Zdrowe odżywianie, a samopoczucie

Opublikowano: 2016-04-28
Czy jakość i ilość spożywanych produktów przekłada się w widoczny sposób na zdrowie? Jesteś tym co jesz – okazuje się, że w powtarzanym często ostatnimi czasy powiedzeniu jest więcej prawdy niż mogłoby się wydawać.

Czy sposób odżywiania ma wypływ na samopoczucie człowieka? Organizm ludzki to skomplikowana maszyna, dana człowiekowi raz na całe życie. Aby mógł poprawnie funkcjonować potrzebna jest mu energia dostarczana z pożywienia. Jakość wytwarzanej energii zależy od jakości pokarmu dostarczanego do organizmu, dlatego odpowiedź na pytanie, czy odżywianie wpływa na samopoczucie, brzmi: zdecydowanie tak.  W haśle „jesteśmy tym co jemy” jest więcej prawdy niż nam się wydaje. To co jemy, w jakich ilościach i w jakim czasie przekłada się na późniejsze samopoczucie. „Nie da się wyznaczyć jednego, uniwersalnego jadłospisu, dzięki któremu wszyscy czuliby się dobrze. Każdy ma swój indywidualnie działający metabolizm, uwarunkowania genetyczne czy predyspozycje. Istnieją jednak pewne zasady, które regularnie i konsekwentnie stosowane przyniosą pozytywne skutki każdemu. Warto stosować się do kilku reguł, by wpłynąć na jakość swojego samopoczucia i zdrowia” – radzi  dr. Katarzyna Kamińska – lekarz internista i dietetyk w Pracowni Zdrowia.

Kilka kroków w drodze do poprawy zdrowia

Po pierwsze – śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Nie jest to pusty frazes, a raczej żelazna zasada którą powinno się kierować każdego dnia. Dzień najlepiej zacząć od szklanki ciepłej wody z cytryną. Dlaczego? Jest to najlepszy sposób na rozruszanie metabolizmu po nocy. Dodatkowo cytryna nie tylko wzmacnia odporność, ale pomaga pozbyć się toksyn z organizmu, przez co wspomaga pracę narządów wewnętrznych i odkwasza organizm. Za taki początek dnia układ trawienny na pewno będzie nam wdzięczny. Później czas na śniadanie (którym nie koniecznie powinien być zimny kawałek wczorajszej pizzy). Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien być wartościowy, ponieważ to on zapewnia energię w pierwszej części dnia. Jest wiele teorii dotyczących tego, jak powinno wyglądać idealne śniadanie. Jednak niezależnie do tego czy jest ono białkowe, tłuszczowe czy bogate w węglowodany, powinno być jedzone codziennie. Pełnoziarniste pieczywo, owsianka, ryż z owocami, omlet czy jajecznica...nawet najbardziej wybredni znajdą coś dla siebie.  Filiżanka kawy? Jak najbardziej, ale nie na pusty żołądek!

Po drugie – jeść powinno się regularnie, zachowując zasadę: 5 posiłków dziennie. Brzmi banalnie, ale działa niezawodnie. Żołądek, który dostaje pokarm regularnie; w mniejszych ilościach a częściej, trawi go na bieżąco, nie robiąc niepotrzebnych zapasów.  Nie ma się wtedy do czynienia z napadami głodu, które skutkują problemami trawiennymi i przybieraniem na wadze. Mózg – odpowiedzialny za odczuwanie głodu – dostaje tym samym sygnały, że wszystko jest w jak najlepszym porządku, co wspomaga również jego prawidłową pracę. Dodatkowo regularne jedzenie to utrzymywanie stałego poziomu energii, dlatego mniej narażonym jest się na zmęczenie i spadki odporności, a to wspomaga prawidłowe funkcjonowanie i dobre samopoczucie.

Po trzecie – jakość ma znaczenie ! Czytanie etykiet na produktach i podstawowa znajomość oznaczeń w czasach kiedy lista składników chleba przypomina tablicę Mendelejewa staje się koniecznością. Nie chodzi o to, by wybierać jedynie produkty EKO I BIO, ale żeby zwracać uwagę na skład pokarmu. Generalnie czym krótsza lista składników na etykiecie tym lepiej. Nie wszystkie dodatki do żywności są złe, istnieją też te pochodzenia roślinnego, wystarczy tylko znać ich nazwy. Najbardziej wartościowe są posiłki przygotowywane w domu, ponieważ ma się wtedy wpływ na to, co wyląduje w garnku czy na patelni. Ważne są też źródła, z których pozyskuje się produkty. Jeśli ma się dostęp do świeżych warzyw czy owoców, dobrego jakościowo mięsa czy nabiału, warto je zastąpić sztucznie produkowanymi i sprzedawanymi w plastikowych tackach produktami. Jednym z najgorszych nawyków jeśli chodzi o odżywianie jest jedzenie w restauracjach typu „fast food” i spożywanie gotowych, foliowanych produktów podgrzewanych w kuchence mikrofalowej. Produkty te zazwyczaj zawierają całą gamę ulepszaczy i są opatrzone długim terminem przydatności do spożycia, co więcej żywność taka nie ma zbyt wielu wartości odżywczych. Chleb który opiera się głównie na spulchniaczach nie syci, a jedynie zapycha żołądek, który szybko domaga się kolejnej dawki pokarmu. Wybierając wartościowe produkty można zapewnić sobie więcej energii, co sprzyjać będzie większej efektywności i lepszemu samopoczuciu i redukcji wagi. 

Po czwarte – dostosuj posiłki do stylu życia. Pod uwagę warto wziąć głównie wykonywany rodzaj pracy. Jeśli spędza się 8 godzin w pozycji siedzącej przed komputerem, nie potrzebuje się tylu kalorii ile potrzebuje budowlaniec wspinający się po rusztowaniu, czy sportowiec przygotowujący się do zawodów. Nie znaczy to jednak, że trzeba jeść wyłącznie sałatę popijaną wodą. Praca umysłowa wymaga dostarczania produktów odpowiedzialnych za koncentrację, niwelujących zmęczenie, pobudzających mózg. Dieta powinna być skonstruowana odpowiednio tak, by organizm dostawał tyle składników odżywczych ile potrzebuje i by były one dobrane do potrzeb i trybu życia danej osoby. Ważne jest by przyjmować w ciągu dnia taką dawkę kalorii, którą nasz organizm przetworzy na energię, a nie zmagazynuje w postaci nadprogramowej tkanki tłuszczowej.

Po piąte – pij wodę, będziesz zdrowy! Kiedyś funkcjonowało hasło „Pij mleko, będziesz wielki”, jednak to nie bez mleka, ale bez wody nasz organizm nie jest w stanie przeżyć. Ciało w większości składa się z wody, której poziom warunkuje prawidłową pracę zarówno kości, skóry, jak i narządów wewnętrznych. Bez pożywienia człowiek jest w stanie przeżyć kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt dni, a bez wody tylko kilka. Woda to dla organizmu pewnego rodzaju siła napędową, która wspomaga prace narządów dlatego, tak ważne jest dostarczanie jej w odpowiedniej ilości.

Zachowanie tych kilku zasad ma nieoceniony wpływ na zdrowie i samopoczucie. Zmiana nawyków powielanych przez lata nie jest łatwa, ale efekty są zadziwiające. Organizm ludzki to maszyna, której prawidłowe funkcjonowanie warunkuje wiele pozornie niepowiązanych ze sobą czynników, dlatego warto dbać o każdy szczegół.

ip

fot. Pracownia Zdrowia




Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat