Zachowaj sprawny umysł

Opublikowano: 2018-02-12
Dbaj o kondycję intelektualną.
Żeby zachować sprawność fizyczną, aktywnie spędzamy czas uprawiając różne sporty. A co z naszym umysłem?

To organ, który również wymaga, żeby regularnie go ćwiczyć. Oto kilka sposobów na zachowanie sprawnego umysłu:

  1. Ćwicz pamięć – wszystko, co wiemy o sobie i świecie zakodowane jest w mózgu. Gdy uczymy się i powtarzamy wiadomości, w komórkach mózgu powstaje ślad. Każdy wysiłek umysłowy pobudza neurony i sprzyja tworzeniu nowych śladów pamięciowych. By pamięć mogła służyć jak najdłużej, trzeba ją stale ćwiczyć. Możemy to robić poprzez rozwiązywanie krzyżówek, uczenie się nowych słów w obcych językach, grę w memory czy nawet zapamiętywanie wierszy.
  2. Spaceruj i trenuj – mózg działa dobrze wtedy, gdy naczyniami krwionośnymi docierają do niego składniki odżywcze i tlen. Najlepszym sposobem na dotlenienie jest ruch na świeżym powietrzu.
  3. Zadbaj o dobry sen – mózg każdego dnia dostaje ogromną porcję wiadomości. By je uporządkować, przetworzyć, usunąć lub przenieść do pamięci długotrwałej potrzebuje snu. Wieczorem unikaj silnych wrażeń, patrzenia w migoczący ekran, napięć. Wywietrz pokój, zrelaksuj się w kąpieli i śpij spokojnie.
  4. Odżywiaj mózg – warto wprowadzić do diety produkty obfitujące w zdrowe kwasy tłuszczowe (tłuste ryby morskie, nasiona roślin oleistych), magnez i cynk (orzechy, migdały, pestki dyni), lecytynę (jaja, soja), witaminy z grupy B (kasze, razowe pieczywo, drożdże, rośliny strączkowe), antyutleniacze (warzywa i owoce). Dla dobrej kondycji mózgu potrzebne są węglowodany, ale nie w postaci słodyczy, tylko produktów pełnoziarnistych. Unikaj w diecie tłuszczu zwierzęcego (tłuste mięso, masło, pełnotłuste mleko i sery).


Klaudia Kwiatkowska
(klaudia.kwiatkowska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat