Ten trening nie obciąża stawów

Opublikowano: 2020-09-23
Nie możesz ćwiczyć, bo bolą cię kolana?
Ból kolan jest jedną z najczęstszych wymówek, jaką stosują ludzie, by wytłumaczyć swój brak aktywności.

Choć faktycznie, problemów ze stawami nie wolno ignorować, nie oznacza to, że można leżeć plackiem przed telewizorem. Istotne jest dobranie takich ćwiczeń i modeli treningowych, które nie obciążają kolan.

Jeśli masz chorobę zwyrodnieniową stawów kolan, treningi powinny i nadal mogą być częścią twojego stylu życia. Kluczem jest znajomość odpowiednich ćwiczeń i właściwego sposobu ich wykonywania. Co więcej, prawidłowe ćwiczenie może nawet zmniejszyć ból związany z zapaleniem stawów. Może to poprawić twoją zdolność do wykonywania zwykłych czynności fizycznych. Dlaczego? Ponieważ regularna aktywność fizyczna poprawia kondycję i zwiększa wytrzymałość, pomaga rozbudować i wzmocnić mięśnie, sprzyja utrzymywaniu prawidłowej postawy ciała, a także poprawia tolerancję chrząstki stawowej. Podczas treningów warto postawić na poprawę siły mięśni, ponieważ silne mięśnie są w stanie efektywniej unieść ciężar ciała i odciążyć stawy. I tak koło się zamyka.

Nic na własną rękę!
Jeśli zmagasz się z bólem stawów kolanowych, powinieneś przede wszystkim spotkać się ortopedą i fizjoterapeutą. Po wdrożeniu ich zaleceń i wykluczeniu przeciwskazań do ćwiczeń, możesz udać się po pomoc do profesjonalnego trenera. To ważne, by trafić pod opiekę kogoś, kto będzie potrafił odpowiednio dobrać ćwiczenia – nie tylko pod kątem odciążenia stawów, ale także z myślą o naszych potrzebach, jak zrzucenie zbędnych kilogramów, poprawa kondycji czy wzmocnienie mięśni. W ten sposób do minimum ograniczasz ryzyko kontuzji, a jednocześnie wykonujesz efektywny trening.

Trening EMS a zwyrodnienie stawów kolanowych
Prawdziwym hitem ostatnich lat jest trening z wykorzystaniem elektrostymulacji mięśni (EMS). Technologia ta została opracowana z myślą o astronautach, którzy po miesiącach pobytu w przestrzeni kosmicznej zmagali się z zanikiem mięśni – nie musieli z nich korzystać, gdyś nie walczyli z grawitacją. Elektrostymulacja mięśni pozwalała na szybkie i bezpieczne wzmocnienie i rozbudowanie tkanki mięśniowej.

Dziś z treningu EMS może korzystać każdy z nas. Technologia poszła do przodu i aktualnie mamy do dyspozycji profesjonalny sprzęt treningowy – specjalną kamizelkę z elektrodami, która łączy się z urządzeniem XBody. Ćwiczący zakłada kamizelkę, a trener personalny ustawia odpowiednie parametry urządzenia XBody – natężenie i częstotliwość skurczy w poszczególnych partiach ciała. Następnie rozpoczyna się trening.

Spokojnie, nie będziesz pozostawiony sam sobie, gdyż na początku spotkania trener przeprowadzi z tobą szczegółowy wywiad i na jego podstawie dobierze odpowiednie ćwiczenia. Prowadzony jest również wywiad medyczny, którego celem jest ustalenie, czy istnieją przeciwwskazania na prowadzenie tego typu treningu. Należy powiedzieć o swoich problemach ze stawami, ale także o oczekiwaniach (np. utrata masy ciała, walka z cellulitem, rozbudowa mięśni, wysmuklenie sylwetki itd.). Dopiero po tym wszystkim rozpoczyna się 20minutowy trening. Ty musisz jedynie wykonywać ćwiczenia, które pokazuje instruktor. Bez obaw – na bieżąco można zmieniać ustawienia elektrostymulacji, a także korygować błędy w wykonywaniu ćwiczeń. Dzięki temu trening jest niezwykle intensywny – zastępuje kilka godzin na siłowni! Eksperci zapewniają, że wystarczą zaledwie dwa treningi w tygodniu.

Odpowiedzialne podejście = bezpieczny trening
Jeśli wystąpi którykolwiek z poniższych objawów, przestań ćwiczyć do czasu wizyty u lekarza:

  • zwiększony obrzęk,
  • ostry, przeszywający lub ciągły ból,
  • ból, który powoduje utykanie lub zmianę chodu,
  • stawy ciepłe w dotyku lub zaczerwienione,
  • ból utrzymujący się dłużej niż 2 godziny po wysiłku lub nasilający się w nocy.

Pamiętaj, że ból mięśni jest naturalnym zjawiskiem, występującym po ćwiczeniach i nie myl go z bólem stawów. Stosowanie środków ostrożności podczas ćwiczeń może pomóc w kontynuowaniu treningów przez dłuższy czas. Podczas sesji EMS na bieżąco informuj trenera o swoich odczuciach. Tylko w ten sposób wyciśnie z ciebie 100 proc. mocy bez skutków ubocznych.

Jak chronić stawy kolanowe?
Wiele osób z zapaleniem stawów opiera się regularnej aktywności fizycznej lub ćwiczeniom, ponieważ obawiają się, że zwiększy to ból lub dodatkowo uszkodzi ich stawy. Ciało ma się poruszać; nasze stawy pozwalają na ruch.

W rzeczywistości ruch łagodzi sztywność stawów, zmniejsza ból stawów, wzmacnia mięśnie otaczające stawy i pomaga nam utrzymać zdrową wagę. Dlaczego twoje BMI jest tak ważne? Noszenie nadmiernej masy ciała powoduje obciążenie naszych stawów, zwłaszcza stawów już uszkodzonych. Badania wykazały, że utrata masy ciała znacznie zmniejsza ból, funkcję i sztywność kolana związane z chorobą zwyrodnieniową stawu kolanowego.
Trening siłowy jest często stosowany jako część programu wzmacniającego. Uważaj na tempo swoich treningów i nie przesadzaj. Przy odpowiednim treningu siłowym zwiększysz stabilność swoich stawów, jednocześnie zmniejszając ból.

Zmniejszenie stanu zapalnego jest częścią kontrolowania objawów zapalenia stawów i poprawy ogólnego stanu zdrowia stawów. Dieta przeciwzapalna obejmuje unikanie pokarmów, które zwiększają zapalenia, o spożywania więcej pokarmów, które zmniejszają stan zapalny. Wiele źródeł sugeruje, że dieta śródziemnomorska jest dobrym sposobem na kontrolowanie stanu zapalnego. Jeśli poważnie myślisz o poprawie swojej mobilności, udaj się po poradę do dietetyka, a ten opracuje odpowiedni jadłospis.

Last but not least…
Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że palenie zwiększa ryzyko osteoporozy i złamań kości. Palenie zwiększa również prawdopodobieństwo urazów obejmujących zapalenie kaletki lub zapalenie ścięgien. Palacze są również bardziej narażeni na bóle krzyża i reumatoidalne zapalenie stawów. Rzuć palenie, aby poprawić zdrowie kości i stawów.

Fot. XBody
Informacja prasowa




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat