#wKobiecejGłowie

Kampania na temat zdrowia psychicznego kobiet.
Kobieta w ciągu całego swojego życia ma do odegrania wiele ról społecznych – jest przecież żoną, matką, przyjaciółką, menadżerką, nierzadko żywicielką rodziny.

A jak pokazało najnowsze badanie opinii na temat stanu zdrowia psychicznego Polek, przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical przez SW Research, 25% z nich nie czuje się spełniona we wszystkich rolach, jakie odgrywa na co dzień[1]. Dlatego, z troski o dobre samopoczucie kobiet, ich kondycję psychiczną oraz emocjonalną, startuje kampania #wKobiecejGłowie. Kampania ma na celu zapewnienie kobietom przestrzeni do rozmów o ich emocjach, codziennych przeżyciach i doświadczeniach, dzięki czemu każda kobieta będąca w potrzebie może poczuć się  wysłuchana i zrozumiana. Inicjatorem kampanii jest Instytut LB Medical, a głównym partnerem Gedeon Richter.

Dlaczego to właśnie kobiety są głównymi bohaterkami kampanii?
Według prof. Daniela Freemana kobiety od 20 do 40% częściej niż mężczyźni zapadają na różnego rodzaju choroby psychiczne. Przyczyna? Stres związany z koniecznością godzenia przez panie wielu życiowych ról, które są pełnione na co dzień, i które często bywają wyczerpujące, bo kobiety we wszystkich tych rolach chcą być idealne. Dlatego to ważne, by sprawdzić i zdiagnozować, co mieści się #wKobiecejGłowie, mówić o tym otwarcie i przede wszystkim przychodzić z pomocą.

Idea przyświecająca projektowi #wKobiecejGłowie powstała z potrzeby serca i troski o zdrowie psychiczne kobiet. Jestem kobietą i wiem, jak trudno jest być równocześnie matką, żoną, przyjaciółką, szefową. Nie zawsze wszystko układa się po naszej myśli. Momenty słabości są wpisane w życie każdego człowieka. Ważne jednak by wiedzieć jak je przezwyciężyć i zapanować nad burzą emocji, która rozkręca się w naszych głowach. Poprzez tę kampanię chcemy wesprzeć kobiety w trudnych momentach, przekazać wskazówki, które ułatwią im codzienne funkcjonowanie. Zdrowie zaczyna się w głowie, w kobiecej głowie, dlatego kampania została poświęcona właśnie paniom – mówi Dorota Bieniek-Kaska, prezes Instytutu LB Medical, pomysłodawczyni kampanii #wKobiecejGłowie.

Z badań wynika, że  50% kobiet zmieniło swoje podejście do profilaktyki zdrowotnej: ponad 46% pań dopóki czuje się dobrze, nie ma potrzeby umawiania wizyt u lekarzy, a ponad 20% całkowicie zrezygnowało z tradycyjnych wizyt w gabinecie z powodu strachu zarażenia się koronawirusem[2].

Ochrona zdrowia również tego psychicznego powinna być szczególnym priorytetem, dlatego w ramach inicjatywy chcemy uświadamiać, jak bardzo ważne jest sięgnięcie po pomoc w odpowiednim momencie.

Zaburzenia psychiczne mają wiele twarzy, ale również i źródeł. Owszem, codzienny stres, przeciążenie związane z nadmiarem obowiązków, praca, finanse mają ogromny wpływ na samopoczucie kobiet, ale to jednak biologia ma w tym obszarze swój duży udział. To interakcja predyspozycji genetycznych ze stresorami środowiskowymi powoduje reakcję depresyjną. Dlatego czynniki środowiskowe tak naprawdę inaczej wpływają na osoby z genetycznymi predyspozycjami do zaburzenia niż na te, które tych predyspozycji nie mają. W przypadku kobiet dochodzą jeszcze wahania hormonalne, które powodują rozdrażnienie, zmiany nastroju, i które mogą doprowadzić również do depresji – tłumaczy prof. dr hab. n. med. Violetta Skrzypulec-Plinta, ginekolog, endokrynolog, seksuolog, kierownik Katedry Zdrowia Kobiety Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Co kryje się #wKobiecejGłowie?
Analizując wyniki badań na temat stanu zdrowia psychicznego Polek zauważyłam, jak bardzo kobiety są skupione na swoich obowiązkach, zapominając o trosce o siebie, poświęcaniu uwagi sobie i swojemu zdrowiu. Byłam zaskoczona pozytywnymi reakcjami kobiet na codzienne wypełnianie dzienniczka emocji, który jak się okazało, był dla nich bodźcem do tego, by zatrzymać się na chwilę i przeanalizować swoje samopoczucie oraz towarzyszące na co dzień emocje. Co z tego wynikło? Wraz z upływem czasu panie gorzej oceniają swoje samopoczucie. 52% kobiet stwierdziło, że ich samopoczucie pogorszyło się przez wybuch pandemii COVID-19. W skali miesiąca mimo odczuwanej miłości (44%), optymizmu (43%), kobiety często odczuwają przykre stany emocjonalne takie jak: obawa, strach, przerażenie (35%). Sytuacja pandemiczna z pewnością miała ogromny wpływ na pojawiające się lęki, czy zmartwienia, chociażby w zakresie pracy, zarobków, niepewnego jutra. Co dziesiąta Polka zawsze lub prawie zawsze odczuwa stres o finanse.[3] Dlatego uważam, że kampania #wKobiecejGłowie to strzał w dziesiątkę. Temat zdrowia psychicznego kobiet był zamieciony pod dywan, a przecież jest niezbędny
i jak się okazuje bardzo potrzebny – mówi Justyna Babula, Agencja Badań i Opinii SW Research.

#wKobiecejGłowie z Gedeon Richter
#wKobiecejGłowie to jedna z odsłon kampanii #NASZAwtymGŁOWA, której inicjatorem jest Instytut LB Medical. Celem kampanii jest skoncentrowanie uwagi na zdrowiu kobiet, jako grupy społecznej szczególnie narażonej na zaburzenia psychiczne. Dlatego wraz z Gedeon Richter chcemy przełamywać tabu i przede wszystkim dawać paniom poczucie zrozumienia oraz przestrzeń do rozmów na temat towarzyszących im na co dzień emocji i problemów, z którymi się mierzą.

Gedeon Richter troskę o zdrowie kobiet ma wpisaną w swoją misję, dlatego z pełnym przekonaniem zaangażowaliśmy się w kampanię społeczno-edukacyjną #wKobiecejGłowie. Uważamy, że każda kobieta bez wyjątku, zasługuje na wsparcie i my to wsparcie chcemy dawać. Mogę śmiało powiedzieć, że działania w trosce o kobiety i ich zdrowie jest naszą codziennością – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska. Oraz dodaje: W tym roku obchodzimy 120lecie istnienia naszej firmy i przez ten czas niezmiennie angażujemy się w różne inicjatywy na rzecz kobiet, w te związane ze zdrowiem, ale także z niezaspokojonymi potrzebami w zakresie ekonomii czy prawa. Uruchomiliśmy infolinię z myślą o kobietach będących w trudnej sytuacji życiowej. Tak naprawdę dokładamy wszelkich starań, aby ułatwić kobietom życie w zdrowiu i w dobrej kondycji emocjonalnej. Zgodnie z wynikami najnowszego badania opinii tylko 14% Polek zawsze rozmawia o swoich emocjach, a prawie 2/3 kobiet komunikuje je tylko w konkretnych sytuacjach lub jest w stanie mówić tylko o konkretnych emocjach, skrywając pozostałe[4]. Czy nie czas to zmienić? Jako firma dbamy o kobiety, troszczymy się i jesteśmy ich partnerem na każdym etapie ich życia – chcemy nieść im pomoc bez względu na wiek, miejsce zamieszkania czy status majątkowy.

Co przed nami?
Kampania #wKobiecejGłowie to nie tylko słowa. Chcemy prężnie działać w tematyce zdrowia psychicznego kobiet, zapraszając inne podmioty do współpracy. Dzięki zaangażowaniu Fundacji Gerlsy będziemy inicjować wywiady z wybitnymi ekspertami, warsztaty dla kobiet, poszerzające horyzonty rozmowy, których głównymi bohaterkami będą właśnie panie. W kobiecej odsłonie kampanii oddamy głos kobietom, aby poczuły się ważne oraz nauczyły się troski o siebie. Pokażemy razem, że zdrowa kobieta, to szczęśliwa kobieta i jej cała rodzina.

Wiemy jak my kobiety żyjemy na co dzień. Pewnie gdyby nie kalendarz, trudno byłoby nam się w tych wszystkich obowiązkach i codziennych sprawach połapać. Żyjemy pod ciągłą presją, stawiamy czoła wielu trudnościom, też tym nieprzewidzianym, i często trudno jest nam kobietom skupić się na emocjach dnia codziennego i nad nimi zapanować. Ogromne znaczenie dla zdrowia psychicznego ma samoakceptacja – akceptacja wyglądu, ale i siebie, jako unikalnej jednostki i samoocena. Z badań zleconych przez Instytut LB Medical wynika, że 65% Polek zgadza się ze stwierdzeniem, że akceptują swoje ciało, jednak 27% respondentek nie jest z niego zadowolona![5] Nie pomaga tu zapewne przez nie mediów społecznościowych i dążenie do bycia taką, jak prezentują się inni w mediach społecznościowych. Dlatego chcemy mówić głośno o tym, że przekazy mediów społecznościowych często nie są prawdziwe – mówi Olga Bołądź, aktorka, Fundacja Gerlsy. I dodaje: Temat zdrowia psychicznego kobiet jest bardzo potrzebny. Fundacja Gerlsy jest inicjatywą zrodzoną z pasji, zapału do działania i solidarności kobiet. Chcemy wspierać kobiety i dawać im przestrzeń do tego, by mogły mówić własnym głosem o swoich sprawach i sprawach dla nich ważnych. #wKobiecejGłowie to dopełnienie naszych działań, dlatego zaangażowanie się w tę kampanię było dla nas czymś oczywistym i cieszymy się, że możemy wspólnie przekazywać dobro innym kobietom, które naprawdę tego potrzebują.

[1] „Badanie stanu zdrowia psychicznego Polek” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 3-9 grudnia 2020 przez agencję SW Research metodą wywiadów indywidualnych (IDI online) za pośrednictwem aplikacji ZOOM z wykorzystaniem kamer internetowych.
[2] „Badanie profilaktyka zdrowotna w czasach COVID-19 i wpływ mediów społecznościowych na samoocenę kobiet” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 2-3 marca 2021 przez agencję SW Research, n=805, metoda badawcza CAWI.
[3] „Badanie stanu zdrowia psychicznego Polek” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 3-9 grudnia 2020 przez agencję SW Research metodą wywiadów indywidualnych (IDI online) za pośrednictwem aplikacji ZOOM z wykorzystaniem kamer internetowych.
[4] „Badanie stanu zdrowia psychicznego Polek” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 3-9 grudnia 2020 przez agencję SW Research metodą wywiadów indywidualnych (IDI online) za pośrednictwem aplikacji ZOOM z wykorzystaniem kamer internetowych.
[5] „Badanie stanu zdrowia psychicznego Polek” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 3-9 grudnia 2020 przez agencję SW Research metodą wywiadów indywidualnych (IDI online) za pośrednictwem aplikacji ZOOM z wykorzystaniem kamer internetowych.

Fot. LB Relations
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat