W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Pole dance: z miłości do rurki

Opublikowano: 2015-10-05
Taniec na rurze.
Oto sport, który podbił serca wielu kobiet na całym świecie. Choć początkowo wzbudzał kontrowersje, dziś staje się coraz popularniejszy także wśród Polek.

Wciąż powstają nowe szkoły pole dance’owe, a tradycyjne szkoły tańca wprowadzają tę formę aktywności fizycznej do swojej oferty. Czym wyróżniają się popularne ćwiczenia na rurce? Dla wielu osób pole dance to rodzaj tańca erotycznego, rozpowszechnionego szczególnie w klubach ze striptizem. Nic bardziej mylnego! Jak zgodnie przyznają instruktorki, to nowa forma fitnessu – połączenie tańca, elementów akrobatyki i ćwiczeń siłowych. Ważny jest tu zarówno aspekt sportowy, jak i artystyczny.

Jak wygląda kurs?
Poziom basic obejmuje głównie naukę chodzenia przy rurce oraz nieskomplikowane obroty. Pozwalają one wypracować grację i wzmocnić ciało przed rozpoczęciem wspinaczki na rurkę oraz wykonywaniem figur statycznych. Każdy kolejny poziom wzbogacany jest o nowe, trudniejsze figury, obroty i wejścia. Łączy się je w sekwencje, niejednokrotnie tworząc na zajęciach całe układy. Kombinacje te wyglądają niezwykle efektownie, ale wymagają od wykonawcy dużych nakładów siłowych, wytrzymałości mięśniowej, równowagi i koordynacji ruchowej oraz rozciągnięcia. Wszystko to wypracowywane jest w trakcie systematycznych treningów. Liczy się tu nie tylko siła rąk, ale także np. nóg, łokci i mięśni brzucha, które podczas wykonywania figur podtrzymują ciało na rurce. Dzięki ich asekuracyjnym właściwościom nie spadamy.

Jak wyglądają zajęcia?
Zazwyczaj trwają od 50 min do 1,5 h. Pierwsze 20 minut przeznaczone jest na rozgrzewkę. Każdy z instruktorów prowadzi ją na swój sposób, włączając do niej m.in. bieg w miejscu, podskoki, pompki, brzuszki i przede wszystkim rozciąganie. Potem następuje przypomnienie znanych już figur, nauka nowych i połączenie obu w schematy (tzw. kombosy). Całość kończy się krótkim stretchingiem, który efektywniej rozciąga rozgrzane już mięsnie niż ten z rozgrzewki, a dodatkowo zapobiega zakwasom.

Dla każdego?
Przygodę z pole dance mogą zacząć nawet osoby, które do tej pory nie przechodziły intensywnego treningu. Nie ma tu ograniczeń wiekowych, choć najczęściej do szkół zgłaszają się panie w wieku 18-45 lat. Nie liczy się też waga, budowa ciała czy wzrost. Dobra wiadomość dla wrażliwców – rurki są antyalergiczne. Mają też różną grubość, by idealnie leżeć w dłoni. Mogą być malowane proszkowo, chromowane lub miedziane. Nowością są te pokryte powłoką ceramiczną lub silikonową (z o wiele lepszą przyczepnością niż rurki tradycyjne). W pole dance’owej ofercie oprócz tradycyjnej wersji można naleźć także takie zajęcia jak pole dance size plus (dla puszystych), pole dance mama (z przerwą na zajecie się dzieckiem), pole sexy, pole stretch czy pole fitness. W niektórych szkołach są też specjalne grupy dla Panów…

Czy wiesz, że…
Pole dance staje się dla kobiet stylem życia. Nic dziwnego, że ta forma tańca będzie jedną z dyscyplin olimpijskich prawdopodobnie już od 2020 roku. Jeśli zaczniesz już dziś, zdążysz. Do dzieła!

Ewa Grabowska
(ewa.grabowska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama