Co z tymi młodymi?

Nowości Oficyny Wydawniczej Impuls dla młodych.
Nastały długo wyczekiwane ferie. Z podszytą radością troską wyekwipowaliśmy nasze pociechy, zapadając w błogi letarg na najbliższe dwa tygodnie.

A może… Stop! A może wreszcie przyszła chwila, by spokojnie, niespiesznie zastanowić się nad naszym potomstwem, ich edukacją i w ogóle – przyszłością? Jeśli komuś równie szalone myśli chodzą po głowie, to Oficyna Wydawnicza „Impuls” rusza – jak zwykle – z pomocą, w lutowych nowościach prezentując trzy niezwykle tytuły.

Nie bez powodu Anna Babicka-Wirkus za swą dysertację Respektowanie prawa do autoekspresji a rytuały oporu gimnazjalistów otrzymała w 2013 r. Nagrodę Rzecznika Praw Dziecka za najlepszą rozprawę doktorską badającą zagadnienia praw dziecka. Tytułowa kategoria rytuału, stanowiąca zaraz oś konstrukcyjną i myślową najnowszej książki badaczki – Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy – niezwykle rzadko pojawia się pedagogicznej literaturze przedmiotu, kojarząc się raczej z antropologią czy, szerzej, z kulturoznawstwem w ogóle. Tymczasem to właśnie w jednej z najsilniej uregulowanych instytucji, jaką bez wątpienia jest szkoła, Babicka-Wirkus dostrzega znakomite pole dla wszelkich form autoekspresji oraz oporu. Opór nie zaistnieje bez zakazu, szkoła zbyt (jeśli można ten przymiotnik stopniować) demokratyczna nigdy nie wychowa krytycznej indywidualności, nie wykrzesa nonkonformizmu z uśpionych umysłów. Babicka-Wirkus upomina się w swej książce o rozszerzenie i uzupełnienie spojrzenia na szkołę: już nie tylko jako na utrwalony w stereotypach ponury moloch, rodem z pamiętnej piosenki Pink Floyd, lecz także jako na kuźnię przyszłych rewolucjonistów, indywidualności, które będą w stanie zmienić zastany porządek i dopasować go do nowych potrzeb.
http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/uczen-nie-biega-i-nie-krzyczy,1649.html

Profesor Wiktor Żłobicki wystąpił z niezwykłą inicjatywą: jako redaktor naukowy przewodzi  rzeszy młodych naukowców; razem współtworzą dwutomową publikację (t. 2 – w przygotowaniu) zatytułowaną Transgresje w edukacji. Tytułowe transgresje należy rozumieć bardzo szeroko:  jako przekraczanie granic, realnych i umownych – symbolicznych, psychologicznych, społecznych, materialnych. Tym, co pozwala pokonać bariery, jest edukacja, pojmowana multidyscyplinarnie, jako dziedzina wymagająca kontekstu pedagogicznego, psychologicznego, socjologicznego, a także – filozoficznego. Zamiar Autorów niezwykle ambitny, a zakres – bezkresny, toteż, jak zaznacza we Wstępie Wiktor Żłobicki, prezentowane czytelnikom obszerne dwa tomy to zaledwie czubek góry lodowej, jedynie zaznaczenie problematyki, ze wszystkimi jej odcieniami i półtonami.
http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/transgresje-w-edukacji,1648.html

 

 

Jeszcze w styczniu „Impuls” zakończył wydawanie wielotomowego Wyboru źródełko dziejów ZHP w opracowaniu Katarzyny Marszałek, a już w lutym startuje z nowym wydawnictwem dokumentalnym: W poszukiwaniu nowoczesnej, demokratycznej i narodowej wizji reformy szkolnictwa pod redakcją Marii Januszewskiej-Warych to kompletna monografia, oparta przede wszystkim na zachowanych (a zarazem i zapomnianych) dokumentach z epoki, relacjonująca i analizująca Ogólnopolski Zjazd Oświatowy, jaki miał miejsce w Łodzi, w dniach 18–22 czerwca 1945 r. Nietrudno się domyślić, jak głęboko w ówczesnym moment historyczny uwikłany był Zjazd: zaledwie kilka tygodni wcześniej oficjalnie zakończono II wojnę światową, jednak wciąż jeszcze trwały walki wewnętrzne, narastał konflikt polsko-czechosłowacki, a niezależnie od konfliktów zbrojnych w kraju przetaczała się burza o nowy kształt społeczeństwa. W takim to momencie dziejowym także i polskie szkolnictwo zmuszone było (wobec faktu, że szkoła przedwojenna właściwie przestała istnieć, a to, co z niej ocalało, nie przystawało do Polski powojennej) zdecydować o swym przyszłym/nowym kształcie. Odnalezione, odczytane i przekazane przez Januszewską-Warych dokumenty przestają być jedynie suchym zapisem kronikarskim, lecz z trudem zaledwie maskują gorączkę swych czasów.
http://impulsoficyna.com.pl/zapowiedzi/w-poszukiwaniu-nowoczesnej-demokratycznej-i-narodowej-wizji-reformy-szkolnictwa,1651.html

Poleca i zaprasza Oficyna Wydawnicza „Impuls”




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat