Oświetlenie rowerowe – wszystko co musisz o nim wiedzieć!

Wszystko co musisz wiedzieć o oświetlenie rowerowe.
Według danych Policji, w 2017 r. na polskich drogach zginęło 220 rowerzystów, a ponad 3800 zostało rannych w wypadkach drogowych.

Skala ta pokazuje, że rowerzyści nie potrzebują jedynie solidnego kasku na głowie, ale także dobrej widoczności. Zobacz, dlaczego oświetlenie rowerowe zapewni Ci bezpieczeństwo i jak je wybrać.

Oświetlenie dla rowerów – czy rzeczywiście jest tak ważne?

Wyobraź sobie taką sytuację: jest słoneczne, wrześniowe popołudnie. Postanowiłaś skorzystać z pięknej pogody i wybrałaś się na wycieczkę rowerową poza miasto. Mieszkasz w małej miejscowości, w której infrastruktura drogowa nie należy do najlepszych. Pobocza są bardzo wąskie i pozbawione sztucznego oświetlenia. Zanim się obejrzałaś, zaczęło się ściemniać – wiesz już, że nie dotrzesz do domu przed zmrokiem. Zastanawiasz się, czy Twój rower będzie widoczny dla nadjeżdżających samochodów. Jeśli nie ma w nim świateł – nie będzie.

Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wskazuje w art. 53 obowiązkowe wyposażenie rowerów w zakresie ich oświetlenia. Zgodnie z nim, każdy rower powinien posiadać:

  • oświetlenie rowerowe przednie, w postaci co najmniej jednego światła barwy białej lub żółtej,
  • oświetlenie rowerowe tylne, w postaci co najmniej jednego światła barwy czerwonej, którego kształt musi być inny niż trójkąt.

Odpowiadając na pytanie, „czy oświetlenie dla roweru jest rzeczywiście tak ważne?” – tak. Prawidłowe oświetlenie na rower, jest nie tylko ważne dla Twojego bezpieczeństwa, ale wręcz obowiązkowe z uwagi na przepisy.

Jakie oświetlenie rowerowe wybrać?

Wiesz już, na jaki kolor powinny świecić światła Twojego roweru. Jakie inne parametry są ważne? Przede wszystkim zwróć uwagę na trzy z nich:

  • moc – odpowiada za to, jak jasne jest emitowane światło.

Zasada jest prosta: im mocniejsze światło, tym lepiej. Jesteś bardziej widoczna dla kierowców nadjeżdżających samochodów, a co za tym idzie – bezpieczniejsza. Weź pod uwagę najczęściej pokonywane trasy. Oświetlenie do roweru szosowego nie wymaga takiej mocy jak latarki outdoorowe. Jeśli jednak zależy Ci na uniwersalnym urządzeniu, wybierz światła o mocy powyżej 200 lumenów – radzie ekspert elatarka.pl.

  • zasięg – światło punktowe pozwoli dostrzec rysunki i napisy znaków drogowych, umieszczonych kilkaset metrów przed Tobą. Jednak dla rowerzystów bardziej praktyczne jest światło rozproszone, które nie ma tak dalekiego zasięgu, ale oświetla znacznie szerszą przestrzeń bezpośrednio przed Tobą,
  • zasilanie – masz do wyboru trzy opcje: baterie, akumulator lub dynamo. Nie musisz obawiać się o skuteczność dwóch pierwszych. Natomiast jeśli chodzi o dynamo, nie polecałbym Ci tego wyboru. Oświetlenie ładowane poprzez pracę nóg kolarza jest nierównomierne, migoczące i przede wszystkim słabe. Nie oświetli Twojej sylwetki, tak jak modele na akumulator lub baterie.

Oświetlenie rowerowe – LED czy halogen?

Lampki ledowe powoli stają się dominującą pozycją na rynku oświetleniowym. Ich podstawową korzyścią jest długa żywotność, co oznacza, że nie będziesz musiała co kilka miesięcy wymieniać zużytej lampki. Dla klientów coraz ważniejsze jest dobro środowiska naturalnego. Lampki ledowe wychodzą temu naprzeciw, ponieważ nie zawierają rtęci, a dzięki długiemu okresowi eksploatacji nie zalegają na wysypiskach – mówi ekspert elatarka.pl.

Lampy halogenowe zapewnią dobre oświetlenie drogi. Jednak w przeciwieństwie do żarówek ledowych nie nadają się do długiej eksploatacji. Poza tym w trakcie działania mocno się nagrzewają. Montując lampkę halogenową, musisz także uważać, by nie pozostawić odcisków na jej powierzchni.

Oświetlenie należy do niezbędnych atrybutów każdego roweru i istotnie wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa rowerzysty. Przepisy mówią o obowiązkowych kolorach świateł tylnych i przednich, w domyśle pozostawiając ich moc, zasięg i sposób zasilania. Postaw na model wyposażony w lampy ledowe o mocy nie mniejszej niż 200 lumenów, zasilany na akumulator i emitujący rozproszone wiązki światła.

Fot. stock.adobe/dima_pics




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat