Profesor psychologii Mark Leary w swojej książce opisuje dokładnie kwestię autoprezentacji. Mówi nam o tym, że człowiek zachowuje się inaczej kiedy nikt na niego nie patrzy i inaczej kiedy jest wśród ludzi. Każdy z nas chce być kimś ważnym wśród swoich znajomych i chce czuć się dowartościowany. Często nasze nudne szare życie nie wzbudza zainteresowania, a nasza osobowość nie wyróżnia się niczym szczególnym pośród innych. Są na to sposoby i o nich jest wyczerpujący materiał.
Mowa jest także o naszych relacjach z otoczeniem, czyli o naszych znajomych, przyjaciołach. O tym, że otoczenie postrzega nas bardzo często przez pryzmat tego z kim się spotykamy, z kim przyjaźnimy. Jeśli ktoś zobaczy nas na ulicy ze znanym aktorem, czy piosenkarką z miejsca stajemy się ważniejszy. Ważniejsi dla innych. Podnosimy swoją pozycję właśnie dzięki innej osobie. „Człowieka można poznać po tym, z kim przestaje. Nasze towarzystwo- a w każdym razie to, z kim pokazujemy się publicznie – może umocnić lub osłabić naszą pozycję społeczną w oczach otoczenia. Autoprezentacja przez kontakty z innymi stanowi pośrednią formę manipulowania własnym wizerunkiem w tym sensie, że polega na strategicznym sterowaniu informacją nie o własnej osobie, ale o ludziach i rzeczach, z którymi jesteśmy powiązani (Cialdini i Richardson, 1980)”.
Książkę czyta się dość ciężko, ponieważ ma się wrażenie, że czytamy cały czas to samo. Dość duża ilość stron, która mogłaby być spokojnie o połowę skrócona i byłoby w niej zawarte to samo co przy tej ilości.
Nie dobrnęłam do jej końca, ale z tego co przeczytałam mogę powiedzieć, że wszystko z niej się sprawdza. Nasze zachowania często są tak dopasowywane w kanony jakie panują wokół nas i często staramy się naśladować osoby, ich zachowania, sposób bycia, tylko dlatego by zabłysnąć gdzieś w sieci, czy wśród znajomych w pracy. Niestety nie jest to droga do sukcesu. Natury nie oszukamy, a każdy z nas to osobowość nie do podrobienia. Autor dokładnie opisał różne sytuacje i zachowania ludzi. Poruszył temat także polityków i ich sposobie przekazu informacji społeczeństwu. Jeśli ktoś interesuje się psychologią to ta książka jest dla niego.
Monika Pawlak
(monika.pawlak@dlalejdis.pl)
Mark Leary, „Wywieranie wrażenia”, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne sp. z o.o. , 2017