Rwa kulszowa w ciąży. Domowe sposoby na złagodzenie bólu

Opublikowano: 2019-09-09
Domowe sposoby na złagodzenie bólu przy rwie kulszowej w ciąży.
Kobiety spodziewające się dziecka uskarżają się na wiele niekomfortowych dolegliwości. Jedną z nich jest rwa kulszowa.

Chociaż pojawia się znacznie rzadziej niż na przykład mdłości czy zgaga, potrafi utrudnić codzienne funkcjonowanie. Warto więc poznać domowe sposoby, które pozwolą złagodzić dyskomfort.

Kobiety w ciąży nie są bardziej narażone na ataki rwy kulszowej. Jeśli jednak już do niego dojdzie, trudniej z nim walczyć, m.in. z powodu ograniczeń związanych ze stosowaniem niektórych leków.

Rwa kulszowa – co to jest?

Mianem rwy kulszowej określa się ostry ból w dolnej części pleców, który promieniuje przez pośladki i nogi aż do stóp. Dyskomfort pojawia się wówczas, gdy dochodzi do uciskania nerwu kulszowego. Przyczyną może być dyskopatia dolnego odcinka kręgosłupa lub stan zapalny.

Warto przy tym podkreślić, że rwa kulszowa nie jest spowodowana naciskiem płodu na nerw. Pojawia się z zupełnie innych powodów, dlatego specjaliści są zdania, że atak rwy kulszowej wystąpiłby nawet wtedy, gdyby kobieta nie spodziewała się dziecka.

Czy to atak rwy kulszowej?

Rwa kulszowa w ciąży może być pomylona z bólem kręgosłupa, który także pojawia się często w tym okresie. Można jednak wskazać kilka typowych objawów, do których zalicza się między innymi:

  • silny ból promieniujący aż do stopy,
  • zaburzenia czucia w jednej lub obu kończynach,
  • osłabienie mięśni,
  • pieczenie i mrowienie nogi.

Atak rwy kulszowej niekiedy jest tak silny, że utrudnia chodzenie, w efekcie czego kobieta nie może normalnie funkcjonować.

Jak walczyć z rwą kulszową?

Stosowanie leków przeciwbólowych w ciąży nie jest wskazane, dlatego przyjmowanie jakichkolwiek środków – szczególnie bez konsultacji z lekarzem – nie jest sposobem na walkę z dolegliwościami. Warto natomiast wdrożyć domowe metody, dzięki którym atak rwy kulszowej będzie przebiegał dużo łagodniej.

  • Zimne kompresy

Chłód przynosi ukojenie, dlatego dobrym rozwiązaniem będą zimne okłady. Przyłóż kompres do bolących miejsc na ok. 10 minut.

  • Odpowiednia pozycja

W momencie ataku przyjmij odpowiednią pozycję. Polecana jest na przykład pozycja z krzesłem – połóż się na podłodze, a zgięte nogi ułóż na krześle, zachowując kąt 90oC między kręgosłupem a udami.

  • Odpoczynek

Jeśli dopadnie Cię atak rwy kulszowej, odpocznij. Unikaj wysiłku fizycznego pod każdą postacią. Zabronione jest przy tym dźwiganie ciężarów.

Kiedy rwa kulszowa wymaga konsultacji lekarskiej?

Rwa kulszowa w ciąży powinna minąć w ciągu kilku dni. Jeśli jednak nadal odczuwasz objawy ataku, nie zwlekaj z wizytą u lekarza. Specjalista może zalecić stosowanie maści przeciwzapalnych (bezpiecznych dla ciężarnych) lub skieruje na konsultacje z fizjoterapeutą.

Fot. Materiały zewnętrzne




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat
gggasd