W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Zasłoń markizę, otwórz umysł!

Opublikowano: 2017-07-04
Zasłoń markizę, otwórz umysł! O tym, jak przetrwać upały w pracy.
Jakie czynniki mają największy wpływ na efektywność i zdolności twórcze pracowników biurowych?

Okazuje się, że duże znaczenie w tworzeniu atmosfery sprzyjającej kreatywności ma komfort przebywania w miejscu zatrudnienia, w szczególności optymalna temperatura powietrza. Rozpoczął się właśnie najgorętszy okres w roku. Odpowiedni mikroklimat wnętrz podczas upałów zapewnią nowoczesne osłony zewnętrzne – markizy.

Warunki, jakie panują w pomieszczeniu, w którym wykonujemy obowiązki służbowe, mają realne przełożenie na zadowolenie z pracy, a co za tym idzie – także jej jakość. Bardzo ważne jest dostosowanie temperatury powietrza do charakteru zajęć. W przypadku pracy biurowej powinna ona oscylować wokół 21-22°C – takie wartości są najczęściej rekomendowane przez ekspertów. Zapewnienie optymalnego mikroklimatu wnętrz to zadanie niełatwe zwłaszcza latem, podczas fali upałów. Jak to zrobić, dbając jednocześnie o efektywność energetyczną budynku?

Wysokie temperatury wrogiem wydajności
Przy wysokiej temperaturze otoczenia organizm każdego człowieka dąży do zachowania stabilizacji (ludzie są stałocieplni), co kosztuje go sporo energii, wydatkowanej na dostosowanie się do warunków i ochłodzenie ciała. Wykorzystujemy wówczas mechanizmy kompensacyjne, takie jak: przyspieszenie krążenia krwi czy pocenie się. Należy podkreślić jednak, że preferencje kobiet i mężczyzn w zakresie optymalnej temperatury w biurze zazwyczaj nie są takie same. Różnice wynikają z odmiennej fizjologii obu płci. Znaczenie ma chociażby grubość tkanki podskórnej, która w jednym i drugim przypadku jest inna, m.in. z tego względu panie lepiej znoszą upały niż panowie. Niezależnie od płci, przebywając w temperaturze powyżej 27°C, zdolność wykonywania zadań poznawczych ogranicza się, a liczba błędów rośnie, przez co pracownik uzyskuje gorsze wyniki pracy – organizm skupia się bowiem na biologicznych czynnościach, walce o przetrwanie. Z wyników analiz badaczy wynika, że wzrost ciepłoty powietrza z 22°C do 30°C, może obniżyć wydajność kadry nawet o 24% . W takim mikroklimacie znacznie szybciej rozwijają się także roztocza, grzyby oraz wszelkie drobnoustroje, które mogą powodować częstsze infekcje i reakcje alergiczne u zatrudnionych. W perspektywie długofalowej może to być przyczyną późniejszych zwolnień lekarskich. W interesie pracodawców jest zatem zapewnienie pracownikom optymalnych warunków klimatycznych wewnątrz pomieszczeń.

W trosce o wewnętrzny termostat organizmu
W jaki sposób uzyskać kontrolę nad temperaturą we wnętrzach biurowych podczas upałów w okresie letnim, nie ponosząc jednocześnie kosztów związanych z opłacaniem wysokich rachunków za energię elektryczną, jak to jest w przypadku stosowania klimatyzacji? Warto postawić na ekologiczne rozwiązania, dzięki którym można nie tylko dbać o stan portfela, lecz także zdrowie i środowisko naturalne. Należą do nich m.in. nowoczesne osłony zewnętrzne – markizy, które skutecznie chronią pomieszczenia przed nadmiernym nagrzewaniem, umożliwiając jednocześnie dopływ naturalnego światła – najkorzystniejszego dla wzroku człowieka. – Markizy zewnętrzne do okien pionowych zatrzymują promienie słoneczne już przed szybą i emitują ciepło na zewnątrz okien. Chronią wnętrza przed nagrzewaniem do 8 razy skuteczniej niż powszechnienie stosowane rolety wewnętrzne. Z zaciągniętą markizą rozkład natężenia światła jest równomierny i zdecydowanie bardziej przyjazny dla ludzkich oczu. Nie występują szkodliwe refleksy podczas pracy przy komputerze czy oglądania telewizji, dlatego taki produkt bardzo dobrze sprawdza się w biurach oraz domowych gabinetach do pracy – komentuje Wojciech Chronowski, menedżer produktu w firmie FAKRO. Istotna jest bowiem aranżacja miejsca pracy: odpowiednie oświetlenie, ustawienie biurka i komputera czy wygodne krzesło. Na czas upałów przydatne mogą okazać się także podnóżki pod stopy.

Zdrowe nawyki na lato
Warto promować ponadto zdrowe nawyki wśród pracowników, dzięki którym komfort pracy latem wzrośnie. Aby wysokie temperatury były mniej uciążliwe, zaleca się zakładać do biura wygodne ubrania z naturalnych, przewiewnych materiałów o luźnym kroju, pamiętając jednak przy tym o zasadach savoire vivre. Należy dbać ponadto o dobre nawodnienie organizmu. Dzienne zapotrzebowanie na wodę dla dorosłego człowieka to ok. 2-3 litrów. Każdy przedsiębiorca musi pamiętać, że jako pracodawca ma obowiązek zapewnić latem zatrudnionym osobom zimne napoje. Płyny można uzupełniać również, jedząc owoce i warzywa, które są doskonałą, energetyczną przekąską podczas upalnych dni. Posiłki powinny być lekkie, spożywane według zasady: mało a często, dzięki temu organizm nie musi tracić zbyt dużo energii na trawienie.

Gdy za oknem panuje tropikalny klimat, w biurze może być znacznie bardziej rześko i przyjemnie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, ograniczającym nagrzewanie się pomieszczeń. W takich komfortowych warunkach do pracy z pewnością powstanie wiele kreatywnych pomysłów.

Fot. FAKRO
Informacja prasowa




Społeczność
Reklama