Wybierz ulubiony smak wody

Dbaj o zdrowe nawyki żywieniowe z Żywiec Zdrój.
Rolę zdrowia rok 2020 podkreślił nam dobitnie, a rosnącą w nas potrzebę dbania o nie pokazują m.in. wyniki badania wskazujące, że prawie połowa Polaków odżywia się coraz zdrowiej*.

Co zrobić, aby wyrobić właściwe nawyki żywieniowe? Na pewno jednym z najprostszych do wprowadzenia w życie nawyków jest picie wody. Naukowcy wyodrębnili aż 16 deskryptorów pomagających określić jej smak. Wybierz tę, która odpowiada Twoim potrzebom – także smakowym – i po prostu zacznij ją pić.

Twierdzenia, że wody niegazowane niczym się nie różnią, nie da się obronić. Chociaż nie każdy ma tego świadomość, woda ma smak i to również sprawia, że preferujemy jedną markę wody nad inną. Osoba o nawet średnio rozwiniętym zmyśle smaku poczuje różnicę pomiędzy wodą o niskiej i wysokiej mineralizacji, niezależnie czy jest gazowana czy też nie. Nawet wody o podobnym ogólnym poziomie mineralizacji mogą zdecydowanie różnić się smakiem, ponieważ nie ma dwóch ujęć wody o identycznym składzie. W sklepach dostępne są więc wody o różnorodnej mineralizacji, a tym samym różniące się smakiem. Dzięki temu mamy możliwość wybrania tej odpowiadającej naszym potrzebom i preferencjom.

Woda nie ma smaku? Jest ich aż 16 rodzajów
Jak pokazują najnowsze badania naukowców z centrum badawczego Danone Nutricia Research we Francji**, można wyróżnić aż 16 wskaźników pomagających opisać smak wody, które zostały sklasyfikowane w pięciu grupach. Wyróżniono wody:

  • gorzkie – o intensywnym, lekko kwaśnym bądź metalicznym posmaku, o bardzo niskiej zawartości składników mineralnych, bliskie wodzie destylowanej,
  • środka – lekkie, zbalansowane pod kątem zawartości mikroelementów, cechujące się lekką słodyczą i delikatnością smaku, niskozmineralizowane,
  • zbalansowane – z nieco większą, ale wciąż zrównoważoną ilością składników mineralnych, a także bardziej aksamitne i z nieco większą słodyczą niż wody środka,
  • słone – o średnio mocnym smaku wynikającym z wyższej zawartości minerałów, słone, pozostawiające utrzymujący się lekko foliowy posmak,
  • ciężkie – wysokozmineralizowane, o utrzymującym się mineralnym lub kredowym posmaku

Jak powstał model? Naukowcy przebadali ok. 1000 różnych rodzajów wód butelkowanych z całego świata i udowodnili, że na ogólną percepcję smaku wpływa przede wszystkim 5 konkretnych soli mineralnych, których kombinacja pomaga odtworzyć kompozycję znacznego panelu poddanych analizie wód podziemnych. Jak wyjaśniają autorzy, powstały model pomaga w lepszym zrozumieniu kwestii smaku jako elementu wpływającego na  nawyki związane z konsumpcją wody i zdrowymi nawykami w tym zakresie.

Pij ze smakiem, codziennie!
Jeśli szukamy wody na co dzień, o neutralnym, łagodnym smaku, bez metalicznego czy  kredowego finiszu, możemy sięgnąć po wodę Żywiec Zdrój, która dzięki zbalansowanej kompozycji minerałów „smakuje tak, jak powinna smakować woda”3,4. Jeśli jednak smak wody – niezależnie od składu – nadal nas nie przekonuje i słodkie napoje są głównym źródłem płynów w naszej diecie, warto zastosować metodę małych kroków. Rozwiązaniem może być sięgnięcie po tzw. wodę smakową. Jest to kategoria najmniej kaloryczna spośród wszystkich napojów bezalkoholowych5. W ostatnim roku znacznie powiększył się też asortyment „wód smakowych” bez dodatku cukru i bez kalorii: w wersji słodkiej (np. Żywiec Zdrój z nutą Zero Cukru) lub niesłodkiej, a też atrakcyjnej smakowo (jak Żywiec Zdrój Mocny Gaz i Nuta Smaku).

Sprawdzanie etykiet, porównywanie składu, zawartości cukru i kaloryczności napojów może pomóc nam zaoszczędzić całkiem sporo niepotrzebnych kalorii i być ważnym elementem zmiany nawyków na zdrowsze. Wybieranie mniej słodkich produktów, zawierających mniej cukru, może też pomóc zmniejszyć preferencję smaku słodkiego i stać się pomostem do całkowitego zastąpienia napojów najbardziej korzystną naturalną wodą – podpowiada Ilona Woźniak, kierowniczka ds. naukowych i żywieniowych Żywiec Zdrój.

* Badania TGI Instytutu Kantar, listopad 2019
**  Badanie przeprowadzone przez Lodovico di Gioia, Water Science and Technology, Danone Nutricia Research, Francja and Isabelle Francius, User Experience, Danone Nutricia Research, Francja, opublikowane 24.06.2020 podczas 12 Konferencji Hydration for Health,

Fot. Żywiec Zdrój
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat