Skala ta pokazuje, że rowerzyści nie potrzebują jedynie solidnego kasku na głowie, ale także dobrej widoczności. Zobacz, dlaczego oświetlenie rowerowe zapewni Ci bezpieczeństwo i jak je wybrać.
Wyobraź sobie taką sytuację: jest słoneczne, wrześniowe popołudnie. Postanowiłaś skorzystać z pięknej pogody i wybrałaś się na wycieczkę rowerową poza miasto. Mieszkasz w małej miejscowości, w której infrastruktura drogowa nie należy do najlepszych. Pobocza są bardzo wąskie i pozbawione sztucznego oświetlenia. Zanim się obejrzałaś, zaczęło się ściemniać – wiesz już, że nie dotrzesz do domu przed zmrokiem. Zastanawiasz się, czy Twój rower będzie widoczny dla nadjeżdżających samochodów. Jeśli nie ma w nim świateł – nie będzie.
Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wskazuje w art. 53 obowiązkowe wyposażenie rowerów w zakresie ich oświetlenia. Zgodnie z nim, każdy rower powinien posiadać:
Odpowiadając na pytanie, „czy oświetlenie dla roweru jest rzeczywiście tak ważne?” – tak. Prawidłowe oświetlenie na rower, jest nie tylko ważne dla Twojego bezpieczeństwa, ale wręcz obowiązkowe z uwagi na przepisy.
Wiesz już, na jaki kolor powinny świecić światła Twojego roweru. Jakie inne parametry są ważne? Przede wszystkim zwróć uwagę na trzy z nich:
Zasada jest prosta: im mocniejsze światło, tym lepiej. Jesteś bardziej widoczna dla kierowców nadjeżdżających samochodów, a co za tym idzie – bezpieczniejsza. Weź pod uwagę najczęściej pokonywane trasy. Oświetlenie do roweru szosowego nie wymaga takiej mocy jak latarki outdoorowe. Jeśli jednak zależy Ci na uniwersalnym urządzeniu, wybierz światła o mocy powyżej 200 lumenów – radzie ekspert elatarka.pl.
Lampki ledowe powoli stają się dominującą pozycją na rynku oświetleniowym. Ich podstawową korzyścią jest długa żywotność, co oznacza, że nie będziesz musiała co kilka miesięcy wymieniać zużytej lampki. Dla klientów coraz ważniejsze jest dobro środowiska naturalnego. Lampki ledowe wychodzą temu naprzeciw, ponieważ nie zawierają rtęci, a dzięki długiemu okresowi eksploatacji nie zalegają na wysypiskach – mówi ekspert elatarka.pl.
Lampy halogenowe zapewnią dobre oświetlenie drogi. Jednak w przeciwieństwie do żarówek ledowych nie nadają się do długiej eksploatacji. Poza tym w trakcie działania mocno się nagrzewają. Montując lampkę halogenową, musisz także uważać, by nie pozostawić odcisków na jej powierzchni.
Oświetlenie należy do niezbędnych atrybutów każdego roweru i istotnie wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa rowerzysty. Przepisy mówią o obowiązkowych kolorach świateł tylnych i przednich, w domyśle pozostawiając ich moc, zasięg i sposób zasilania. Postaw na model wyposażony w lampy ledowe o mocy nie mniejszej niż 200 lumenów, zasilany na akumulator i emitujący rozproszone wiązki światła.
Fot. stock.adobe/dima_pics