Telefoniczny savoir-vivre
Stosowanie się do zasad dobrego wychowania gwarantuje szacunek i sympatię otoczenia.
Nie trzeba znajdować się w drogiej restauracji pośród całej konstelacji sztućców, by martwić się o popełnioną gafę- wystarczy rozmowa telefoniczna. Dlatego warto znać podstawowe zasady telefonicznego bon tonu.
- Nie telefonujemy przed godziną 8:00 ani po 21:00. Chyba, że dzwonimy do bliskich znajomych w sprawie nie cierpiącej zwłoki.
- Spraw służbowych nie załatwiamy telefonicznie w wolne soboty, niedziele i święta.
- Jeśli dzwonimy do kogoś, zawsze przedstawiamy się pierwsi. Nie liczymy na to, że ktoś rozpozna nas po głosie.
- Zawsze na początku rozmowy pytamy się, czy nie przeszkadzamy rozmówcy.
- Jeśli ktoś nie odbiera telefonu, to maksymalnie po piątym sygnale powinniśmy przestać dzwonić.
- W miejscach publicznych prowadzimy rozmowy cicho i ograniczamy je do minimum. Podobną zasadę stosujemy, gdy znajdujemy się w towarzystwie- oddalamy się od znajomych i jak najszybciej kończymy rozmowę telefoniczną.
- Jeśli ktoś przy nas rozmawia przez telefon, nie powinniśmy przysłuchiwać się rozmowie.
- W przypadku, gdy połączenie zostało zerwane, oddzwania osoba, która rozpoczęła rozmowę.
- Rozmowę kończy ta osoba, która ją rozpoczęła. Wyjątkiem są osoby starsze i na wyższym stanowisku (one decydują o finiszu rozmowy).
- Jeśli korzystamy z czyjegoś telefonu, powinniśmy zapłacić za rozmowę.
- Oddzwaniamy do osoby, która nagrała nam się na automatyczną sekretarkę tylko wtedy, gdy o to poprosiła.
- Jeśli ktoś nagrywa nam się na automatyczną sekretarkę, nie należy podnosić słuchawki. Dopiero po zakończeniu nagrania możemy oddzwonić.
Paulina Kryca
(paulina.kryca@dlalejdis.pl)
Fot. sxc.hu