W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat

PIDŻAMOWCY

PIDŻAMOWCY we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.
Sztuka nagrodzona w II Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław

prapremiera: 3 grudnia 2017 roku / Duża Scena

Sztuka Pidżamowcy to zbiorowe theatrum lęku przed reglamentacją „życia bez bólu”. Największa nierówność społeczna, jaka nas czeka, a może już się dokonuje, to fizyczne cierpienie wobec terroru szczęśliwego, bezbolesnego życia, które oferuje współczesna kultura pod postacią zaawansowanej farmakologii. Jedni, zazwyczaj nieliczni, mają do niej dostęp, reszta – nie. Innymi słowy: bogatym – morfina, biednym – polopiryna. To zapis rewolty i utopijne marzenie o świecie, w którym możemy unieważnić, zniszczyć ból. To religia przyszłości. Bo przerastają nas nasze cierpiące, umierające ciała, a metafizyczna perspektywa już nie wystarcza. Chrystus cierpiał na krzyżu i nie znalazł się nikt, kto podałby mu znieczulenie. My, bez znieczulenia – pojmowanego i dosłownie, i w przenośni – nie umiemy wytrzymać w rzeczywistości, którą sami stwarzamy.

„Chciałem na nowo zmierzyć się z problemem, którym żyłem, pisząc Walizki hipochondryka – mówi Mariusz Sieniewicz. – Pidżamowcami polemizuję ze swoją powieścią, doprowadzam bunt cierpiących do szczęśliwego, choć straceńczego końca. Postanowiłem steatralizować ból, cierpienie i farmakologiczny eskapizm, sprowadzić go do wyostrzonych relacji interpersonalnych, zewnętrznych. Jest jeden facet, który oferuje Elizjum zapomnienia, jest cały szpital, który o tym Elizjum marzy. Z tego powstało napięcie, tykająca bomba”.

W spektaklu wykorzystano teksty Magdaleny Rigamonti Niedługo sami się będziecie leczyć! i Jakuba Sieczki To ja Wam teraz opowiem, jak to jest być młodym lekarzem w Polsce zamieszczone na ich kontach na Facebooku.

Mariusz Sieniewicz – pisarz, eseista, felietonista. Po debiutanckiej powieści Prababka napisał także powieść Czwarte niebo [nominacje do Paszportów "Polityki" i Nagrody Literackiej NIKE], zbiór opowiadań Żydówek nie obsługujemy, Rebelia, Miasto Szklanych Słoni, Spowiedź Śpiącej Królewny, Walizki hipochondryka. Adaptacje jego prozy były wystawiane w teatrach: Łaźnia Nowa w Krakowie, im. Jaracza w Olsztynie, Śląskim w Katowice, Polskim we Wrocławiu. Twórca audycji radiowych oraz happeningów. Tłumaczony na niemiecki, rosyjski, węgierski, chorwacki i litewski. Jeden z pomysłodawców Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Demoludy” w Olsztynie, współzałożyciel pisma literackiego „Portret”. W latach 2005-2016 związany z Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, gdzie odpowiadał za sprawy programowe i prowadził Scenę Margines. Jego sztuka Bar świętej krewety nadesłana na I Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU 2016 była prezentowana w formie czytania performatywnego na festiwalu czytań 4-5 czerwca 2016 r. w WTW.

obsada:
Siostra Kordelia – Aleksandra Dytko
Siostra Regana – Maria Kania
Siostra Goneryla – Ewelina Paszke-Lowitzsch
Amputyk – Krzysztof Boczkowski
Kolonus – Wiesław Cichy
Ampuła – Przemysław Kozłowski
Pieniążek – Zdzisław Kuźniar
Dializus – Tomasz Orpiński
Tomognom – Tadeusz Ratuszniak
Drab Ketonal – Krzysztof Zych
Drab Dolargan – Mariusz Bąkowski
Pidżamowcy – Anna Błońska, Katarzyna Bróż, Weronika Dierżyńska, Arkadiusz Grząś, Marta Grygiel, Karol Iwański, Aleksander Kopczyński, Zuzanna Król, Kajetan Mielcarski, Krzysztof Nałódka, Grażyna Niedużak-Mazurek, Monika Niedźwiedzka, Jacek Różański, Alicja Ugrewicz, Martyna Woch

reżyseria: Marcin Liber
scenografia, wideo, światło: Mirek Kaczmarek
kostiumy: Grupa Mixer
muzyka: Filip Kaniecki
ruch sceniczny: Maćko Prusak
realizacja dźwięku: Michał Kalecki
realizacja światła: Daniel Piastowski
realizacja wideo: Marcin Dominiak
asystent reżysera: Tadeusz Ratuszniak
inspicjentka, suflerka: Katarzyna Krajewit

Społeczność
Reklama