Słoneczna witamina D


Słoneczna witamina D

Opublikowano: 2018-05-30
Dostarczaj organizmowi naturalny witaminę D ze słońca.
Jest niezwykle ważna dla Twojego organizmu, a jej niski poziom niestety coraz powszechniejszy. Sprawdź, czy może grozić Ci niedobór witaminy D i jak szybko go uzupełnić.

Mimo, że jej nazwa sugeruje, iż jest witaminą, naukowcy coraz częściej nazywają ją hormonem. Witamina D ma wpływ na funkcjonowanie mnóstwa elementów w Twoim organizmie. Zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę i chorób krążenia o ponad 30 procent, a nowotworów wątroby, piersi i jelita grubego, nawet do 50 procent!

Witamina D w wysokim stężeniu chroni też przed cukrzycą. Jej brakom możesz zawdzięczać spadki nastroju, ciągłe ataki przeziębienia, alergii, a także niekończące się zmęczenie. Lekarze coraz częściej uważają, że za choroby autoimmunologiczne, takie jak coraz popularniejsze Hashimoto, chorobę Alzheimera, zespół jelita drażliwego, czy chorobę Parkinsona, odpowiada w dużym stopniu właśnie niedobór witaminy D. Skutki choroby Hashimoto to między innymi długotrwałe problemy z zajściem w ciążę.

Witamina D na poziomie

Okazuje się, że nie wszyscy są tak samo narażeni na jej niedobór. Styl życia, dieta czy nawet waga mają na to kolosalny wpływ. Jeśli znajdujesz się, w którejś z poniższych grup, warto zbadać  poziom tej witaminy.

1. Jesteś weganką

Wprawdzie aż 70 procent witaminy D jest wytwarzane przez słońce, ale do 30 procent pochodzi z pożywienia, głównie tłustych ryb, mięsa czy nabiału. Dlatego weganie mogą być bardziej narażeni na jej niedobór. Rozwiązaniem są wegańskie suplementy diety. Witamina D znajduje się również w azjatyckich grzybach i porostach, które warto przyjmować w miesiącach, w których jest mniej dni słonecznych.

2. Siedzisz po godzinach w biurze

Większość witaminy D Twój organizm wytwarza w skórze pod wpływem promieni UV. Najsilniejsze słońce jest między godziną 12-15, gdy jesteś akurat w pracy. Wtedy tracisz cenny czas na wytworzenie witaminy D. Aby nie doprowadzić do niedoboru między wrześniem a majem, gdy słońce chowa się za chmurami przez większość dnia też w weekendy, przyjmuj suplementy z witaminą D. Latem postaraj się spędzić przynajmniej 15 minut dziennie na zewnątrz, odsłaniając ręce i nogi. Gdy stosujesz wysoki filtr, wydłuż ten czas o kolejne 10 minut.

3. Spędzasz letni urlop w mieście

Nie żartujemy. Nawet w upalne słoneczne lato Twój organizm może wytworzyć za mało witaminy D. I nawet wtedy, gdy nie chowasz się w samochodzie czy biurze non stop, ale spędzasz czas na dworze. Ostatnie badania przeprowadzone w Delhi w Indiach okazały się zaskakujące. Aż 88 procent jego mieszkańców cierpi na niedobór witaminy D. Skutki tego, jak częstsze infekcje, przemęczenie czy obniżony nastrój, odczuwają na co dzień. Mimo wielu słonecznych dni w roku. Za przyczynę tego, oprócz przebywania w klimatyzowanych pomieszczeniach, upatruje się smog, który jest w tym mieście na zatrważającym poziomie i skutecznie blokuje promienie słoneczne. Dlatego w mieście, zwłaszcza zimą, ale też latem przy dużym natężeniu ruchu samochodowego, warto zmniejszyć ilość nakładanych kremów z filtrem na rzecz tych z antyoksydantami, np. flawonoidami czy witaminą C.

4. Gdy masz problemy z wagą

Nie do końca wiadomo dlaczego, ale u osób cierpiących na nadwagę stwierdza się częstszy niedobór witaminy D. Być może jest to związane z zaburzonym metabolizmem, ale naukowcy nie mają jeszcze stuprocentowej pewności. W tym wypadku najłatwiej organizm wytwarza ją z promieni słonecznych, dlatego nie rezygnuj całkowicie ze słońca i wspomagaj się suplementami w okresie jesienno-zimowym.

Fot. Materiały zewnętrzne




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat