Wszystko, co musisz wiedzieć o szparagach


Wszystko, co musisz wiedzieć o szparagach

Opublikowano: 2018-05-30
Cała prawda o szparagach.
Delikatne i lekkie, zielone i białe, fantastycznie komponujące się zarówno z sadzonymi jajkami, jak i włoskimi serami czy suszonymi pomidorami. O czym mowa? Oczywiście o szparagach.

Sezon na te warzywa jest wyjątkowo krótki, dlatego warto go wykorzystać i wprowadzić ten smakołyk do codziennego menu. Jakie witaminy zawarte są w szparagach? Jak je gotować i na czym polega ich obieranie?

Garnek do szparagów

Sporo osób rezygnuje z jedzenia szparagów, argumentując to brakiem umiejętności ich gotowania. Trzeba przyznać, że warzywa te są dość wymagające – nie dość, że często trzeba je obierać, to jeszcze muszą być gotowane w pozycji pionowej. Lubisz szparagi i nie chcesz rezygnować z ich jedzenia? Warto nabyć odpowiednie naczynie. W sprzedaży dostępne są specjalistyczne garnki do szparagów, np. Florina Alto do szparagów i makaronu, które są nie tylko wysokie, ale również wyposażone w specjalne sito z uchwytem, które ułatwia wyciąganie warzyw po ugotowaniu.

Witaminy w szparagach

Jedzenie szparagów zalecane jest nie tylko z powodu ich niepowtarzalnego smaku, ale również ze względu na obecność w nich cennych składników. W szparagach znajdują się m.in. witaminy z grupy B, odpowiadające za prawidłową pracę układu nerwowego. Ich niedobór może powodować depresję, zaburzenia pamięci oraz ogólną dekoncentrację. Co więcej, szparagi są źródłem witaminy K, która pomaga usprawnić proces krzepnięcia krwi. Do zalet tego warzywa zalicza się też obecność wspierającej układ odpornościowy witaminy C.

Zielone szparagi

W sprzedaży obecne są dwie odmiany szparagów – zielona i biała. Zdecydowanie większym powodzeniem cieszy się ta pierwsza. Dlaczego? Ten rodzaj szparagów nie wymaga obierania, przynajmniej w wersji młodej – przed gotowaniem wystarczy odciąć ok. 2-3-centymetrowy łykowaty fragment łodygi. Co ciekawe, przeważnie łamią się one same pod wpływem naciśnięcia w odpowiednim miejscu. Nieco starsze zielone szparagi można spróbować obrać obieraczką do warzyw, ale wystarczy zrobić to tylko do połowy długości łodygi.

Gotowanie szparagów

Gdy ma się odpowiednie naczynie, gotowanie szparagów jest dziecinnie łatwe. Zielone warzywa najlepiej gotować w lekko osolonej wodzie przez maksymalnie 8 minut. Aby były kruche i delikatne, trzeba pamiętać o tym, by „główki” znajdowały się nad wodą – w przeciwnym razie, łodygi będą al dente, a górna część mało apetycznie rozgotowana.

Dania ze szparagami

Szparagi można potraktować jako alternatywę dla zdecydowanie bardziej kalorycznych ziemniaków i podawać z pieczonym mięsem, delikatnymi rybami (chociażby takimi jak łosoś) oraz sadzonymi jajkami. Doskonale smakują również z dodatkiem masła i bułki tartej. Ze szparagów można przyrządzić też przekąski, np. zawinięte roladki z szynką parmeńską i śmietanowym lub miodowo-musztardowym dipem. Wielu wykorzystuje też zielone warzywa do sałatek, np. ze śródziemnomorskimi serami czy dodatkami na słodko – kostkami mango lub truskawkami.

Fot. Materiały zewnętrzne




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat