Kampania "Czysty spokój"

Jak dbać o higienę i bezpieczeństwo w domu.
Polacy rzadko zastanawiają się jak zadbać o czystość domu i chronić swoich bliskich przed bakteriami i wirusami. Jak wynika z raportu „Czysty spokój”, tylko 24%

Polaków przyznaje, że dezynfekuje obecnie częściej różne powierzchnie w domu. W odpowiedzi na to wyzwanie, firma Unilever, właściciel marki Domestos rozpoczęła kampanię edukacyjną „Czysty Spokój”.

Pandemia zmusiła nas do spędzenia wielu tygodni w zamknięciu i lęku. Przyzwyczailiśmy się do noszenia maseczek i dystansu społecznego. Teraz, gdy następuje rozluźnienie restrykcji dotyczących zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa wychodzimy wreszcie na zewnątrz i cieszymy się wolnością. Zagrożenie jednak nadal istnieje i wszyscy musimy nauczyć się z nim żyć, minimalizując negatywne skutki i wpływ bakterii i wirusów na nasze zdrowie.

Zmiana domowych nawyków higienicznych w ramach kampanii „Czysty spokój”
Kampania edukacyjna „Czysty spokój” to inicjatywa mająca na celu szerzenie praktycznej wiedzy na temat tego jak walczyć z zagrożeniami poprzez proste zmiany nawyków higienicznych związanych ze sprzątaniem. Rozwiązanie, które proponuje to inteligentne sprzątanie. Skupienie się na dezynfekowaniu kluczowych powierzchni w domu, takich jak klamki, uchwyty, włączniki świateł, poręcze, umywalki, krany, przycisk spłukiwania w toalecie czy podłogi, szczególnie w przedpokoju i łazience.

Uporządkowanie wiedzy w tym zakresie jest niezbędne, by móc w pełni cieszyć się z czasu spędzonego na zewnątrz. Wielkie porządki i czyszczenie całego domu mają mniejszy wpływ na walkę z wirusami niż ukierunkowana higiena, która jest znacznie bardziej skuteczna. Punktowa dezynfekcja z użyciem rozcieńczonego produktu zawierającego chlor zapewnia czysty spokój.

W ramach kampanii, dowiecie się:

  1. Jakie powierzchnie dezynfekować w domu i dlaczego?
  2. Jak bezpiecznie rozcieńczać i używać produktów zawierających chlor?
  3. Jakie środki ostrożności stosować, w trakcie dezynfekcji powierzchni?

Podejście Polaków do higieny domowej – wyniki badania
Punktem wyjścia do rozpoczynającej się kampanii, było przeprowadzenie badania, którego głównym celem było zbadanie podejście Polaków do higieny domowej, w kontekście trwającej pandemii. Jak wynika z raportu „Czysty spokój” zmiany w zachowaniu Polaków są częste, prawie wszyscy zaczęli dezynfekować́ ręce i uważają̨ to za konieczność́.

Zmiany w dbaniu o dom też są widoczne, jednak nie są tak oczywiste.  Największą zmianą w porządkach jest dezynfekowanie. COVID-19 sprawił, że 24% Polaków zaczęło dezynfekować powierzchnie w swoich domach. Wcześniej, badani nie myśleli nawet, że klamki, włączniki światła czy poręcze w domu również wymagają dezynfekowania.

Jak sprzątają Polacy? Najważniejsze wnioski
Zdecydowana większość Polaków (w wieku 18-54 lat) nie lubi brudu i bałaganu, uwielbia mieć czysto. Często uważa sprzątanie za obowiązek. Ponieważ epidemia spowodowała, że częściej sprzątamy, to jesteśmy bardziej skłonni się dzielić obowiązkami. Badanie wskazuje również, że nadal znacząca większość z nas uważa, że sprzątanie jest po to, aby dom ładnie wyglądał. Częściej sprzątamy myśląc o ochronie domu i nas samych przed pasożytami i owadami, niż mając na względzie koronawirusa.

Co prawda, uważamy, że sprzątanie jest ważne by zachować zdrowie, ale często kojarzy nam się to z alergią na kurz i ogólną higieną domu. Zdecydowana większość z nas myje ręce wodą i wodą z mydłem i przeciera blat codziennie. Te nawyki nie zmieniły się wskutek pandemii. Nowością jest częstsze dezynfekowanie rąk płynem do dezynfekcji – to też uważamy teraz za konieczność. Przynajmniej raz na tydzień połowa z nas myje zakupy oraz dezynfekuje drobne przedmioty codziennego użytku. O dom dbamy też z większą systematycznością.

„Wyniki przeprowadzonej ankiety mogą budzić pewne zdziwienie. Okazało się bowiem, że mniej niż połowa respondentów przyznała, iż pandemia COVID-19 spowodowała zmiany w konieczności sprzątania domu. I choć prawie wszyscy przyznali, że zaczęli myć i dezynfekować ręce, to wielu Polaków nadal uważa, że głównym celem sprzątania jest ładny wygląd domu. Bardziej też obawiamy się pasożytów i owadów, niż realnego obecnego zagrożenia, jakim jest SARS-CoV-2, nie mówiąc już o innych drobnoustrojach funkcjonujących w naszym otoczeniu na co dzień. Wszystko to wskazuje na to, jak ważna jest prawidłowa informacja społeczeństwa na temat potencjalnych zagrożeń mikrobiologicznych i parazytologicznych oraz nauka – tak, nauka – zasad częstego i metodycznego sprzątania naszego domu czy miejsca pracy” – komentuje ekspert dr hab. n. med. Tomasz Dzieciątkowski.

Akcję edukacyjną dotyczącą zmiany domowych nawyków higienicznych wspierają eksperci: Dr hab. n. med. Tomasz Dzieciątkowski oraz Elżbieta Pogoda, biolog.

Informacje o badaniu „Czysty spokój”:

  • Badanie przeprowadzone przez: ARC Rynek i Opinia.
  • Badanie ilościowe CAWI.
  • Próba: N= 1000 Polaków w wieku 18-54 lat, próba reprezentatywna (płeć, wiek, województwo, wielkość miejscowości zamieszkania).
  • Czas realizacji badania: 26-31 maja 2020.

Fot. Lighthouse Polska
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat