W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Sposoby na lepszy sen

Opublikowano: 2018-04-04
Jak poprawić jakość snu.
Problemy z zasypianiem dotykają coraz większej liczby osób. Bezsenność to jedna z chorób cywilizacyjnych, która często jest bagatelizowana, choć bywa niebezpieczna dla naszego zdrowia.

Problemy z zasypaniem
Czy znacie to uczucie, kiedy przewracacie się z boku na bok próbując zasnąć, jednak upragniony sen nie przychodzi? Okazuje się, że aż 2/3 Polaków cierpi na zaburzenia snu, a ponad połowa odczuwa w ciągu dnia znużenie, senność i brak energii. Za najczęstszy powód bezsenności Polacy podają: szybkie tempo życia, problemy rodzinne, stres w pracy, problemy finansowe oraz przyszłość – tak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS.

Skutki bezsenności
Sen to ogólnodostępny lek, który pozwala organizmowi regenerować się po ciężkim dniu, wpływa na równowagę hormonalną oraz na prawidłowe działanie układu nerwowego.  Dlatego też po bezsennej nocy czujemy się ociężali, wolniej myślimy i nie mamy ochoty na podejmowanie dodatkowych aktywności. Długotrwałe zaburzenia snu powodują obniżenie odporności oraz spowalniają proces rekonwalescencji. Niedosypianie może mieć również negatywny wpływ na psychikę i doprowadzić do depresji czy nerwicy.

Sposoby na dobry sen
Choć problem zaburzeń snu jest poważny, nie zawsze trzeba sięgać po tabletki nasenne. W wielu przypadkach problemy z zasypianiem wynikają ze złych nawyków i nadmiernego stresu. Korzystanie ze smartfonów czy oglądanie telewizji przed pójściem spać są częstym powodem problemów z zasypianiem. Ekrany tych urządzeń emitują niebieskie światło, które działa pobudzająco i wysyła naszemu organizmowi sygnał do zwiększonej aktywności. Tym sposobem zamiast czuć się senni, jesteśmy bardziej pobudzeni, choć nadal odczuwamy zmęczenie. Dlatego też warto odstawić elektronikę na co najmniej godzinę przed pójściem spać.  Również nadmierne spożycie kofeiny może utrudniać zasypianie. Ograniczenie się do jednej kawy dziennie w godzinach porannych lub całkowite jej wykluczenie mogą polepszyć jakość snu. Warto pamiętać, że substancje pobudzające znajdują się również w herbacie zielonej, białej i czarnej, dlatego też najlepszym rozwiązaniem jest picie herbat ziołowych i owocowych, które tych substancji nie zawierają.

Kolejnym sposobem na problemy z zasypianiem jest aktywność fizyczna, która pomoże utrzymać organizm w dobrej kondycji. Niewskazane jest wykonywanie ćwiczeń w późnych godzinach wieczornych, gdyż zbytnio pobudzają organizm i mogą utrudnić zasypianie.

Weronika Szczesna
(weronika.szczesna@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność
Reklama