„Reklama jako sztuka powtórzeń” – recenzja

Recenzja książki „Reklama jako sztuka powtórzeń”.
Pozycja naukowa omawiająca w interesujący sposób językowe konteksty reklamy.

Autorką książki jest dr Anna Ryłko-Kurpiewska, która specjalizuje się w języku reklamy. Wykłada na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie kieruje specjalnością reklama i public relations oraz studiami podyplomowymi z zakresu reklamy i marketingu. Jest to osoba głęboko osadzona w zagadnieniach, które porusza w pozycji „Reklama jako sztuka powtórzeń”. Jest to książka naukowa omawiająca jednak kwestie niezwykle istotne dla wielu profesjonalistów z dziedzin takich jak marketing, reklama, public relations czy dziennikarstwo.

Książkę rozpoczyna omówienie wieloznaczności terminu „powtórzenie” – w kontekście językowym oraz myślenia potocznego. Autorka zahacza o odwzorowywanie czyichś treści, ale również naśladowanie nie swoich działań. Powtarzanie to również przekazywanie komuś wiadomości, żeby ta osoba powieliła je dalej. Autorka nie ucieka również od filozofii, która w kolejnym rozdziale pozwala głębiej i od niezwykle interesującej strony zaprezentować zagadnienie powtórzeń. Dowiemy się również, co wspólnego ma bajka magiczna z anatomią reklamy.

W rozdziale trzecim zostały poruszone zagadnienia ram wyobrażeniowych, schematów i scenariuszy. W tym momencie autorka wkracza w językowe szczegóły reklamy. Ciekawą częścią jest spojrzenie na omawiany problem w kontekście muzyki i architektury. To właśnie w tym segmencie Anna Ryłko-Kurpiewska ukazuje ogromną istotę symetrii i rytmu. Czy w reklamie istnieją „złote proporcje”?

Przedostatni rozdział to spojrzenie na reklamę przez pryzmat badań psychologicznych – w nawiązaniu do procesu uczenia się oraz pamięci. Tutaj znajduje się moja ulubiona część książki – poruszająca temat pamięci autobiograficznej oraz terminu „wspomnienie”. Ostatni segment ukazuje specyfikę powtórzenia w branżach ekonomii i marketingu. Ten rozdział jest ukoronowaniem całej książki – osadza omawiane pojęcie w jego naturalnym środowisku, tam, gdzie widziane jest na co dzień.

Komunikacja w kontekście reklamy jest zagadnieniem chętnie poruszanym przez przedstawicieli różnych nauk, zarówno społeczno-humanistycznych, jak i technicznych. Jednak jak zauważa Anna Ryłko-Kurpiewska, interdyscyplinarność ujmująca poruszany w recenzowanej książce temat to już rzadkość. Taki stan rzeczy jest niezwykle istotny – nowatorska perspektywa oraz brak podobnych opracowań ma duże szanse zachęcić sporą grupę czytelników do sięgnięcia po właśnie tę lekturę.

Jak już wspomniałam, „Reklama jako sztuka powtórzeń” to pozycja naukowa i charakteryzują ją typowe dla tego gatunku cechy, np. długie przypisy, nawiązywanie do różnych opracowań naukowych, dokładne definiowanie pojęć. Takie podejście jest kontrastowe do ulotności i tymczasowości samej reklamy, która w szybkim tempie jest zamieniania na kolejną. Jednak to właśnie takie ukorzenienie tematu pozwala na chwilę zatrzymać się czytelnikowi i zastanowić się, że reklama to nie tylko kolorowy kawałek gazety czy krótki filmik puszczany pomiędzy serialami, a specjalistom jeszcze lepiej przygotowywać swoje kolejne projekty.

Katarzyna Kolibabska
(katarzyna.kolibabska@dlalejdis.pl)

Anna Ryłko-Kurpiewska, „Reklama jako sztuka powtórzeń”, Wydawnictwo Novae Res, 2016.




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat