbaty wierzyli już starożytni Chińczycy, przede wszystkim w to, że gasi pragnienie i nawadnia, leczy ospałość, zaburzenia trawienne, bóle głowy i zmniejsza kłopoty ze snem. Dzisiaj wiemy też, że obniża napięcie emocjonalne i pomaga poradzić sobie ze stresem, hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym i pobudza wydzielanie soków trawiennych. Zielona herbata ma też dużą dawkę antyutleniaczy, obniża ciśnienie krwi, chroni przed chorobami serca. Bez obaw można po nią sięgać codziennie, nawet w ilości 2-3 filiżanek.

Autor zewnętrzny

fot. stock




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat