W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Tajemnicza moc snu

Opublikowano: 2012-01-19
Sen ma znaczenie dla naszego zdrowia.
Sen jest nieodłącznym elementem naszego życia, naturalną potrzebą każdego człowieka. Przynosi odprężenie, pozwala zapomnieć o złych emocjach i nieprzyjemnych zdarzeniach.

Przesypiamy jedną trzecią życia. Nasz organizm podczas snu regeneruje się oraz poprawia naszą sprawność fizyczną i umysłową, uśmierza ból i wycisza niechciane emocje. Podczas snu spada temperatura naszego ciała, organy wolniej pracują, wydzielają znacznie mniej hormonów, oszczędzamy wówczas naszą wewnętrzną energię. Sen wpływa też na naszą wydolność intelektualną, poprawia zdolność koncentracji, łatwość zapamiętywania i uczenia się. Wiele z nas ma jednak problemy z porannym wstawaniem. Może to wiązać się z ogólnym zmęczeniem, przepracowaniem, a nawet chorobami.

REM odsunie przykre wspomnienia
Nasz sen składa się z 4 faz, każda z nich pełni inną rolę, jednak to właśnie faza snu REM (Rapid Eye Movement) osłabia negatywne emocje i wspomnienia. To głównie w tej fazie powstają marzenia senne, nasz mózg przetwarza wówczas nasze dotychczasowe doświadczenia, osłabiając tym samym nieprzyjemne wspomnienia i wydarzenia. Informacje zdobyte w ciągu dnia są przetwarzane i porządkowane w logiczne związki. REM jest najbardziej nieodgadnioną, tajemniczą i stale badaną przez naukowców fazą. Wtedy właśnie nasz mózg zaopatrywany jest w nową energię, a stres i silne emocje są tłumione.

Odchudzający sen
Udowodniono, że jakość snu i naturalne oświetlenie mają ogromne znaczenie dla naszej wagi. Zasypianie w sztucznym świetle oraz niekorzystne warunki snu mają wpływ na rozwój chorób, łącznie z otyłością. Jedzenie bezpośrednio przed snem również wpływa niekorzystnie na naszą wagę. Należy zatem ostatni posiłek spożywać na 3 godziny przed snem oraz zasypiać zgodnie z naturalnym rytmem dnia. Zdrowy, regularny sen pozytywnie wpływa na naszą sylwetkę. Duży wpływ na utrzymanie niskiej wagi mają również wczesne pobudki, jednak niewystarczająca ilość snu niekorzystnie wpływa na naszą przemianę materii. Po nieprzespanej nocy zużywamy mniej energii, a organizm magazynuje kalorie, zamiast je spalać.

Jakość snu przekłada się również na nasz wygląd zewnętrzny – osoby wyspane i wypoczęte są znacznie szczęśliwsze, mniej podatne na stres, ich twarz jest jaśniejsza i rozpromieniona. Sen nie tylko wpływa na nasz wygląd zewnętrzny, ale też odgrywa ogromne znaczenie dla prawidłowego wzrostu i rozwoju.

Nadmiar snu może zaszkodzić
Dobowe zapotrzebowanie na sen nie jest ściśle określone i jest indywidualną cechą każdego człowieka. Nadmierna senność może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich jest przepracowanie i ogólne zmęczenie organizmu, związane z tzw. zespołem egzogennego niedoboru snu. Jest to reakcja na zbyt małą liczbę przespanych godzin w dni robocze, która ustępuje w dni wolne, kiedy to śpimy znacznie dłużej, a nasz organizm ma czas na regenerację. Zbyt duża senność może mieć też związek z chorobami, takimi jak hipersomnia, która może być skutkiem urazu głowy lub z narkolepsją, nadczynnością tarczycy, cukrzycą czy zaburzeniami oddychania w czasie snu. Senność może towarzyszyć również ogólnemu osłabieniu organizmu, spowodowanego infekcjami wirusowymi.

Z sennością możemy walczyć, chociażby poprzez zastosowanie urozmaiconej i bogatej w składniki odżywcze diety, aktywności fizycznej oraz unikanie stresujących sytuacji. Ważne również, by zadbać o jakość naszego snu. Jeżeli mimo wszystko nadal jesteśmy senne i pozbawione energii, najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u lekarza, który może zdiagnozować przyczynę takiego stanu.

Sandra Wróbel
(sandra.wrobel@dlalejdis.pl)

Obejrzyj:




Polecane
Społeczność
NK