Warzywa – cenne źródło witamin

Opublikowano: 2019-08-10
Cenne źródło witamin - warzywa.
Skład i rola wybranych warzyw.

Surowe warzywa kryją w sobie mnóstwo łatwo przyswajalnych witamin, soli mineralnych, a także mikro i makro elementów. Wpływają korzystanie na przewód pokarmowy, polepszając funkcję jelit. Stanowią również istotną rolę w przypadku różnych dolegliwości.

O dobroczynnych właściwościach cebuli nie trzeba nikomu tłumaczyć. Jest bogata w związki bakteriobójcze i grzybobójcze oraz cechy antybiotyczne. W jej składzie znajdziemy również cukry, białko, olejki eteryczne, enzymy, witaminy C, B, żelazo, potas, fosfor i wiele innych dobroczynnych związków. Cebula obniża ciśnienie krwi, leczy przeziębienie, zapobiega miażdżycy. Dzięki działaniu podobnym do insuliny, skutkuje spadkiem poziomu cukru we krwi. Innym warzywem odznaczającym się właściwościami leczniczymi jest czosnek. Pomimo odstraszającego, ostrego zapachu, to warzywo działa jak lek i powinno być jadane jak najczęściej. Czosnek jest dobry na katar, kaszel, grypę, zmęczenie organizmu, dolegliwości jelit. Sok wyciśnięty z tego warzywa goi rany oraz stany zapalne skóry. Rozszerza naczynia krwionośne, wzmacnia pracę serca, leczy szkorbut oraz niedyspozycje żołądkowo-jelitowe. Kapusta zawiera witaminy: A, B, C, PP, K, a także potas, fosfor, wapń, magnez. Można ją stosować w stanach zapalnych skóry, oparzeniach, egzemach i wrzodach. Sok z kapusty leczy wrzody żołądka, choroby śledziony i wątroby.

Oprócz wyżej wymienionych na uwagę zasługują papryka, w której zawarte są witaminy: B, C, E, K, PP i prowitamina A. Ma właściwości odżywcze i dietetyczne. Kukurydza jest bogata w białko i lekkostrawne tłuszcze. Działa moczopędnie, przeciwzapalnie i obniża poziom cholesterolu we krwi. Warto sięgać również po dynię, ponieważ jest rośliną leczniczą. Przeciwdziała twardnieniu tętnic, zabija pasożyty w przewodzie pokarmowym, jest naturalnym środkiem stosowanym na zaparcia. Należy jednak pamiętać o innych warzywach, które powinna zawierać zdrowa, prawidłowa dieta, m.in. o pomidorach, marchewce, fasoli, groszku, porów czy ogórków.

Patrycja Trzcionkowska
(patrycja.trzcionkowska@dlalejdis.pl)

Apteka natury. Poradnik zdrowia. Ziołolecznictwo. Akupresura. Masaż Shiatsu, Jadwiga Górnicka, Wydawnictwo AWM, Warszawa

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat
gggasd