"Skarbiec nauczyciela-terapeuty" Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna

Nowość wydawnicza "Skarbiec nauczyciela-terapeuty" Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna.
Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)

Franczyk Anna i  Krajewska Katarzyna – Oficyna Wydawnicza „Impuls“
Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska - Skarbiec nauczyciela – terapeuty ( na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), w której czytelnik pozna pracę nauczyciela jaką wykonuje pani Anna Franczyk oraz zawód pani Katarzyny Krajewskiej, terapeuta. Przez wiele lat nauczyciele zachowywali w tajemnicy sposoby nauczania ze względu na tajemnicę i sposoby nauczania. Obecnie edukacja się zmienia i chcemy jako odbiorcy każdej dziedziny poznawać szczeble skomplikowanych kroków edukacji.

Skarbiec nauczyciela – terapeuty ( na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) składa się z VI rozdziałów następującej treści:
I rozdział: Diagnoza,
II rozdział : Wyniki diagnozy,
III rozdział : Planowanie pracy dydaktyczno- terapeutycznej,
IV rozdział: Podsumowanie pracy dydaktyczno – terapeutycznej,
V rozdział: Przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno – terapeutycznych oraz wybrane karty pracy,
VI rozdział: Pomoce dydaktyczne wykorzystywane w pracy dydaktyczno – terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Autorki na wstąpie udzieliły informacji związanych z tematyką książki – rozwój dziecka oraz pracę z dziećmi w wieku przedszkolnym, która jest oparta na pracy z dziećmi o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych, nawiązanie do książki wydanej wcześniej przez wydawnictwo Impuls. „Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno - terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna skupiły swoją uwagę oraz na kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka oraz wyjaśnione są poziomy zmysłowy, poznawczy, abstrakcyjno – badawczy, abstrakcyjno – symboliczny.

I rozdział Diagnoza jest najważniejszym z zagadnień skupiającym uwagę autorek, aby zapoznać czytelnika z problemem występującym u dzieci w początkowej fazie ich początkowego rozwoju. Opisane są narzędzia diagnostyczne (zabawy, ćwiczenia, karty pracy, które są wykorzystywane podczas diagnozowania umiejętności i możliwości dziecka) w tym:

Poznajemy się, zabawy klockami, zabawy manualne, zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych, zabawy ze zwierzętami, zabawy z literami.

Rozdział I zawiera również kwestionariusze dotyczące obserwacji rozwoju dziecka:

kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka poziom zmysłowy,
kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka poziom poznawczy,
kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka poziom abstrakcyjno - badawczy,
kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka poziom abstrakcyjno - symboliczny.
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju składa zawiera następujące informacje: imienia i nazwisko, wiek, rok w przedszkolu, wskaźniki rozwojowe, pierwsza obserwacja, druga obserwacja, trzecia obserwacja. Umieszczony jest kwestionariusz w formie tabelki. Autorki wyjaśniają pojęcie kwestionariusza, co ułatwia czytelnikowi w sposób czytelny rozwinąć zasób wiedzy w tym temacie.

Bawimy się razem - „Zabawa w dom” jest zabawą, która zwróciła moją uwagę. Można wiele z niej wywnioskować z i zadać dzieciom wiele pytań związanych z poznaniem środowiska domowego i czynności z nim związanych np. za pomocą rysunków i rozmowy dotyczące domu. Zabawy są dostosowane dla każdego dziecka wieku przedszkolnym. Dzieci, które wymagają szczególnej uwagi nie będą odczuwać odrębnej dyskwalifikacji, lecz poznają sposoby na wspólną integrację razem z rówieśnikami.

II rozdział dotyczy przykładowych przypadków oraz programy terapeutyczne dostosowane do określonego przez terapeutę poziomu obserwacji rozwoju dziecka.

Uwaga została skupiona na opisie obserwacji dziecka na każdym poziomie poznawczy, zmysłowy, abstrakcyjno - badawczy, abstrakcyjno - symboliczny. Zawiera ten rozdział informacje na temat dziecka – indywidualne opisy przypadków, problemy, osiągnięcia dziecka podczas obserwacji w trakcie pracy terapeutycznej, zapoznanie się z przypadkiem dziecka, opis sytuacji dziecka, dane o dziecku, ogólny program pracy pedagogiczny.

Adekwatny sposób przedstawienia przez panią Katarzynę problemu dziecka opisanego przez indywidualne przypadki przybliżą nam wiedzę z zakresu pracy z terapeutą.

W rozdziale III pani Anna Franczyk podzieliła się swoją wiedzą pedagogiczną i opisała przykładowe indywidualne plany dydaktyczno – terapeutyczne dotyczące pracy nauczyciela z dzieckiem. Nawiązanie jest również do poziomu obserwacji dziecka na każdym poziomie poznawczym, zmysłowym, abstrakcyjno - badawczym, abstrakcyjno-symbolicznym.

Zawierają one trzy czasookresy, tzw. plan pracy.

1. Strefa oddziaływań terapeutycznych,
2. Działania edukacyjne – rodzaje zastosowanych ćwiczeń,
3. Uwagi nauczyciela.

Tabelka przedstawia okresowy plan pracy dydaktyczno – terapeutycznej ułatwiający zrozumienie pracy nauczyciela od strony teoretycznej.

Rozdział IV zawiera szczegółowe podsumowanie pracy dydaktyczno – terapeutycznej w tym:
- opisy postępów rozwoju psychomotorycznego tj. dane o dziecku, wiek, rodzaj dysfunkcji, rok w placówce i jej nazwa, sukcesy oraz nawiązanie do poziomu obserwacji dziecka.

Ten rozdział przybliża nam postępy edukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym oraz te, które mają indywidualny tok edukacji.

Rozdział V zawiera dołączoną do książki płytę CD z scenariuszami. Przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno – terapeutycznych oraz wybrane karty pracy. Wyszczególnione jest wszystko na zajęcia co posłuży do pracy w zawodzie nauczyciela: cel ogólny, cel szczegółowy, temat, metody, środki dydaktyczne, przebieg zajęć.
Jako dodatkowy element można napisać własne uwagi dotyczące zajęć. Gdy miałam praktyki w przedszkolu bardzo mi to pomogło w prowadzeniu późniejszych zajęć. Mogłam zaobserwować co dzieci lubią najbardziej podczas zabaw oraz prowadzenia zabaw.

Rozdział VI skupia się na pomocach dydaktycznych wykorzystywanych w pracy dydaktyczno – terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym jakie wykonuje się podczas trwania zajęć.

Pomoce są ważne, gdyż utrwalają zapamiętywanie tematów, które nauczyciel - terapeuta przygotował do zajęć. Przykłady pomocy dydaktycznych są następujące: klocki, puzzle, mozaiki geometryczne.

Skarbiec nauczyciela – terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) to książka, którą warto polecić. Napisana językiem zrozumiałym. Autorki przekazały wiedzę, która będzie służyć czytelnikom poznającym świat edukacji od kuchni, zabawy zamieszczone przybliży problemy dzieci jakie występują w wieku przedszkolnym.

Polecam zapoznać się z tą interesującą książką wydaną przez Wydawnictwo Impuls, gdyż stanowi prawdziwy pedagogiczno - terapeutyczny Skarbiec do którego warto zaglądnąć.

źródło: Anna
http://impulsoficyna.com.pl/recenzje/skarbiec-nauczyciela-terapeuty-na-bazie-wlasnych-doswiadczen-z-pracy-terapeutycznej,345.html




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat