Czy warto dbać o siebie? Rozmowa z Magdaleną Grabowską Dyrektor Marketingu Ziko Dermo

Czy warto dbać o siebie? Rozmowa z Magdaleną Grabowską Dyrektor Marketingu Ziko Dermo o tajnikach dobrego wyglądu i jego wpływu na naszą samoocenę.
#pielęgnujęniefiltruje to społeczna akcja drogerii Ziko Dermo, w ramach której przeprowadzono badanie na temat wyglądu i jego wpływu na zachowanie respondentów. Uzyskane wyniki pozwalają na sformułowanie wniosków w zakresie omawianego tematu oraz dokonanie porównań w kwestii zmian mających miejsce na przestrzeni lat.

Mimo ogólnie przyjętej zasady, by nie oceniać ludzi po wyglądzie, zdecydowana większość badanych przyznaje, że ma on dla nich istotne znaczenie. Skąd to wynika?

To prawda, raport z badania w ramach akcji społecznej #pielęgnujeniefiltruje przeprowadzonego od maja do sierpnia 2023 roku przez drogerie Ziko Dermo we współpracy z BCMM – badania marketingowe Sp. z o.o. wyraźnie ukazuje, że rzeczywiście aż dla 81% respondentów wygląd ma istotne znaczenie. Ten wynik może nie zaskakuje, ale pokazuje, jak ważny jest to aspekt w naszym życiu i że pierwsze wrażenie odgrywa znaczącą rolę w relacjach osobistych i zawodowych. Trochę nas zasmucił fakt, że tylko 37% kobiet deklaruje zadowolenie z wyglądu, a mężczyzn aż 50%. Jak widać nadal my -– kobiety mamy dużo do zrobienia w kwestiach wiary we własne siły, możliwości i w to, że jesteśmy piękne.

Dlaczego wygląd ma dla nas tak kolosalne znaczenie? Na pewno trzeba podkreślić dużą wagę mediów, które niestety prezentują nieskazitelne ciała, twarze, włosy, tym samym narzucając nam jedyny "idealny" kanon piękna, któremu ulegają głównie kobiety. Nie zdając sobie sprawyę, że przeważnie zdjęcia czy filmy są retuszowane lub nakładane są na nie filtry upiększające. To powoduje, że właśnie głównie kobiety i osoby młodsze do 24 roku życia zaczynają kwestionować, czy onei również wpisują się w ten kanon piękna, czy jednak od niego odstają.

Stąd zrodził się pomysł w Ziko Dermo na naszą kampanię #pielegnujeniefiltruje. Postanowiliśmy stworzyć projekt, który miał promować świadomą pielęgnację i pozytywne podejście do wizerunku, zachęcać do akceptacji siebie, podkreślania naturalnych atutów oraz budowania pozytywnego stosunku do samego siebie. Chcieliśmy poprzez tą akcję uzmysłowić wszystkim, że to, jak postrzegamy siebie przekłada się na nasze ogólne samopoczucie i zdrowie.

Co takiego daje nam wygląd? Jak wpływa na nasze zachowanie?

Wygląd ma ogromny wpływ na nasze zachowanie. Proszę zauważyć, że aż 82% badanych uważa, że postrzeganie swojego wyglądu wpływa na poczucie pewności siebie, a 64% sądzi, że wygląd wpływa na dokonywaną przez innych ocenę ich umiejętności i kompetencji. Jak widać, odgrywa istotną rolę w naszym życiu na kilku płaszczyznach.

Na pewno jest często pierwszym czynnikiem, który oddziałuje na to, jak jesteśmy postrzegani przez innych ludzi, którzy dokonują szybkich ocen na podstawie wyglądu, zanim zdążą poznać naszą osobowość czy umiejętności. Nie jest to sprawiedliwe, ale jedyne co możemy z tym zrobić to właśnie organizować podobne kampanie, jak #pielegnujeniefiltruje, aby mówić głośno i wyraźnie o nieosądzaniu ludzi po wyglądzie, ale też o świadomej pielęgnacji, która jak pokazują badania w dużej mierze, przyczynia się do zwiększenia samoakceptacji. Ludzie zadbani i schludni mogą być postrzegani jako bardziej kompetentni i profesjonalni, co może wpłynąć na ich rozwój zawodowy.

Jeśli się lubimy to mamy większe poczucie pewności siebie, patrzymy bardziej pozytywnie na świat i jesteśmy otwarci na interakcje międzyludzkie. To z kolei wpływa na nasze zachowanie i podejmowane decyzje.

W jakim stopniu codzienna pielęgnacja wpływa na naszą samoocenę?

Badanie jasno pokazało, że regularnie wykonywane zabiegi pielęgnacyjne zwiększają zadowolenie z własnego wyglądu, a świadoma pielęgnacja ma pozytywny wpływ na poziom akceptacji i wyższą samoocenę. Jeśli dbamy holistycznie o siebie, czyli regularnie i świadomie pielęgnujemy swoją skórę ciało, twarz i włosy, zdrowo się odżywiamy, dbamy o odpowiednią suplementację, uprawiamy sport, to czujemy się ze sobą lepiej. Wtedy w większym stopniu skupiamy się na swoich atutach, a nie na mankamentach urody. Respondenci, którzy systematycznie wykonywali zabiegi pielęgnacyjne byli dużo bardziej zadowoleni ze swojego wyglądu niż ci, którzy tych aktywności wykonywali mniej. Zatem odpowiadając na Pani pytanie - w jakim stopniu codzienna pielęgnacja wpływa na naszą samoocenę – odpowiem, w ogromnym. Można by jednym zdaniem podsumować odpowiedź, że zadowolenie z wyglądu oraz poczucie własnej wartości rośnie wraz z liczbą regularnie wykonywanych działań pielęgnujących ciało, skórę i włosy.

Jakie zabiegi pielęgnacyjne są najbardziej popularne i dlaczego?

Zabiegi, które są chyba najbardziej popularne wśród naszych Klientek i również respondentów to bez wątpienia oczyszczanie skóry. Aż 87% badanych potwierdziło ich wykonywanie. Jesteśmy świadomi, że to jest podstawa pielęgnacji i dopiero po oczyszczaniu można wykonać kolejne kroki jak tonizowanie, nakładanie kremów czy masek. Jeśli na skórze pozostaną resztki makijażu czy zanieczyszczeń, które nagromadziły się w ciągu dnia, to kolejne kroki rutyny pielęgnacyjnej nic nie pomogą, bo nakładając inne preparaty na nieoczyszczoną twarz tylko pogorszymy jej stan.

Wybór odpowiednich kremów to kolejny kluczowy element w pielęgnacji. 72% respondentów dobiera kosmetyki odpowiednie do potrzeb skóry i włosów. Nasze drogerie Ziko Dermo to profesjonalne punkty doradztwa w zakresie pielęgnacji urody. Codziennie staramy się być dla naszych Klientów i służyć im wsparciem, kiedy przychodzą do naszych drogerii po poradę i oczekują pomocy w doborze kosmetyków, które będą pasowały do ich cery. Tylko pielęgnacja szyta na miarę daje oczekiwane efekty w postaci pięknej i lśniącej cery, mocnych włosów czy dobrej kondycji skóry.

Myślę, że mogę wymienić jeszcze jeden niezwykle ważny element pielęgnacji, czyli nakładanie kosmetyków z filtrami przeciwsłonecznymi. W Ziko Dermo wiemy, że filtry powinniśmy stosować cały rok, nie tylko latem. Tym bardziej cieszy nas, że duży odsetek badanych regularnie stosuje kremy z filtrami przeciwsłonecznymi - 61%. Wystawiając twarz i ciało na promieniowanie słoneczne, narażamy się na nadmierne wysuszenie skóry, wywołanie niechcianych przebarwień i w konsekwencji przyspieszenie starzenia się skóry. Dlatego zawsze powinniśmy pamiętać o ich ochronie, aby korzystanie ze słońca było nie tylko przyjemne, ale również bezpieczne.

W jaki jeszcze sposób, poza różnorodnymi zabiegami, możemy zadbać o nasz wygląd?

W Ziko Dermo promujemy holistyczne podejście do pielęgnacji. Zatem oprócz dbania o skórę, powinniśmy nawadniać organizm, wysypiać się, robić badania kontrolne i dbać o siebie od wewnątrz, stosując suplementację wspierającą zbilansowaną dietę.

Jak wygląda samocena respondentów? Dziś, w dobie social mediów, jest ona lepsza/gorsza niż jeszcze kilkanaście lat temu?

Niestety w naszym życiu często podlegamy ocenom,  przez co trudno nam egzystować w świecie, w którym musimy uważać na to, co robimy, jak wyglądamy i kim jesteśmy. Myślę, że obecnie samoocena jest niższa, właśnie przez otaczającą nas technologię, te kanony piękna, o których mówiłam wcześniej. Czujemy niepokój przed pokazywaniem siebie w social mediach, czy podczas spotkań online, bo nie chcemy być oceniani. Z badania wynika, że 62% badanych czuje obawę przed upublicznianiem swojego wizerunek w Internecie i jest to spowodowane negatywną oceną własnego wyglądu, co potwierdza aż 48% respondentów lub brakiem zadowolenia ze swojego wyglądu -– 44%, czyli 27% ogółu ankietowanych. Co więcej, 65% badanych otrzymało w ostatnim czasie pozytywne komentarze na temat wyglądu i można by stwierdzić, że jest to bardzo pozytywna wiadomość, ale niemal co piąta osoba spotkała się z negatywnymi uwagami, a to już nie brzmi tak dobrze.

Warto jednak pamiętać, że wygląd to tylko jedna z wielu cech, które nas definiują . Nie powinien on być jedynym kryterium oceny naszych wartości czy kompetencji, gdyż to, kim jesteśmy wewnątrz, nasze umiejętności, wiedza i charakter, są  ważniejsze niż nasz zewnętrzny wygląd.

Jak kształtuje się ogólna świadomość społeczeństwa na temat zabiegów pielęgnacyjnych i ich wpływu na wygląd oraz samopoczucie człowieka?

Nasze dermokonsultantki w drogeriach Ziko Dermo od ponad 10 lat codziennie prowadzą długie rozmowy z Klientkami, słuchają ich problemów związanych z wyglądem np. z przebarwieniami czy trądzikiem i starają się doradzać w kwestiach pielęgnacyjnych. Dlatego mogę stwierdzić, że na przestrzeni lat widzimy, że konsumenci są coraz bardziej świadomi kosmetyków, które wybierają i zabiegów pielęgnacyjnych, które powinni stosować. Zdają sobie sprawę z tego, co im służy, jakie składniki aktywne są dobre dla ich skóry, która konsystencja jest bardziej odpowiednia dla ich cery, więc mogę śmiało powiedzieć, że tak – widać ogromną różnicę na przestrzeni lat.

Czy wiedzą, że regularna pielęgnacja ma wpływ na wygląd i samopoczucie? Na pewno tak. Wiele z nich odwiedza nas regularnie, opowiadając, jak poprawił się ich stan skóry i jakie są szczęśliwe. W badaniach widać, że zadowolenie z wyglądu rośnie wraz z liczbą wykonywanych działań pielęgnujących ciało, skórę i włosy. Osoby zdyscyplinowane, czyli regularnie wykonujące co najmniej 7 działań w zakresie pielęgnacji były dużo bardziej zadowolone z wyglądu niż minimaliści, którzy wykonywali nie więcej niż 3 działania. Procentowo to jest 49% do 27%. Z kolei w badaniu wyszło również, że istnieje związek pomiędzy stosowaną pielęgnacją a poczuciem własnej wartości. W segmencie osób zdyscyplinowanych odsetek respondentów o dużym poczuciu własnej wartości to aż 62%, wśród grupy minimalistów jedynie 41%.

Jak widać, warto stosować regularną pielęgnację i zdawać sobie sprawę, że piękno nie ma wieku i nie jest przypisane do określonego typu urody i nie musi być idealne. W Ziko Dermo zachęcamy, aby dbać o siebie świadomie i regularnie, ale przede wszystkim, aby patrzeć na siebie oczami kochającej osoby. Będziemy wówczas nie tylko piękni i zadbani, ale również szczęśliwi i pewni siebie.

Bardzo dziękuję za rozmowę. Mam nadzieję, że przeprowadzona akcja przyczyni się do wzrostu świadomości społeczeństwa w zakresie wyglądu, co w efekcie przełoży się na jego lepsze samopoczucie.

Rozmawiała
Katarzyna Jabłońska
(katarzyna.jabłońska@dlalejdis.pl)

Fot. Materiały prasowe




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat