Teatr Arka dla otwartych, z marzeń i potrzeby serca

Teatr Arka dla otwartych, z marzeń i potrzeby serca we Wrocławiu.
Początkowo był to jeden z wielu teatrów alternatywnych w Polsce, powstały z buntu młodych twórców, którzy utożsamiali życie osobiste z działalnością teatru, szukali równości i partnerstwa.

Wzorem był Jerzy Grotowski  jeden z geniuszy światowego teatru – i jego idea teatru ubogiego, blisko widza. Zapragnęli ten właśnie nurt wcielić w życie.

Od 1996 Teatr Arka prowadzony jest przez Renatę Jasińską, a w 1997 roku dołączył do zespołu Francuz  Alexandre Marquezy, który do dziś wspiera teatr. Renata Jasińska, jest spirytus movens wszelkich działań społecznych i artystycznych, założycielka i dyrektorka Teatru Arka W 2002 roku, staraniami artystki, powstało Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Arka, co wzmocniło pozycję teatru. Renata Jasińska została prezesem Stowarzyszenia i dyrektorką  Arki. Narodziła się idea integracji ludzi niepełnosprawnych z pełnosprawnymi, współtworzenia świata artystycznego  różnych kultur, narodów, światopoglądów. Do współpracy zaproszono Francuzów, Żydów, Włochów, Amerykanów i Niemców. Intensywna, wręcz laboratoryjna praca całego zespołu, nie tylko artystycznego, ale także technicznego i pracowników administracji, przyniosła pożądane efekty.

Teatr Arka jest jedynym Zawodowym Teatrem Integracyjnym w Polsce. Grają w nim  dyplomowani aktorzy zawodowi, absolwenci wyższych szkół teatralnych w Polsce i za granicą i osoby niepełnosprawne intelektualnie, będące adeptami sztuki aktorskiej.

W naszym zespole są osoby z zespołem Downa, autyzmem, z porażeniem mózgowym  - upośledzone w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Zrealizowaliśmy wspólnie kilkanaście spektakli:
Sen nocy letniej, Makbet, Kamienie na szaniec, Świątynia. Dybuk -legendy żydowskie, Przygody małego M., Bal u Hawkinga, Edyta Stein. W pośpiechu do nieba, Silence, Marzec’68,Ucisz Serce.

Gramy regularnie każdego miesiąca od 10-15 przedstawień, nie tylko dla widzów z Wrocławia i Dolnego Śląska, ale i całej Polski. Próby do spektakli trwają codziennie po osiem godzin. A więc jesteśmy Teatrem Zawodowym.

W teatrze aktualnie pracują  24 osoby. Aktorzy (ośmioro) -  to absolwenci uczelni artystycznych w Polsce i w Europie, jest też siedmioro niepełnosprawnych intelektualnie adeptów sceny, a poza tym pracownicy techniczni, obsługa sceny (w tym osoby niepełnosprawne), administracja, specjalistki od public relations i marketingu. Teatr realizuje piękną ideę integracji i tolerancji (łącznie 11 osób jest niepełnosprawnych). Widzowie już wiedzą, że w tym teatrze najważniejsze jest „być takim jakim się jest” realizując swoje pragnienia, dążenia i stale rozwijając kreatywne i twórcze umiejętności.

Widać tu realizację marzenia nie tylko artystycznego, ale i ogólnoludzkiego, w tym upominanie się o godne miejsce dla tych, którzy sami nie są w stanie upomnieć się o swoje prawa (w tym prawo do pełnego dostępu i współtworzenia dóbr kultury). A kolejnym marzeniem kierownictwa Teatru Arka jest stworzenie sceny  międzynarodowej.

A  dziś? Teatr Arka, poprzez siłę przekazu zawartą w spektaklach, dzieli się z widzem swoim sekretem. Widz przekonuje się, ile może zdziałać dobra wola, konsekwencja i ogromna pracowitość. Przewodnią ideą Arki jest stałe wzrastanie, dążenie ku wyższej duchowości w świecie coraz częściej rządzonym przez konsumpcję i pomieszane wartości. Twórcom Teatru Arka niezmiennie zależy na niekonwencjonalnym podejściu do formy artystycznego przekazu. Poziom prezentowanych spektakli budzi respekt i szacunek i mają one w sobie coś z magii, o czym piszą krytycy teatralni recenzujący nasze przedstawienia.

Dobre opinie o nas dotarły także za ocean. Nawiązały z Teatrem Arka współpracę amerykańskie uniwersytety w Buffalo i  Arizonie. Jedną z osób zainteresowanych współpracą z Arką, ze strony uczelni w Buffalo, jest wrocławianin, znany polski reżyser Kazimierz Braun, który gościł u nas w czerwcu tego roku wraz z młodym twórcą Maxem Archimedesem Levittem. Również w czerwcu tego roku gościła u nas w Teatrze Arka kostiumolog Megan Mongrid z Uniwersytetu w Stanie Arizona-USA. Nawiązaliśmy  również współpracę z Theatre Goldoni w Livorno (Włochy), którego liderem jest reżyser Lamberto Giannini.

Teatr Arka brał udział w znaczących festiwalach w Warszawie, Gdyni, Gdańsku  (Festiwal Szekspirowski) czy w Łodzi, oraz wyjeżdżał do Francji, do Paryża i Auxerre, a także prezentował swoje spektakle w Livorno (Włochy). Uczestniczył również we wspólnym wydarzeniu teatralnym w Berlinie razem ze Stowarzyszeniem „Christiania”.

Fot. Andrzej Nowak
IP




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat